طی سال گذشته و امسال حضور سرمایه گذاران خارجی در استان ایلام بیشتر شده و قرار است طرحهای بزرگی مثل راه آهن و پتروشیمی با همکاری این شرکت ها اجرایی شود.
کد خبر: ۲۱۸۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸ 25 April 2016
طی سال گذشته و امسال حضور سرمایه گذاران خارجی در استان ایلام بیشتر شده و قرار است طرحهای بزرگی مثل راه آهن و پتروشیمی با همکاری این شرکت ها اجرایی شود.

به گزاراش تابناک ایلام،استان ایلام در غربی نقطه ایران یکی از استان های پر ظرفیت در بخش های مختلف از جمله نفت، گاز، گردشگری، کشاورزی، سدسازی، مرزی و..است که طی سال های گذشته به دلیل نبود سرمایه گذاری مناسب با مشکل توسعه مواجه بوده است.

نبود طرح های کلان اقتصادی در استان ایلام باعث شده هزاران جوانان این استان برای جویان شغل به دیگر استان های کشور مهاجرت کنند در حالی که سرمایه گذاری بر روی هر یک ظرفیت های استان باعث شغل و توسعه می شود.

طی سالهای اخیر و سال جاری تلاش های یرای جذب سرمایه گذاری در استان ایلام بیشتر شد و شرکت های مختلف سرمایه گذاری خارجی از استان بازدید کردند و در سال جاری منجر به یک قرارداد همکاری برای طرح بزرگ پتروشیمی مهران شده است.

استان ایلام هرچند به‌عنوان یک استان کوچک در کشور شناخته می‌شود ولی در این استان ظرفیت‌های بزرگی مثل وجود ۱۱ درصد ذخایر گاز و چهار درصد ذخایر نفت کشور قرار دارد و همین باعث شده این استان یکی از مهم‌ترین قطب های انرژی کشور باشد.

اجرای پروژه بزرگی مثل راه‌آهن از آنجا برای استان ایلام اهمیت دارد که این استان به‌واسطه مرز مهران سالانه میزبان میلیون‌ها زائر برای رفتن به عتبات عالیات است و به‌خصوص اینکه در ایام مذهبی سال مثل اربعین ازدحام جمعیت به‌قدری زیاد می‌شود که جای سوزن انداختن در استان ایلام و شهرستان مهران نیست.

حشمت الله عسگری معاون امور اقتصادی استانداری ایلام در این ارتباط می گوید: فرآيند سرمايه گذاری خارجی نسبتا طولانی است و ابتدا بايد اهليت شركت بررسی و تاييد و سپس مجوزهای لازم از سوی وزارتخانه های متبوع برای آنها صادر شود.

 وی با بيان اينكه در ماه های اخير ۵۰ مورد بازديد شركت های سرمايه گذاری خارجی از ظرفيت های استان داشته ايم، افزود: مرحله انعقاد تفاهم نامه در استان انجام می شود اما شركت ها برای تاييد اهليت به سازمان سرمايه گذاری خارجی و برای پيگيری های بعدی، اخذ مجوز و تامين خوراک به وزارتخانه متبوع معرفی می شوند.

معاون امور اقتصادی استانداری ایلام تصریح کرد: سرمايه گذاری خارجی و فعال شدن حوزه نفت و گاز استان علاوه بر اشتغالزایی مستقيم به طور غيرمستقيم نيز اشتغال ايجاد می كند و به كاهش نرخ بيكاری می انجامد.

وی يادآور شد: بر خلاف بسياری از استان های ديگر كشور كه در حوزه صنايع اشباع هستند استان ايلام بكر و دست نخورده است و ظرفيت بسيار بالایی برای جذب سرمايه گذاران خارجی به خصوص در حوزه نفت و گاز دارد.

عسگری اظهار داشت: هفته گذشته قرارداد همكاری با شركت چينی برای ساخت نخستين نيروگاه پتروشيمی در شهرستان مهران بين شركت مجری پتروسامان فراگستر و نمايندگان شركت چينی سی.ان.تی.آی.سی (CNTIC) به امضا رسيد.

وی هزينه قرارداد طرح پتروشيمی شهرستان مهران را یک ميليارد و ۶۵۰ ميليون يورو اعلام كرد و افزود: با ساخت اين نيروگاه برای يک هزار و ۵۰۰ نفر فرصت شغلی مستقيم در منطقه ايجاد می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ايلام گفت: علاوه بر این، ۱۰ مورد تفاهم نامه همكاری با شركت هایی از كشورهای مختلف از جمله رومانی، اتريش، آذربايجان، تركيه، فرانسه، ايتاليا، كويت، اوكراين، هند، روسيه و لبنان به امضا رسيده است.

عسگری تاكيد كرد: اين تفاهم نامه ها در حوزه طرح های زيربنایی همچون راه آهن، فرودگاه، بزرگراه و سدسازی، حوزه نفت و گاز و منطقه ويژه اقتصادی مهران منعقد شده است./م




منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار