تابناک: متاسفانه شیوع این بازی ها به حدی رسیده که تبدیل به نوعی اعتیاد در میان برخی از جوانان شده است. آنهایی که می بازند، برای برگرداندن مال از دست رفته شان پای بازی مجدد می نشینند و آنهایی هم که می برند، طمع کرده و همچنان به بازی ادامه می دهند.
کد خبر: ۲۲۳۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹ 03 May 2016
به گزارش تابناک اصفهان، این روزها برای قمار کردن، نیازی به حضور در زیرزمین و برخی اماکن نیست؛ چرا که این دسته از بازی های قمار وارد فضای مجازی شده و افراد زیادی را به خود جذب کرده است. متاسفانه شیوع این بازی ها به حدی رسیده که تبدیل به نوعی اعتیاد در میان برخی از جوانان شده است. آنهایی که می بازند، برای برگرداندن مال از دست رفته شان پای بازی مجدد می نشینند و آنهایی هم که می برند، طمع کرده و همچنان به بازی ادامه می دهند. این در حالی است که سایت های غیر مجاز به راحتی در داخل کشور فعالیت می کنند و به دلیل اینکه گردانندگان این سایت ها سود خوبی از این راه به دست می آورند، روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود.
  چرا قمار، جرم محسوب می شود؟
دکتر مهدی جلیلیان، وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال نسل فردا که چرا قمار جرم محسوب می شود می گوید: قماربازی تبعات روانی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی را برای افراد یک جامعه در پی دارد. در روایاتی که از پیامبر آمده است، گزاره دینی مبنی بر حرام بودن قمار وجود دارد؛ چرا که قمار سبب ایجاد خصومت و دشمنی در میان افراد و ایجاد نوعی رقابت منفی میان اعضای آن جامعه می شود.
  مجازات قماربازی!
جلیلیان در ادامه با اشاره به مواد قانونی مندرج در قانون مجازات اسلامی که بر مبنای آن قمار جرم تلقی می شود، اظهار داشت: در اصل 49 قانون اساسی امده است «دولت موظف است ثروت های حاصل از ربا، غصب، اختلاس، رشوه، قمار و ... را مصادره و به عنوان اموال عمومی و اموال بیت المال از آن استفاده کند»  بنابراین از نظر قانون اساسی کشورمان، قمار جرم محسوب می شود و مجازات دارد. مجازات آن هم در قالب مصادره شدن اموال توسط حاکمیت اسلامی در نظر گرفته شده است. در سال 1375 در فصل 28 قانون مجازات های تعزیری مواد 701 تا 713 به جرایمی نظیر قماربازی و مشروب خواری اختصاص یافته است. در ماده 705 همین فصل آمده«قمار بازی با هر وسیله ای ممنوع و مرتکبین به آن، به یک تا شش ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می شوند و در صورت تجاهر به قمار بازی به هر دو مجازات محکوم خواهند شد» تجاهر به معنای این است که افراد در ملاء عام به قماربازی بپردازند.
این حقوقدان با اشاره به رشد فعالیت قمارخانه های مجازی در سال های اخیر افزود: در یکی از مواد قانون مجازات های تعزیری آمده است« هر کس قمارخانه  ای را تاسیس کند یا در قمارخانه ای قبول خدمت کند، برای آن مجازات 6 ماه تا 2 سال حبس در نظر گرفته شده است» تاسیس قمارخانه در این ماده قانونی، تنها به معنای این نیست که افراد یک مکان فیزیکی برای این کار تاسیس کنند. قمارخانه می تواند حالتی مجازی هم داشته باشد. بنابراین تاسیس یک سایت برای این کار می تواند تاسیس قمارخانه محسوب شود.
   چرا افراد به قمار روی می آورند؟
جلیلیان در پاسخ به این سوال نسل فردا که چه عواملی سبب گرایش افراد به قمار کردن است، اظهار داشت: کشور ما دوره ای از بحران شدید اقتصادی را سپری کرده که پیامد آن شکاف طبقاتی میان مردم جامعه مان بوده است. یکی از پیامدهای این شکاف طبقاتی، پدید آمدن گروه هایی در فضاهای مجازی تحت عنوان luxury  ها یا تجمل گرایان بوده است که سبک زندگی خاصی را به سایر مردم القا می کنند. این افراد ثروتمند، اتومبیل های خاصی را سوار می شوند؛ از دکوراسیون خاص منازلشان عکس می گیرند و در شبکه های مجازی منتشر می کنند وتفریحات خاص و متفاوتی را تجربه می کنند. از جمله تفریحات برخی از این طبقه مرفه و نوکیسه، قمار بازی است. این افراد با پول های هنگفت خود سعی می کنند از راه قماربازی در زندگیشان ایجاد هیجان کنند. از آنجایی که بسیاری از مردم تمایل دارند خود را شبیه به اشخاص یا گروه هایی در بیاورند که در ذهنشان برای آنها احترام قائلند و یا به نوعی، گروه مرجع برای آنان محسوب می شوند، این نوع شبیه سازی در مورد تفریحات افراد نیز ممکن است اتفاق بیفتد. قماربازی، تفریحی متفاوت برای برخی از اشخاص طبقه مرفه محسوب می شود، ضمن اینکه هستند اشخاصی از طبقه متوسط جامعه که می خواهند خود را شبیه به طبقات مرفه نشان دهند. بنابراین ممکن است بنا بر همین شبیه سازی طبقاتی، به قمار روی بیاورند.
وی در ادامه افزود: این نوع شبیه سازی مربوط به مرحله شروع وارد شدن به قماربازی است؛، اما اینکه چرا قماربازی ادامه می یابد، باید در پاسخ به این سوال گفت: وارد شدن به بازی قمار، بدون پیامدهای بعدی نیست و به دنبال خود اعتیاد و طمع برای به دست آوردن پول بیشتر به همراه می آورد. اعتیاد به تجربه یک هیجان متفاوت و نیز تلاش برای به دست آوردن پول بیشتر و یا جبران خسارت ناشی از از دست دادن پول خود، خوره ای است که فرد را پای این بازی می نشاند و به ادامه آن ترغیب می کند.
  چرا قماربازی در فضای مجازی؟!
جلیلیان در پاسخ به این سوال که چه عواملی سبب شده کلاهبرداران، فضای مجازی را برای قماربازی انتخاب کنند، به نسل فردا می گوید: متاسفانه در سال های اخیر، با رشد قماربازی و قمارخانه های مجازی رو به رو بوده ایم. افراد به این دلیل فضای مجازی را برای قماربازی انتخاب می کنند که امکان پیگیری کمتری از جانب پلیس و مراجع قضایی دارد و احتمال دستگیریشان کمتر است. دستگیری ها، فیلترینگ ها و پیگیری ها هم نتوانسته با سایت های قماربازی مقابله کند. بنابراین اعضای یک سایت قماربازی می توانند ضمن ناشناس بودن، هیجان این بازی را هم تجربه کنند.
  قماربازی و پیامدهای اقتصادی آن
وی در ادامه به پیامدهای سوء اقتصادی قماربازی اشاره کرد و گفت: علاوه بر تشدید حس طمع کاری و اعتیاد، این بازی به لحاظ اجتماعی و اقتصادی تبعات منفی زیادی را به دنبال دارد. فرد زمانی که مشاهده می کند بدون هیچگونه تلاشی و صرفا براساس شانس و تصادف در مدت بسیار کوتاهی پولش را وارد بازی قمار کرده و یک میلیون تومانش در عرض چند دقیقه تبدیل به پنج میلیون تومان شده، از آن پس دیگر نمی تواند در ذهن خود بپذیرد که یک ماه از صبح تا شب تلاش کند تا ماهیانه مثلا یک میلیون تومان به دست بیاورد. در واقع قماربازی یکی از مهم ترین تبعات منفیش این است که روحیه کار و تلاش را در فرد از بین می برد. این بازی حرام ، سطح توقعات مادی فرد را بالا برده و آستانه تحمل و تلاش او را برای به دست آوردن پول از راه صحیح مخدوش می کند. ضمن اینکه پولی که فرد از راه قماربازی به دست می آورد، بدون پشتوانه کار و تولید است که در سطح کلان به نظام اقتصادی یک کشور بسیار آسیب می رساند.این مطلب در روزنامه نسل فردا منتشر شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار