جدیدترین قراردادهای منعقد شده مسکن شهر تهران حاکی از آن است که شیب افزایش اجاره بها نسبت به شیب قیمت مسکن تندتر است.
کد خبر: ۲۰۶۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹ 05 April 2016
نرخ اجاره بها در شهر تهران ۹.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و این در حالی است که قیمت مسکن ۳.۹ درصد رشد داشته است.

جدول زیر نرخ قراردادهای منعقد شده اجاره شهر تهران در روز ۱۶ فروردین ماه را نشان می‌دهد:

محلهمتراژودیعه (تومان)اجاره ماهیانه (تومان)
صادقیه۱۲۱ متر۳۵ میلیون۳ میلیون
نارمک۷۱ متر۳۰ میلیون۲ میلیون
بهجت آباد۶۶ متر۷۵ میلیون رهن کامل-
قنات کوثر۹۶ متر۵۰ میلیون۷۵۰ هزار
یوسف آباد۱۱۰ متر۴۰ میلیونیک میلیون و ۷۰۰ هزار
مجیدیه۱۱۶ متر۳۰ میلیون۲ میلیون
پیروزی۵۲ متر۲۵ میلیون۲۰۰ هزار
شهرک قدس۱۲۱ متر۴۵ میلیون۳ میلیون و ۵۰۰ هزار
یافت آباد۵۰ متر۲ میلیون۳۰۰ هزار
قصر۶۸ متر۱۰ میلیونیک میلیون
عباس آباد۱۲۹ متر۹۶ میلیون رهن کامل-
کارون۵۴ متر۲۰ میلیون۶۰۰ هزار
پاسداران۷۹ متر۱۵ میلیون۲ میلیون
خلیج فارس۵۰ متر۵ میلیون۱۰۰ هزار

 

آمارها نشان می‌دهد پایتخت نشینان در اسفندماه سال جاری نسبت به بهمن ماه کمتر جابه جا شدند و هم چنین در خرید و اجاره تعادل را حفظ کردند. در شهر تهران از ابتدای اسفند تا روز بیست و پنجم ۱۳ هزار و ۶۱۸ قرارداد خرید و فروش به امضا رسید و در همین مدت ۱۴ هزار و ۷۵۳ مورد قرارداد اجاره بسته شد.

البته آمار اسفند ماه نسبت به بهمن ماه کاهش چشمگیری داشت؛ چرا که در بهمن ماه ۱۸ هزار و ۲۲۹ قرارداد خرید و فروش امضا شده بود و در بخش اجاره شاهد انعقاد ۱۶ هزار و ۲۳۴ قرارداد بودیم.

در شرایطی که مسکن (اعم از شخصی و غیرشخصی) ۲۸.۴ درصد از هزینه خانوارهای ایرانی را به خود اختصاص می‌دهد، کارشناسان معتقدند تا زمانی که مسکن از حالت کالایی به حالت مصرفی سوق پیدا نکند نمی توان به کاهش هزینه های مسکن امیدوار بود. در این خصوص مالیات خانه های خالی در سال ۱۳۹۵ شاید بتواند ۲۴۰ هزار خانه خالی شهر تهران را وارد بازار اجاره کند تا تعادلی بین عرضه و تقاضا برقرار شود.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در اسفندماه سال ۱۳۹۴ شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۹.۸ و ۱۱.۱ درصد رشد نشان می‌دهد. ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که غالبا یک ساله تنظیم می‌شوند و نیز اثرپذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست‌های کنترل و مهار تورم سبب رشد متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار