مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشگین‌شهر گفت:‌ با توجه به وجود باغات میوه در شهرستان مشگین‌شهر برای گرده‌افشانی با برنامه‌ریزی‌های لازم صنعت زنبورداری در این منطقه گسترش می‌یابد.
کد خبر: ۲۲۵۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵ 07 May 2016

احمد شهریار درجلسه ستاد گرده‌افشانی عسل در مشگین‌شهر اظهار داشت: شهرستان مشکین شهر 14 هزار هکتار انواع باغ میوه و 40 هزار و 307 کندوی زنبور عسل دارد و به همین لحاظ اهمیت گرده افشانی زنبور عسل در حوزه این شهرستان از اهمیت بسیار بالائی برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشگین‌شهر افزود: یکی از عوامل موثر در تولید سیب درختی در این شهرستان بی شک گرده افشانی است و مشخص شده است که 97 درصد حشرات ملاقات‌کننده گل‌های سیب زنبورهای عسل هستند.

وی گفت:‌ بر اساس مطالعاتی که محققان در زمینه وضعیت گرده‌افشانی حشرات مفید در این شهرستان انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که در دو باغ سیب در شرایط کاملا یکسان زمانی که 3 کندو زنبور عسل شامل 33 زنبور برای هر یک هزار گل در هر هکتار قرار داده شده بود، 32 درصد گل‌ها به میوه تبدیل شده و 57 کیلوگرم میوه تولید کردند و در شرایط مشابه یک کندو زنبور عسل در هکتار شامل 15 زنبور برای یک هزار گل 15 درصد گل‌ها به میوه تبدیل شده و 30 کیلوگرم میوه تولید شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشگین‌شهر با اشاره به نامگذاری سال 95 با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل توسط مقام معظم رهبری، گسترش صنعت زنبورداری در منطقه را در راستای تحقق بخشیدن به فرمایشات معظم له مصداق عینیت بخشی به این نامگذاری عنوان کرد.

شهریار با تشریح ظرفیت شهرستان در زمینه تولیدات باغات میوه و پرورش زنبور عسل بیان کرد: گسترش سطح زیر کشت باغات میوه باید همگام با گسترش تعداد کندوهای زنبور عسل در منطقه باشد چرا که فعالیت بیش از 40 هزار کلنی زنبور عسل و وجود بیش از 14 هزار هکتار انواع باغات میوه گویای این واقعیت است که دلیل موفقیت باغات میوه در منطقه به دلیل اهمیتی است که باغداران و کشاورزان منطقه به پرورش زنبور عسل می‌دهند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار