بدنبال طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش و فشارهای جانبی برخی از نمایندگان،وزیر آموزش و پرورش در تلاش است تا ضمن تبرئه خود از ایرادات وارده ،آینده روشنی از برنامه های در حال اجرای این وزرات خانه را ترسیم نماید.
کد خبر: ۲۱۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳ 11 April 2015

بدنبال طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی و فشارهای جانبی برخی از نمایندگان و همچنین اعتراضات گروهی از فرهنگیان ،علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در تلاش است تا ضمن تبرئه خود از ایرادات وارده ،آینده روشنی از برنامه های در حال اجرای این وزرات خانه را ترسیم نماید.

به گزارش تابناک ارومیه، محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی یکی از کسانی که با استیضاح فانی موافق است با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به وزیر آموزش و پرورش مسائل و نگرانیهایی را مطرح کردند که به نظر میرسد سخنان امروز فانی در جهت پاسخ به برخی از این دغدغه ها میباشد.

بخشهایی از مفاد نامه همراه با جواب وزیر که امروز در جمع فرهنگیان منطقه اردستان، زواره و مهاباد عنوان شده،ذیلا بیان میگردد:

- در سالی که به نام همدلی و همزبانی دولت و ملت مزین شده است به عنوان نماینده ى ملت ایران برخود واجب می دانم در جهت تحقق این مهم، که یکی از رسالت های انقلاب اسلامی است، نکاتی را به استحضار رسانم.... درد مشترکى که متأسفانه اکثر دولت ها به آن مبتلا شده اند اینست که بجای اهمیت دادن به امور زیربنایی که آثار آن در بلندمدت خود را نشان مى دهد، به امور روزمره و روبنایی تمرکز مى کنند و این درد مشترک حوزه های مختلفی همچون آموزش وپرورش، ورزش، بهداشت و فرهنگ را در بر می گیرد...

فانی وزیر آموزش و پرورش نیز در سخنانی ابراز داشته اند: رویکرد اصلی آموزش و پرورش در دولت یازدهم، کیفیت بخشی است و باید برای این کیفیت بخشی،فضا و امکانات را فراهم کنیم...در این خصوص طراحی و تصویب سند تحول نظام آموزشی، 10 سال طول کشید و به عنوان یک تکلیف در آموزش و پرورش است.... سند تحول نظام آموزش و پرورش زیر ساخت برنامه توسعه ششم آموزش و پرورش است و در این مدت که ما در خدمت آموزش و پرورش بوده‌ایم، موفق شده‌ایم نقشه اجرای سند تحول را تکمیل کنیم.

فانی به تشکیل کمیته مناطق کمتر توسعه یافته در آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و ادامه داد: در این کمیته باید شاخص‌های مناطق کمتر توسعه را یافته و آنها را ترمیم کنیم.

- در حوزه ی نیروی انسانی، زمانی که معلم رضایت و امنیت شغلی کافی نداشته باشد ، درد معیشت و مسکن اعصاب و روانش را فرا گرفته باشد، هیچ افق روشنی برای خود و خانواده اش متصور نباشد و وضع اسف بار فرهنگیان بازنشسته ی موجود را انتها و فرجام آتی خود بداند، در مقایسه با بسیاری از مشاغل دیگر خود را مورد تبعیض و بی مهری ببیند، زندگی خود را نتواند با شغل مقدسش تأمین نماید، هیچ تفاوتی بین قوی ترین و ضعیف ترین آنها وجود نداشته باشد، معیار و محک درست و دقیقی برای ارزیابی عملکردشان احساس نشود.....

فانی گفت:..بنده خود 46 سال معلم بوده‌ام و با مسائل آموزش و پرورش کاملاً آشنا هستم و وقتی در جمع فرهنگیان قرار می‌گیرم، احساس یکی بودن، همدلی و همزمانی می‌کنم.... در تلاش هستیم تبعیض‌هایی که میان آموزش و پرورش و دیگر ارگان‌ها وجود دارد، به تدریج حل شود؛ یکی از آنها بالا بردن حقوق بود که 14 درصد به حقوق اضافه شد و دیگری امتیاز فرهنگیان در محاسبه امتیاز 800 بوده است که به 1500 افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: رتبه‌بندی معلمان یکی دیگر از سیاست‌های آموزش و پرورش است و لازم است وقتی به دنبال آموزش و پرورش توسعه یافته هستیم، همکار فرهنگی از بهترین روش تدریس، فناوری روز، تحقیق و پژوهش برخوردار باشد و در این زمینه شایستگی‌های معلم را افزایش دهیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: با رتبه‌بندی، انگیزه معلمان افزایش پیدا خواهد کرد و در سال 94 رتبه‌بندی معلمان اجرا خواهد شد؛ در رتبه‌بندی معلمان، شاخص‌هایی تعیین می‌کنیم که مستقیماً به وظایف معلمان باز می‌گردد.

- ...تراکم دانش آموزی، بی امکاناتی و مبلمان مدارس در اوج خرابیست و مدارس مناطقی همچون منطقه ما و بسیاری دیگر از مناطق محروم کشور، همه دوشیفته اند و کلاس های چهل نفره به همه چیز جز کلاس درس، شباهت دارد.... به علت فقدان و یا دوری مدارس شبانه روزی و ظرفیت پایین آنها بسیاری از دختران و پسران مستعد ما به ناچار ترک تحصیل میکنند و بیچاره مدیران ناچارند براى صرفه جویی در هزینه ى تغذیه، از هر فرصتى براى مرخص نمودن دانش آموزان استفاده نمایند و هیچکس دراین میان احساس مسئولیت نمی کند و یا احساس مسئولیتش احساس نمی شود.....

وزیر آموزش و پرورش در این مورد گفت: روستا مرکزی و مدارس شبانه روزی از سیاست‌های ما هست و در حال حاضر بیش از 400 هزار دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزی در حال تحصیل هستند؛ ضمن اینکه اعتباری را برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان روستامرکزی اختصاص داده‌ایم..... وی همچنین با بیان اینکه 110 مدرسه تک دانش‌آموزی در کشور داریم، اظهار داشت: قریب به 5 هزار مدرسه کمتر از 5 دانش‌آموزی داریم که نشان دهنده این است که در دولت یازدهم به خصوص در دوره ابتدایی اصرار داریم که هیچ دانش‌آموزی از تحصیل محروم نشود.

فانی در ادامه از استخدام در این نهاد مهم خبر داد و گفت: استخدام نیرو در آموزش و پرورش تعطیل نشده است بلکه در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان در حال پرورش نیروی انسانی و معلم است.یکی دیگر از سیاست‌های ما پذیرش فرزندان فرهنگیان در آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در مورد پژوهش سراهای دانش‌آموزی گفت: یکی از محل‌هایی که دانشمندان آینده کشور را تأمین می‌کند، پژوهش‌سراها هستند و تا پایان دولت یازدهم هر منطقه باید حداقل یک پژوهش‌سرا داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار