کیوسک بین المللی «تابناک»؛
اظهارات اوباما درباره ایران در جریان دیدار با سران کشورهای منطقه، توافقات صورت گرفته میان آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس در جریان سفر اوباما، استقبال سرد مقامات سعودی از رئیس جمهور آمریکا، واکنش ایران به تصمیم اخیر دیوان عالی آمریکا و درخواست رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از دولت اوباما درباره ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۱۶۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲ 22 April 2016


مواضع آمریکا و کشورهای عرب منطقه درباره ایران/ واکنش ایران به حکم ۲ میلیارد دلاری آمریکااظهارات اوباما درباره ایران در جریان دیدار با سران کشورهای منطقه، توافقات صورت گرفته میان آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس در جریان سفر اوباما، استقبال سرد مقامات سعودی از رئیس جمهور آمریکا، واکنش ایران به تصمیم اخیر دیوان عالی آمریکا و درخواست رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از دولت اوباما درباره ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان و دیدار وی با سران کشورهای منطقه، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است. به نوشته «ای بی‌سی نیوز»، باراک اوباما در جریان کنفرانس خبری خود پس از دیدار با مقامات ارشد کشورهای منطقه در ریاض، از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرده و در عین حال گفته «بدون اعضای شورای همکاری خلیج فارس نمی‌توانستیم به توافقنامه هسته‌ای با ایران دست پیدا کنیم». وی همچنین با بیان اینکه ایران به تعهدات خود بر اساس توافقنامه هسته‌ای عمل می‌کند، گفته درگیر شدن با ایران، به نفع هیچ کدام از کشورهای ما (آمریکا و اعضای شورای همکاری) نیست. با این وجود، رئیس جمهور آمریکا بار دیگر نسبت به رفتار ایران در منطقه ابراز نگرانی و بر تعهد آمریکا بر حمایت از متحدان خود در صورت هرگونه تهاجم خارجی، تأکید کرده است.

*****

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی به موارد توافق شده میان آمریکا و کشورهای منطقه در جریان سفر اوباما به ریاض پرداخته و می نویسد کاخ سفید اعلام کرده آمریکا و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس درباره ابتکار عمل‌های امنیتی مختلفی توافق کرده‌اند که هدف از طراحی آن‌ها، غلبه بر گروه تروریستی داعش و همچنین مقابله با اقدامات ایران در منطقه اعلام شده است. کاخ سفید در این زمینه اعلام کرد مقامات ارشد این کشور‌ها، بر تعهد خود در خصوص تشدید تلاش‌ها با هدف ایجاد یک سامانه هشدار پرتاب موشک‌های بالستیک تاکید کرده‌اند. آن‌ها همچنین طرح‌های خود را در خصوص یک رزمایش جدید میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا در ماه مارس سال ۲۰۱۷، نهایی کرده‌اند. افزایش همکاری میان نیروهای برگزیده عملیات ویژه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به منظور همکاری با مستشاران آمریکایی از دیگر توافقات طرفین بوده است.

*****

با این وجود، روزنامه «گاردین» معتقد است که سفر اوباما، نتوانسته در بهبود روابط واشنگتن و ریاض موثر باشد. به عقیده این روزنامه، ورود رییس‌جمهور آمریکا در روز چهارشنبه به عربستان در میان استقبالی سرد و دیدارش با ملک سلمان، پادشاه سعودی، بیانگر تنش‌هایی است که به ‌واسطه سیاست‌های واشنگتن در قبال ایران و جنگ سوریه عمیق‌تر شده است. این روزنامه با اشاره به استقبال شاهزاده فیصل بن بندر آل سعود، فرماندار ریاض از رئیس‌جمهور آمریکا می نویسد ورود اوباما، آن‌گونه که هنگام ورود سران کشور‌ها معمول است، به‌ صورت زنده از تلویزیون عربستان سعودی پخش نشد. این در حالی است که پیشتر، تصاویری از استقبال ملک سلمان بن عبدالعزیز به همراه دیگر مقامات بلندپایه عربستان از مقامات دیگر کشور‌ها، در آستانه برگزاری نشست روز پنجشنبه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس که قرار بود اوباما در آن سخنرانی کند، از تلویزیون عربستان پخش‌ شده بود.

*****

واکنش وزیر خارجه ایران به حکم اخیر دیوان عالی آمریکا مبنی بر مصادره دو میلیارد دلار از دارایی های ایران، موضوعی است که خبرگزاری «رویترز» به آن پرداخته است. محمد جواد ظریف روز پنجشنبه در پایان نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل در رابطه با تغییرات اقلیمی، با تأکید بر اینکه ایران رأی دیوان عالی آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد، گفت دولت آمریکا به خوبی می‌داند که هر گونه اقدامی در رابطه با اموال ایران این کشور را در مقام پاسخگویی و بازگرداندن این اموال به مردم ایران قرار خواهد داد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز حکم اخیر دیوان عالی آمریکا علیه ایران را محکوم و آن را غیر منطبق با اصول و مبانی اولیه حقوق بین الملل اعلام کرد. جابری انصاری گفت حکم صادره از سوی دیوان عالی آمریکا، عدالت و قانون را به سخره گرفته است و هیچ گونه حقی برای اتباع ایالات متحده ایجاد نخواهد کرد. این حکم دستبرد به اموال جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

*****

این در حالی است که تلاش جمهوری خواهان در آمریکا برای افزایش فشار بر ایران نیز همچنان ادامه دارد. به نوشته پایگاه خبری «هیل»، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از دولت باراک اوباما خواست با دسترسی احتمالی ایران به دلار و نظام مالی آمریکا مقابله کند. وی از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بابت باز گذاشتن درهای دستیابی ایران به پول‌های باد آورده بی‌سابقه حاصل از لغو تحریم‌های این کشور پس از توافق هسته‌ای انتقاد کرد. مقامات دولت آمریکا تاکنون بار‌ها اعلام کرده‌اند ایران به دلار دسترسی پیدا نخواهد کرد. رایان د راین زمینه اظهار داشت که کری، طی هفته گذشته فرصت داشت قاطعانه به این موضوع «نه» بگوید، اما این کار را نکرد. این سخنان رایان در حالی مطرح شد که اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، چندی پیش، لایحه‌ای را ارائه کرد که بر اساس آن، دولت آمریکا نباید اجازه دهد ایران در معاملات تجاری از دلار استفاده کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار