اردبیل با داشتن 60 رشته صنایع‌دستی متنوع یکی از قطب‌های هنر صنعت اصیل ایران به شمار می‌رود.
کد خبر: ۲۰۲۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲ 26 March 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، در حالی این روزها اردبیل با گنجینه‌های عظیم از آثار تاریخی،‌ طبیعی، آب‌های گرم، مناظر بکر و دیدنی‌های پرجاذبه میزبان هزاران گردشگری است که در این بین رغبت و علاقمندی به خرید آثار صنایع‌دستی در کنار سایر سوغاتی‌های مشهور این دیار از حلوای سیاه گرفته تا عسل سبلان سرآمد خرید میهمانان و گردشگران نوروزی است.

اما در این بین در هر پاساژ و مجموعه تجاری به ویژه بازار اردبیل و محوطه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیل بساط صنایع‌دستی اصیل و هنرمندانه اردبیلی‌ها برقرار است به طوری‌که تنوع رشته‌های صنایع‌دستی به دست ظریف هنرمندان اردبیلی خالق بهترین آثار در این هنر صنعت اصیل ایران است که از زیرانداز، جاجیم، گلیم و ورنی گرفته تا هنرهای چوبی و سنگ تراشه‌های زیبا و گوهرهای ناب از جلوه‌های زیبای هنر صنعت صنایع‌دستی استان اردبیل است.

اما به همت میراث فرهنگی، ‌صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل موزه‌ای نیز در همین ارتباط و با هدف نشان دادن زیبایی‌های صنایع‌دستی استان اردبیل در یک حمام تاریخی برپا شده تا علاقمندان به هنرهای صنایع‌دستی بتوانند جلوه‌های زیبایی از این هنر صنعت را به نظاره بنشینند.

در این موزه علاوه بر برپایی کارگاه‌های متنوع صنایع‌دستی از جمله تراش سنگ‌های قیمتی، معرق چوب، سفالگری، گلیم‌‌بافی و...، سعی شده تا جلوه‌های متنوعی از هنر و صنعت دیار سبلان به نمایش گذاشته شود.

وجود 60 رشته صنایع‌دستی در استان اردبیل با 50 هزار کارگاه شهری و روستایی و 90 هزار هنرمند صنعتگر در این حوزه زمینه‌ای را فراهم کرده تا بهترین و زیباترین هنرهای صنایع‌دستی در استان اردبیل تولید و روانه بازار مصرف شود.

آنچه که به این زیبایی‌ها جلوه‌ای متفاوت بخشیده کارگاه‌های زنده هنرهای صنایع‌دستی است که به معنای واقعی بستری را فراهم کرده تا گردشگران و مسافران بتوانند از زیبایی‌های این هنر صنعت که بخشی از آنها نیز در حال پیوستن به تاریخ است، دوباره احیا شده و نمایشی از جلوه‌های زیبای هنر صنعت هنرمندانی باشد که با سرانگشتان نازک خود به خلق آن همت می‌کنند.

استقبال گردشگران و مسافران نوروزی از این هنر صنعت به اندازه‌ای است که بخشی از خریدهای ایام عید را به عنوان سوغاتی‌ها صنایع‌دستی تشکیل می‌دهد که دوست‌داران و علاقمندان خاص خود را دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار