رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت:‌ به دنبال بارش اخیر برف و یخ‌بندان رخ داده زارعان و باغداران استان اردبیل بیش از 150 میلیارد تومان خسارت دیدند.
کد خبر: ۲۰۱۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷ 25 March 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، عدیل سروی در جریان بازدید از باغات مشگین‌شهر اظهار کرد: از بارش اخیر برف زارعان بهره‌مند و باغداران 150 میلیارد تومان خسارت دیدند.

وی تصریح کرد: در واپسین روزهای پایانی سال گذشته 26 و 27 اسفندماه بارش برف سنگین این رحمت الهی در اغلب مناطق استان سبب خوشحالی کشاورزان و دامداران شد ولی متأسفانه متعاقب آن به دلیل کاهش شدید درجه حرارت و برودت هوا به درختان هسته‌دار باغات شهرستان مشگین‌شهر، مرکز استان و جنوب استان خسارت‌های قابل ملاحظه‌ای وارد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از نزدیک از باغات خسارت‌دیده شهرستان مشگین‌شهر بازدید کرد و گفت: برآورد اولیه کارشناسان تعیین خسارت نشان می‌دهد که نزدیک به 150 میلیارد تومان به باغات خسارت وارد شده که اغلب درختان هسته‌دار زردآلو، هلو و شلیل را شامل می‌شود.

سروی افزود: با توجه به اینکه 40 درصد از باغات استان در شهرستان مشگین‌شهر قرار دارد، در سطح استان هشت هزار هکتار از باغات هسته‌دار دچار خسارت شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بررسی‌های مستدل و مستند محققان و متخصصان بخش باغبانی و زراعت این نکته را به اثبات رسانده که در استان با یک پدیده تغییر اقلیم مواجه هستیم که تقریباً همه ساله در بهمن و اسفندماه با بالا رفتن درجه حرارت اکثر درختان وارد مرحله گل‌دهی می‌شوند و متعاقب آن با کاهش ناگهانی درجه حرارت و یخ‌بندان غیر منتظره خسارت‌های سنگینی به باغات استان وارد می‌شود.

سروی در مورد اینکه چاره کار چیست و برای جلوگیری از این‌گونه خسارت‌ها در سال‌های آتی چه باید کرد، ادامه داد: در طولانی مدت علاوه بر روش‌های متعارف مبنی بر جلوگیری از خسارت از قبیل به کار بردن روش‌های مناسب تغذیه گیاهی، استفاده از هیترهای باغی، استفاده از یخ آب پای درختان، سوزاندن کاه و کلش و لاستیک برای تعدیل هوا باید برنامه‌ریزی بلندمدت برای جابه‌جایی پراکنش باغات داشته باشیم.

وی بیان کرد: به این صورت که درختان مثمر هسته‌دار را به مناطق شمالی استان انتقال دهیم و باغات سیب، انگور و سایر درختان را که مقاومت بیشتری داشته و دیر گل‌ده هستند به مناطق سردسیر سوق دهیم که این برنامه باید در طی یک برنامه پنج ساله در آینده عملیاتی شود.

سروی اضافه کرد: از 38 هزار هکتار از باغات استان حدود هشت هزار هکتار دچار خسارت شده‌اند که در یک برنامه پنج ساله باید دو هزار هکتار جابه‌جایی و پراکنش جابه‌جایی باغات را انجام دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال 93 سرمازدگی حدود 700 میلیارد تومان خسارت به بار آورد که به همین منظور در آن مقطع زمانی کمیته کاری متشکل از محققان و صاحب‌نظران استان و بخش اجرایی دور هم جمع شدند و پروتکلی با جهاد دانشگاهی انجام دادیم تا ارقام مقاوم به سرما در درختان گردو را طی پنج سال آینده تکثیر و در اختیار باغداران قرار دهند که امیدواریم با برنامه‌ریزی پنج ساله آینده بتوانیم شاهد رشد و توسعه باغات استان باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار