19درصد اصفهانی‌ها زیر فشارخون؛
تابناک: از آن به قاتل خاموش یاد می شود؛ بی سر و صدا در کمین افرادی نشسته که نسبت به این قاتل بی رحم و البته خاموش بی توجه هستند.
کد خبر: ۲۱۷۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱ 23 April 2016
به گزارش تابناک اصفهان، از آن به قاتل خاموش یاد می شود؛ بی سر و صدا در کمین افرادی نشسته که نسبت به این قاتل بی رحم و البته خاموش بی توجه هستند. قربانیانش نیز در پاره ای از موارد زمانی از وجودش آگاه می شوند که حسابی دیر شده و کار از کار گذشته است. بله، فشار خون از جمله بیماری های غیر واگیر داری است که در سال های اخیر مبتلایان و البته قربانیان زیادی داشته است.

هر چند با پیشرفت علم پزشکی و افزایش سطح بهداشت عمومی در جهان، امروزه شیوع و مرگ و میرهای ناشی از بیماری های واگیردار تحت کنترل است؛ اما با تغییر سبک زندگی و صنعتی شدن آن در سال های اخیر شاهد گسترش چشم گیر بیماری های غیر واگیر دار در جهان و به ویژه در ایران هستیم.

هفته گذشته بود که معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در آماری غیر منتظره و البته نگران کننده از وجود ۱۰ میلیون بیمار ایرانی مبتلا به فشارخون خبر داد. علی اکبر سیاری در این خصوص گفت: ۵۰ درصد این افراد از عارضه خود خبر ندارند و این در حالی است که سالیانه ۸۳ هزار نفر بر اثر فشارخون می میرند. وی همچنین گفته بود.

 ۷۰ درصد مرگ و میرها در کشور ناشی از چهار بیماری غیرواگیر است. در اصفهان نیز آنگونه که مسوول بیماری های غیر واگیر دار معاونت بهداشتی استان به اصفهان زیبا خبر داده، در حال حاضر 19 درصد جمعیت شهر اصفهان و 14 درصد جمعیت روستایی به فشارخون مبتلا هستند. مهشید احمدیان ضمن اشاره به اینکه بر خلاف باور برخی که فکر می کنند، دیابت قاتل خاموش است، افزود: دیابت با آثاری همچون پرنوشی و پرخوری خود را نشان می دهد، اما فشار خون نشانه خاصی ندارد تا زمانی که توسط پزشک تشخیص داده شود.

مسوول بیماری های غیر واگیر دار معاونت بهداشتی استان ضمن اشاره به اینکه همه افراد بالای 30 سال، باید حداقل سالی یک مرتبه فشار خون را چک کنند، خاطر نشان کرد: این بیماری با علایمی همچون سر درد، گر گرفتگی و تاری دید بروز می کند.

 این کارشناس بیماری های قلبی و عروقی افزود: بیماران فشارخونی باید هر سه ماه، یک مرتبه برای بررسی آخرین وضعیت فشار خون به پزشک خود مراجعه کنند. در ادامه شیوع دو برابری فشارخون در مقایسه با دیابت در استان زنگ خطر دیگری بود که مسوول بیماری های غیر واگیر دار معاونت بهداشت استان آن را گوشزد کرد.

احمدیان ضمن اعلام این آمار و اشاره به اینکه در ایران، شیوع فشار خون نسبت به دیابت پیشی گرفته است، اظهار داشت: درصد زیادی از  این بیماران، از بیماری خود خبر ندارند و این در حالی است  طبق آمار، 40 درصد از سکته های قلبی و عروقی به دلیل ابتلا به فشارخون بالاست.

وی با بیان اینکه تغییر سبک زندگی، عمده دلیل شیوع این بیماری است، گفت: کم تحرکی و نبود یک رژیم غذایی سالم زمینه ابتلا به این بیماری را فراهم می کند.

وی در پایان با بیان اینکه همه مردم می توانند با خرید دستگاه های دیجیتال در خانه از آخرین وضعیت فشار خون آگاه شوند، ادامه داد: کار با دستگاه های غیر دیجیتال سنجش فشار خون شاید برای استفاده بیماران در خانه کمی مشکل باشد؛ اما بر اساس استاندارد سازمان بهداشت جهانی عملکرد دستگاه های دیجیتال نیز مورد تایید است.

 آنطور که آمارها نشان می دهد، قاتل خاموش در سال های اخیر  بیکار ننشسته و شمار زیادی را با خود به کام سکته های قلبی و عروقی، از کار افتادگی کلیه ها یا مرگ کشانده است که این بیش از پیش  لزوم فرهنگ سازی، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به تمامی آحاد جامعه را متوجه دستگاه های مسوول می کند. این مطلب در روزنامه اصفهان زیبا منتشر شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار