رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: تأمین منابع مالی پاشنه آشیل نظام سلامت، چیزی به نام زیر میزی دیگر وجود ندارد
کد خبر: ۲۲۳۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹ 03 May 2016

اسماعیل ایدنی در آیین معارفه مدیران قدیم و جدید درمان تامین اجتماعی خوزستان در سالن جلسات هتل پارس اهواز اظهار کرد: طی ۱۵ سال اخیر با چالش های خاصی در حوزه سلامت مواجه بودیم و شکاف عظیمی به لحاظ مالی بین تعهداتی که دولت و نظام های حمایتی داشتند و هزینه های سلامت که از جیب مردم پرداخت می شود  به وجود آمد.

وی افزود: چالش اصلی نظام سلامت تأمین منابع مالی نظام سلامت است و این چالش به حدی است که قابل کتمان و پنهان کردن نیست و اگر پرداخت ها با تأخیرصورت گیرد دچار مشکل می شویم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: بسیاری از بیمارستان های خصوصی نزدیک به یک سال است که مطالباتشان تسویه نشده و تلاش بسیار زیادی شد  که بحث دریافت های غیر متعارف جمع شود که این عدد در خوزستان تقریبا به صفر رسیده است و چیزی به عنوان زیر میزی وجود ندارد.

ایدنی ادامه داد: آن بخشی که تعهد سازمان های  بیمه گر بود طبق برنامه  چهارم و پنجم توسعه می بایست از جیب مردم ۳۰ درصد باشد، در حالی که ۷۰ درصد پرداخت هزینه های درمان می بایست توسط بیمه ها و ۳۰ درصد توسط مردم صورت می گرفت که  در عمل این اتفاق نیفتاد و  نتیجه این مسئله شکاف در پرداخت بود.

وی بااشاره به اینکه سال ۸۴ هزینه های پرداختی از جیب مردم ۴۰ درصد بود که تا سال ۹۲  به ۶۰ درصد رسید و از سال ۸۴ میزان پرداختی از جیب مردم رو به افزایش بود، گفت: سالیانه ۳ درصد جمعیت به خاطر این هزینه ها  به زیر خط فقر سقوط می کردند و  به همین علت دولت طرح تحول نظام سلامت  را مورد توجه قرار داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: بدون اصلاح سیاست های کلان نمی توانیم در هیچ نظامی موفق باشیم و مسائل اجتماعی مسائل کلان هستند و با سیستم ایزوله حل نمی شوند بلکه باید به صورت سیتماتیک حل شوند.

ایدنی بیان کرد: طرح تحول نظام سلامت ابتدا درحوزه درمان و بعد در حوزه بهداشت ادامه یافت و اکنون به تأمین نیرو برای بیمارستان ها رسیده است،

وی  اضافه کرد: علی رغم سهم بالای خوزستان در تولید ناخالص ملی بیکاری در استان از میانگین کشوری بالاتر است و مسائل اقلیمی و فرهنگی روی ارائه خدمات و کنترل زیرمیزی موثر است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار