بعد از اظهار نظر معاون اول رئیس جمهور درباره رودخانه شهر اصفهان؛
تابناک: در این میان شهردار اصفهان هم حرف هایی داشته و از آغاز مطالعات طرح آب‌گردانی خبر داده و گفته است: چند طرح در دست بررسی داریم که جاری شدن دایمی آب در رودخانه را محقق کند و مهمترین این طرح‌ها که احتمال اجرا دارد، طرح «آب‌گردانی» است.
کد خبر: ۲۰۸۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷ 08 April 2016
به گزارش تابناک اصفهان، یک اصفهان است و قلب خشکیده آن به نام زاینده رود که تنها نامی از آن برجای مانده؛ زاینده رودی که روزگاری دراز به مانند آهنربایی بزرگ و قوی، گردشگران و توریست های زیادی را به دور خود جمع می کرد؛ زاینده رودی که آرام آرام با پیمودن مسیری طولانی از وسط اصفهان، پس از آبیاری باغ ها و مزارع و شادکردن دل کشاورزان با عبور از زیر پایه های انواع و اقسام پل های تاریخی و طویل، منظره جالبی را برای همگان به نمایش می گذاشت. این رودخانه که پذیرای گونه های پروازی مختلف بود، هربار خشک شده و مانند جاده ای خاکی و طویل از وسط اصفهان می گذرد...

گذشته از اعتراضات و حرف و حدیث هایی که به راه افتاد تا دوباره زاینده رود زنده شود، مسئولان بسیاری آمدند و قول و قرارهایی گذاشتند و رفتند وهر ازگاهی نیز به هربهانه ای اعم از فصل کشت و عید نوروز و... دریچه های سد را باز می کردند و قطره ای به دهان این خشک شده آب ندیده می ریختند، اما تا سروکله آبی در رودخانه هویدا می شد،بسیاری عَلَم اعتراض برداشته و می گفتند:«آب کم است و نیست و نباید رودخانه پر شود.»

اینک فصل بهار رسیده و بهانه ای دیگر برای بازکردن دریچه های سد و جاری کردن آبی در این رودخانه (به‌ منظور آبیاری زمین‌های شرق اصفهان در کشت بهاره) اما تا چه زمانی، مشخص نیست.این را می توان از گفته های علی بصیرپورمعاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان دریافت که درباره باز شدن دریچه های سد در هفته جاری بیان داشت: مدت‌زمان جاری بودن آب در رودخانه مشخص نیست و بازماندن سد و جاری بودن زاینده‌رود حداکثر تا زمان برداشت غلات،یعنی اواسط خرداد ادامه خواهد داشت.

اما در این میان شهردار اصفهان هم حرف هایی داشته و از آغاز مطالعات طرح آب‌گردانی خبر داده و گفته است: چند طرح در دست بررسی داریم که جاری شدن دایمی آب در رودخانه را محقق کند و مهمترین این طرح‌ها که احتمال اجرا دارد، طرح «آب‌گردانی» است.

مهدی جمالی‌نژاد اظهارداشت:طی اجرای این طرح و درصورت موفقیت‌آمیز بودن مطالعات و تأیید نهادهای مربوطه، آب همواره در زاینده‌رود جاری خواهد بود.

جمالی‌نژاد تأکید کرد:براساس رویکرد جدید مدیریت شهری و ستاد بحران آب تلاش می‌کنیم تا با روش‌های علمی و کمک همه دستگاه‌ها آب را به زاینده‌رود برگردانیم.

این درحالی است که مهرزاد احسانی مدیرکل مدیریت یکپارچه حوضه زاینده رود از وضعیت بی سابقه میزان کاهش بارش‌ها در ایستگاه چلگرد حوضه آبریز زاینده رود در اسفند در طی نیم قرن گذشته خبر داده و گفته است: با رصد بارش ها از بهمن سال گذشته، نگرانی ها درباره وضعیت حوضه زاینده رود افزایش یافته،به جز شرب،برای تأمین آب در سایر بخش‌ها با محدودیت جدی روبه‌رو هستیم و باید در این راستا برنامه‌ریزی کنیم.

همچنین علی بصیرپورمعاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز به کاهش 15 درصدی آورد آب حوضه زاینده رود اشاره کرد و افزود:برنامه بسته شده برای تحویل آب براساس آورد یک میلیون و صد مترمکعبی حجم آب زاینده رود بسته شده است و اکنون برای ادامه برنامه با کمبود آب مواجه هستیم.

اما درکنار تمامی این صحبت ها و نگرانی ها، خبر تأکید معاون اول رئیس جمهور بر لزوم اجرای جدی و دقیق مصوبات حوضه آبریز زاینده رود می تواند مسئله ای جالب توجه باشد؛ معاون اول دولتی که رئیس جمهور آن در سفر به استان اصفهان مسئله زاینده رود را مسئله ای ملی اعلام داشت و زاینده رود را نه تنها مختص به اصفهان بلکه متعلق به کل کشور دانست. اسحاق جهانگیری در جلسه شورایعالی آب با تأکید بر ضرورت اجرای مصوبه 9 بندی دهمین جلسه شورا در خصوص حوضه آبریز زاینده رود،از وزیر نیرو و استانداران اصفهان و چهارمحال و بختیاری خواست این مصوبه را با جدیت اجرا کنند.

وی با بیان اینکه این مصوبه بهترین گزینه برای مدیریت حوضه آبریز زاینده رود است،خاطرنشان کرد:همه صاحبنظران و مسئولین مرتبط و نیز شورای هماهنگی مدیریت حوضه آبریز زاینده رود نسبت به این مصوبه اتفاق نظر دارند و لازم است که اجرای آن با دقت و جدیت دنبال شود.

اما از جانب دیگر شامگاه سه شنبه اعلام شد که ارشد نظامی آجا در استان‌های اصفهان،یزد و چهارمحال و بختیاری هم اعلام کرده است که ارتش توان حل معضل آب اصفهان را دارد.

امیر سرتیپ دوم رضا جهادی ارسی با اشاره به مشکل خشکی زاینده رود با بیان اینکه ارتش توان حل معضل آب اصفهان را دارد درعین حال تأکید کرد:ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان اصفهان این آمادگی را دارد تا با کمک کارشناسان و نخبگان متخصص خود با مددگیری از نقشه‌های تپوگرافی و راه‌های نوین انتقال آب مشکل حقابه زاینده رود را برطرف کند با وجود این، به‌عنوان عضوی از شورای تأمین استان در یکسال گذشته شاهد تلاش‌های پیگیر استاندار اصفهان بوده‌ام.این تلاش‌ها البته به ثمر نشست به‌طوری که برخلاف سال‌های گذشته امسال استان اصفهان شاهد خشکی مطلق نبود.

حال باید منتظر ماند و دید که این بار چه نتیجه ای از قول و قرارهای مسئولان ارشد نصیب زاینده رود می شود و آیا همچنان باید شاهد خشک ماندن این جاده خاکی در وسط اصفهان باشیم یا حداقل ارتش راهکار جدیدی برای حل این معضل بزرگ ملی ارائه خواهد داد. این گزارش را روزنامه نصف جهان منتشر کرده است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :