تعطیلات عید نوروز در حالی به پایان رسید که استان زنجان با همه تلاش‌های صورت گرفته باز هم به لحاظ آماری وضعیت قابل قبولی در جذب گردشگران نداشت.
کد خبر: ۲۰۹۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴ 10 April 2016
بی‌شک امروز صنعت گردشگری در دنیا به دلیل پاک بودن و ارزش افزوده بالا مورد توجه و تاکید دولتمردان و برنامه‌ریزان اقتصادی کشورها قرار دارد.

ایران به عنوان سرزمینی متمدن و دارای مظاهر فرهنگی و تاریخی غنی همواره مورد توجه گردشگران بوده است هرچند فراهم کردن شرایط برای حضور حداکثری گردشگران به خوبی محقق نشده است.

در این بین استان زنجان به عنوان یکی از استان‌های مهم به لحاظ دارا بودن آثار و مظاهر تمدنی در سطح کشور ظرفیت حضور حداکثری گردشگران داخلی و خارجی را دارد و تعطیلات نوروز یکی از فرصت‌هایی است که زنجان می‌تواند با تکیه بر این ظرفیت‌ها گردشگران داخلی و خارجی را جذب کند.

تعطیلات نوروز 95 در حالی به پایان رسید که استان‌های مختلف کشور شاهد ثبت حضور گردشگران مختلف داخلی بود؛ استان زنجان هر چند جایگاه قابل توجهی در دارا بودن ظرفیت‌ها دارد اما سهم قابل قبولی در حضور و ماندگاری مسافران ندارد.

سوالی که قابل طرح است اینکه در نوروز 95 با همه تدابیر اندیشیده شده، استان زنجان چه میزان رشد را در ماندگاری و حضور مسافران به ثبت رسانده است؟ مطابق گفته مسئولان رشد 23 درصدی در مجموع اقامت‌های استان زنجان در نوروز 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل محقق شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی در نخستین جلسه شورای اداری استان گزارشی در خصوص وضعیت نوروز 95 در سطح استان داد و قبل از آن نیز اطلاعاتی در خصوص میزان تردد در جاده‌های استان در نشست خبری مدیرکل حمل‌و‌نقل و پایانه‌های استان زنجان داده شد.

با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط مسئولان می‌توان به طرح چند موضوع و تاکید بر برخی ضعف‌ها استان در بخش جذب مسافران نوروزی کرد. موضوع نخست اینکه مسئولان از ثبت تردد 6 میلیون و 248 هزار تردد در محورهای مواصلاتی استان زنجان در ایام نوروز داده‌اند. باید سوال کرد سهم حضور مسافران از این میزان تردد در محورهای مواصلاتی استان در داخل استان و مرکز استان چه میزان بوده است؟

به گفته مسئولان97 هزار و 541 نفر طی 17 روز تعطیلات نوروز از مراکز گردشگری، تفریحی و تاریخی استان بازدید کرده‌اند. مجموع اقامت‌کنندگان در استان از 27 اسفند پارسال تا 14 فروردین امسال 49 هزار و 259 نفر بوده که رشد 35 درصدی میزان اقامت مسافران در طرح نوروزی امسال محقق شده است. از میران بازدیدهای صورت گرفته از 27 اسفندماه سال 94 تا 13 فروردین‌ماه 71 هزار و 352 مسافر نوروزی از چهار مرکز تاریخی، تفریحی و توریستی زنجان بازدید کرده‌اند.

بر اساس آخرین گزارشات که مربوط به 27 اسفندماه سال 94 تا 13 فروردین‌ماه است میزان اقامت مسافران نوروزی در هتل‌ها، مهمانپذیرها، هتل آپارتمان‌ها و منازل استیجاری استان زنجان به ترتیب 3 هزار و 628، 2 هزار و 280، 568 و 255 مورد بوده است.

هر چند شاهد بهبود میزان اقامت‌ها و ورود مسافران به استان به نسبت مدت مشابه سال قبل هستیم اما برای مشخص شدن وضعیت باید نگاهی کوتاه به استان‌های همجوار داشته باشیم. در بین استان‌های همجوار زنجان استان گیلان و آذربایجان شرقی از سنوات گذشته نیز همواره پذیرای میهمانان نوروزی زیادی بوده‌اند.

در این بین استان‌هایی که می‌توان مورد مقایسه با استان زنجان قرار گیرند استان‌های قزوین و همدان می‌توانند باشند. استان کردستان و آذربایجان غربی و اردبیل نیز به دلیل اینکه مرزی هستند بهتر است مورد مقایسه قرار نگیرند.

وضعیت استان قزوین به روایت سخنان مسئولان این استان نشان می‌دهد که از آغاز سفرهای نوروزی تا پایان 13 فروردین‌ماه بیش از یک میلیون و 900 هزار گردشگر نوروزی از آثار و جاذبه‌های تاریخی این استان بازدید کرده‌اند.

بیش از 260 هزار مسافر در مراکز اقامتی استان قزوین اعم از هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، منازل استیجاری، کمپ‌های اسکان موقت، خانه‌های معلم، مدارس و سایر مراکز اقامتی مانند میهمان‌سراها، زائرسراها و اقامت در چادرهای مسافرتی، پارک‌ها اقامت داشتند. این تعداد نسبت به سال گذشته رشد 20درصدی را نشان می‌دهد. از بیست و پنجم اسفند سال گذشته تا 12 فروردین‌ماه جاری، 6 میلیون و 400 هزار خودرو به استان قزوین وارد شده است.

به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی همدان در نوروز امسال 610 هزار نفر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی همدان بازدید کردند. میزان اقامت از 27 اسفند سال گذشته تا پایان تعطیلات نوروزی امسال در استان همدان از مرز 192 هزار نفر گذشت. 6 میلیون و 954 هزار و 148 تردد در ایام نوروز در جاده‌های استان همدان ثبت شده است.

با توجه به اطلاعات و آمار دو استان همسایه زنجان می‌توان گفت از بیش از 6 میلیون تردد در محورهای مواصلاتی استان نزدیک به 98 هزار بازدید از مراکز تاریخی استان صورت گرفته و از این میزان و تردد در استان نزدیک 50 هزار نفر بوده است. این میزان اقامت نشان از رشد 35 درصدی بوده است.

استان قزوین در شرایط مشابه دو میلیون بازدیدکننده و بیش از 260 هزار نفر اقامت را به ثبت رسانده که ترددها در محورهای مواصلاتی این استان نیز با اعداد نزدیک به تردد در محورهای مواصلاتی زنجان را نشان می‌دهد. در همین شرایط استان همدان با تردد نزدیک هفت میلیونی با بازدید 610 هزار نفری و اقامت 192 هزار نفری را تجربه کرده است.

استان زنجان هم در میزان بازدیدها و هم در میزان اقامت‌ها فاصله بسیار زیادی با این دو استان دارد. اقامت یک چهارمی نسبت به همدان و یک پنجمی نسبت به قزوین را شاهدیم. همچنین آمار بازدیدکنندگان یک ششم نسبت به همدان و یک بیستم به قزوین بوده است. اعداد و ارقام به صورت کلی بیانگر وضعیت نامناسب استان در حضور مسافران نوروزی بوده و دغدغه عبوری بودن زنجان و عدم ماندگاری در آن همچنان پابرجاست.

امید است مسئولان علی‌رقم تلاش‌های زیادی که صورت داده‌اند برنامه‌ریزی دقیق و مناسب‌تری برای بهبود شرایط و شاخص‌های ارائه شده ارائه دهند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار