همزمان با آخرين روز از هفته سلامت، جشنواره غذاي سالم روز سه شنبه توسط مركز بهداشت استان ايلام و با شعار غلبه بر ديابت با همكاري و مشاركت امور بانوان استانداري و اداره كل فني و حرفه اي اين استان برگزار شد.
کد خبر: ۲۱۹۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶ 26 April 2016

همزمان با آخرين روز از هفته سلامت، جشنواره غذاي سالم روز سه شنبه توسط مركز بهداشت استان ايلام و با شعار غلبه بر ديابت با همكاري و مشاركت امور بانوان استانداري و اداره كل فني و حرفه اي اين استان برگزار شد.


به گزارش تابناک ایلام؛رئيس مركز بهداشت استان ايلام در حاشيه برگزاري اين جشنواره گفت: هفته سلامت با شعار جهاني غلبه بر ديابت آغاز شده چون يكي از شايع ترين بيماري هاي متابوليك و يك اختلال چند عاملي است كه با افزايش مزمن قند خون مشخص مي شود و ناشي از اختلال ترشح و يا عمل انسولين است.
دكتر راضي ناصري فر اظهار كرد: هم اكنون حدود 400 ميليون نفر در جهان و چهار ميليون نفر در ايران به ديابت مبتلا هستند كه از اين تعداد بيمار ديابتي در ايران 50 درصد آنها از بيماري خود بي اطلاع هستند.
وي افزود: در هر هشت ثانيه يك نفر به دليل اين بيماري فوت مي كند ضمن اينكه 90 درصد مردم از ميزان قند خون خود بي خبرند در حاليكه ديابت جز چهار علت عمده مرگ و مير در جهان و شايع ترين علت نابينايي در ايران است.
دكتر ناصري فر در خصوص راه هاي تشخيص بيماري ديابت يادآور شد: تشخيص قطعي بيماري از طريق اندازه گيري قند خون امكان پذير است و داراي علائمي است كه ممكن است همه يا تعدادي از آنها در بيمار بروز كند ولي چنانچه دو نوبت قند خون ناشتا فرد بالاتر از 126 و اندازه قند خون پس از مصرف غذا بيش از 200 باشد، بيماري ديابت قطعي است.
وي راه هاي پيشگيري از ابتلا به ديابت را فعاليت بدني منظم و ورزش كردن، اصول تغذيه صحيح و رعايت تنوع و تعادل در رژيم غذايي، جلوگيري از چاقي و اضافه وزن كاهش مصرف مواد قندي و چربي عنوان كرد.
مشاور استاندار و مديركل امور بانوان و خانواده استانداري ايلام نيز در اين آيين گفت: زنان ما بستر سلامت و بيماري خانواده هستند و بايد الگوي مصرف خوبي براي خانواده و جامعه باشند.
كلثوم خليلوند افزود: براي درست كردن پايه هاي مهارت و سبك زندگي براي سلامت جامعه و خانواده بايد از خودمان شروع كنيم چون عقل سالم در بدن سالم است وقتي ما سالم باشيم فرزندان و خانواده و در نهايت جامعه نيز سالم خواهند بود.
وي با اشاره به اينكه زنان ستون خانه و خانواده هستند، تاكيد كرد: زنان بايد با الگوي صحيح آشپزي فرزندان سالمي را به جامعه تحويل دهند و با حذف غذاهاي پرچرب و خطر آفرين از سفره غذايي، سلامت خود و خانواده را تضمين كنند.
مديركل فني و حرفه اي ايلام نيز ضمن تقدير از برگزار كنندگان اين جشنواره گفت: سال 95 با شعار اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل مزين شده بنابراين لازم است براي سلامت خود و خانواده هاي مان يك حركت عملي انجام دهيم.
سعيد اماني با اشاره به زندگي شهرنشيني و كم تحركي افراد جامعه اظهار كرد: براي غلبه بر چاقي و پيشگيري از ديابت بايد يك برنامه غذايي منظم همراه با ورزش روزانه تدارك ديد كه لازمه آن توجه به خود و پيشگيري است.
جشنواره غذاي سالم با حضور 12 شركت كننده شاغل در ادارات مختلف استان ايلام، 2 كارشناس تغذيه و داور در يكي از سالن هاي اداره فني و حرفه اي ايلام برگزار شد.
شركت كنندگان در اين جشنواره با پخت انواع غذاهاي كم چرب، كم نمك، استفاده از گوشت سفيد به ويژه ماهي و مرغ با هم به رقابت پرداختند و در پايان به سه نفر از شركت كنندگان برتر جوايزي اهدا شد.
اول تا هفتم ارديبهشت ماه به عنوان هفته جهاني سلامت نامگذاري شده كه شعار امسال آن غلبه بر ديابت است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زاگرس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
سعید امانی نزدیک یک ساله از مدیر کلی بر کنار شده، اطلاع رسانی آنقدر ضعیف بوده که فقط دوازده نفر شرکت کرده.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار