کد خبر: ۲۱۵۰۲۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱ 19 April 2016
1461046780798_555.jpg

مسئول روابط عمومی این اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان خانه محمدتقی خان صوفی را میراثی ارزشمند برای گیلانیان دانست و از تأثیرگذاران عرصه فرهنگ خواست تا برای معرفی این مواریث تلاش کنند.




«فرشید شهبازی»، به‌مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی به همراه شماری از مسئولان شهرستانی از خانه محمد تقی خان صوفی در املش بازدید کرد و در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، گفت: خانه محمدتقی خان صوفی که از صاحب منصبان ایل صوفی اواخر قاجار بوده را یکی از شاخص‌ترین خانه‌های قاجاری در بافت تاریخی شهر املش است.

وی خاطرنشان کرد: این بنا از نظر فنون تزئینی بسیار غنی بوده و تنوع تزئیناتش آن را به موزه‌ای برای نمایش هنر هنرمندان دوران قاجار و اوایل پهلوی بدل کرده است.

شهبازی با بیان این‌که این اثر در تاریخ10 مهر 1380 به شماره 4019 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: خانه محمدتقی خان صوفی در دو طبقه با زیر بنای 780 مترمربع، با استفاده از مصالحی هم‌چون آجر، چوب، ملات آهک، ساروج و ساروج و سنگ ساخته شده و پوشش آن به‌صورت سفال سر و بام آن به‌صورت سه پشته و شیر سر است.

مسئول روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان خاطرنشان کرد: از گچ‌بری های داخل خانه محمد تقی خان صوفی می توان به نقوش نیمه برجسته با طرح‌های اسلیمی و یا به شکل گل و بوته که به شکل گچبری‌های نمادین جلب توجه می کند اشاره کرد و این تزئینات را در شاه‌نشین، در نمای جنوبی خانه، دور سقف و شومینه مشاهده می‌کنیم.

شهبازی با اشاره به نقوش موجود در دیواره‌ها و فضای داخلی بنا تصریح کرد: در نقاشی‌های مذکور که شخصی به‌نام حاج یوسف در سال 1326 آن را ترسیم کرده، نوع پوشش افراد تا حد زیادی شبیه به اربابان و مالکان اوایل دوره قاجار است.

این مسئول خانه محمدتقی خان صوفی را میراثی ارزشمند برای گیلانیان دانست و از تأثیرگذاران عرصه فرهنگ خواست تا برای معرفی این مواریث تلاش کنند.

به گزارش ایسنا، «میراث ورزشی، با هدف تجلیل از نقش ورزش در بهبود زندگی انسان» به‌عنوان شعار امسال برای روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی انتخاب شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار