شاهرخ خواجه‌نوری (آهنگساز) که اکنون برای حضور در فستیوال «کاگل» در آلمان است، در سومین «یکشنبه‌های موسیقی» حضور پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۲۰۵۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳ 03 April 2016
مدیر هنری و رهبر ارکستر مدرن «یارآوا»، توضیح داد: سومین برنامه‌ی «یکشنبه‌های موسیقی» که در اولین یکشنبه‌ی اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد به سومین اجرا از قطعه‌ی «صدای ساعت شنی» اثر شاهرخ خواجه‌نوری اختصاص دارد.

مهدی جلالی ادامه داد: شاهرخ خواجه‌نوری این قطعه را هشت سال پیش برای گروه موسیقی «یارآوا» نوشت که در کنسرت‌های شب ایرانی 3 و شب ایرانی 5 توسط این ارکستر اجرا شده است. این اثر برای هفت Singing Bowl یا «کاسه‌ی تبتی» نوشته شده و عمیق‌ترین فلسفه‌ی موسیقایی خواجه‌نوری را دربر دارد. در سبک‌شناسی آثار خواجه‌نوری شاید این اثر مهمترین اثر دوره‌ی چهارم آهنگسازی او باشد که از فلسفه‌ی ته‌نشین‌ شدن ایده‌ها در تمام طول قطعه استفاده شده است.

او گفت: در این تِز یا فلسفه که از دوران نخست آهنگسازی او شکل گرفته، پس از پیمودن پیچ و خم‌های فراوان و پشت سر گذاشتن دینامیک‌های قدرتمند، به فضایی آرام و بدون تشویش می‌رسیم که انگار ایده‌ها در حال ته‌نشین شدن هستند و به تعبیری، به یک آرامش بعد از طوفان می‌رسیم که خود آرامش قبل از طوفان دیگری است که دیگر از سازها شنیده نمی‌شود و در درون مخاطب اتفاق می‌افتد.

رهبر ارکستر مدرن یارآوا در این‌باره اظهار کرد: در برخی قطعات دوران چهارم او مانند «صدای ساعت شنی» قطعه تماما از این ایده تبعیت می‌کند و از ابتدا اتفاقی خاص، ارائه و بسط یک ایده یا حتی دینامیک شدید و قدرتمند وجود ندارد و ظاهرا همه‌چیز از همان‌جایی که شروع شده، ادامه پیدا می‌کند و در همان‌جا هم به پایان می‌رسد.

وی درباره‌ی برنامه «یکشنبه‌های موسیقی» نیز بیان کرد: این برنامه‌ها از اسفندماه سال 1394 با همکاری شهر کتاب بوستان آغاز شده است. برنامه‌ی دوم ما نیز با سخنرانی محسن میرمهدی (آهنگساز ایرانی مقیم آلمان) در تعطیلات نوروزی برگزار شد. در این برنامه که با عنوان «تداعی و تصویر در موسیقی دستگاهی ایران» به اجرا درآمد، حامد زند‌کریم‌خانی و من در کنار محسن میرمهدی، مباحثی را در این ارتباط مطرح کردیم و به نظر می‌رسد جا برای ادامه‌ی این مبحث بسیار است.

برنامه‌ی «یکشنبه‌های موسیقی» در اولین یکشنبه‌ی هر ماه، در شهر کتاب بوستان واقع در میدان پونک برگزار می‌شود. برنامه‌ی سوم نیز با اجرای قطعه‌ی «صدای ساعت شنی» با حضور آهنگساز و با اجرای ارکستر مدرن «یارآوا» به رهبری مهدی جلالی برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار