سالن همایش دو هزار نفری با زیر بنای چهار متر مربع گالری نمایش آثار هنری، اتاق مخصوص تمرین موسیقی و تئا‌تر، کارگاه ساخت دکور، کتابخانه تخصصی، فضای نگهداری ادوات موسیقی از دیگر بخش‌های است که در تالار مرکزی شیراز دیده شده است. اما این‌ها همه تصوراتی است که از این تالار به جا مانده تا همچنان آرزوهای هنرمندان شیرازی پشت دیوار سیلوی قدیم در بند بماند.
کد خبر: ۲۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۱ 02 February 2015

پروژه ساخت تالار بزرگ مهر شیراز در محل سیلوی قدیمی شهر هیچ پیشرفت فیزیک خاصی ندارد تا فرهنگ و هنر پشت دیوارهای این سیلو همچنان خاک بخورد.768611

سالهاست که تالار حافظ جور کمبود سالن نمایش را در شهر شیراز می‌کشد، سالهاست که هیچ سالن جدیدی در این شهر ساخته نشده بود تا اینکه دولت پیشین در قالب طرح مهرماندگار تصمیم گرفت تالاری در قامت تالار وحدت تهران برای شیراز ایجاد کند.

تالار مرکزی شیراز در زمینی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع و با زیر بنای ۲۰ هزار متر مربع احداث می‌شود تا بخش مهمی ازدغدغه‌های هنرمندان در تمامی گرایش‌ها برای ارائه آثار پاسخ دهد و آنگونه که وعده داده شد این تالار با تجهیزات و سالن‌های تخصصی که دارد تقریبا در قامت تالار وحدت تهران خواهد بود.

سالن همایش دو هزار نفری با زیر بنای چهار متر مربع گالری نمایش آثار هنری، اتاق مخصوص تمرین موسیقی و تئا‌تر، کارگاه ساخت دکور، کتابخانه تخصصی، فضای نگهداری ادوات موسیقی از دیگر بخش‌های است که در تالار مرکزی شیراز دیده شده است. اما این‌ها همه تصوراتی است که از این تالار به جا مانده تا همچنان آرزوهای هنرمندان شیرازی پشت دیوار سیلوی قدیم در بند بماند.

از زمان تصویب ساخت این سالن و جانمایی آن در محل سیلوی قدیمی شیراز زمان زیادی می‌گذرد اما خبری از پیشرفت پروژه نیست. بودجه اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس کفاف ساخت این تالار با عظمت را طبیعتا نخواهد داد و اینجاست که باید ارگانهایی نظیر شهرداری و استانداری برای تامین اعتبار آن وارد شود، اتفاقی که تاکنون رخ نداده و گویا اراده‌ای نیز برای پیگیری این پروزه در این دو ارگان دیده نمی‌شود.

سیلوی قدیمی شیراز

هنوز این جمله شهردار شیراز که از آمادگی برای ساخت زمین سیلوی قدیم شیراز برای ساخت تالار بزرگ مهر اختصاص یافته یک ماه نگذشته که به نظر می‌رسد طرحی که قرار بود مهرماندگار بر دل اهالی هنر و فرهنگ شهر ادب بنشاند باید همچنان در میانه جدل‌های‌گاه و بی‌گاه چشم انتظار وعده‌های مدیران بماند تا هنوز مردم و هنرمندان به تالار حافظ بسنده کنند.

در حالیکه کمتر از یک ماه پیش علیرضا پاک فطرت در جمع پیشکسوتان و اهالی تئا‌تر شیراز که برای گشایش تماشاخانه شهر کتاب شیراز به خیابان پزشکان آمدند تا در نبود یک سالن تئا‌تر درست و درمان آن را در شمال غرب شهر بجویند، گفت: به سهم خودم سالن‌های شهرداری را به اهالی تئا‌تر می‌دهم.

سالهاست که تالار حافظ جور کمبود سالن نمایش را در شهر شیراز می‌کشد متولی شهری شیراز در حالیکه این نهاد شهری دارای فرهنگ سرا‌ها و خانه‌های فرهنگی است که شهروندان حتی از وجود این مراکز نیز اطلاع چندانی ندارند با وعده ساخت سالن۲۵۰۰ نفری میان هنرمندان و مردم قرار گرفت که این اماکن آنچنان در جریان فرهنگی و هنری شیراز نقش بازی نمی‌کنند و گرچه این فرهنگ سرا‌ها و خانه‌های فرهنگ کم هم نیستند، اما از جریان فرهنگی و هنری شیراز هنگامی باری به دوش می‌کشند که تعطیلات تابستانی مدارس باشد تا این نهاد در تامین اوقات فراغت نسل‌های آینده نیز نقشی داشته باشد.

شهردار شیراز که در آیین گشایش تماشاخانه و نگارخانه شهر کتاب شیراز توپ را در زمین استانداری فارس انداخت تا آمفی تئا‌تر این مجموعه را در اختیار هنرمندان قرار دهد با اعلام اینکه بسیاری از سازمان‌ها و اداره‌های شیراز دارای چندین سالن هستند که خیلی وقت‌ها درش بسته است از این نهاد‌ها دعوت کرد که سالن‌های آمفی تئا‌تر خود را به روی هنرمندان بگشایند.

سالن شهید امامی به تئاتری‌ها داده شود

گرچه شهردار شیراز از نهایی شدن سالن دوهزار نفره تئا‌تر خبر داد و گفت: یک سال و نیم است که پیگیر طراحی این آمفی تئا‌تر هستیم که امیدواریم ظرف یکی دوماه آینده کلنگ ساخت آن به زمین زده شود، اما در پی درخواست استاد رحیم هودی، پیشکسوت تئا‌تر شیراز مبنی بر آزاد ساختن اتاق جنب خانه فرهنگ شماره ۴ که در بوستان آزادی قرار دارد و به نام وی تنها تماشاخانه پرکار شیراز است، پاسخ داد: پیگیر سالن استاد هودی خواهم شد، اما چرا تنها به یک اتاق ۱۲ متری اکتفا می‌کنید، چراکه استانداری هم می‌تواند قول بدهد در هفته دست کم یک روز سالن شهید امامی را در اختیار هنرمندان قرار دهد.

سیلوی قدیمی شیراز

شهرداری شیراز با این وجود یکی از باغ‌های در تصرف خود را که با نام «باغ حلوایی» شناخته می‌شود در تقاطع قدوسی غربی و بلوار ایمان شمالی را برای ساخت مجموعه نمایش و ورزش در نظر گرفته که در مرحله طراحی نقشه قرار دارد و آنگونه که شهردار منطقه در گفت‌و‌گو با مهر اعلام کرد، اولین خانه نمایش و تئا‌تر آیینی شیراز که کارکرد آن منطقه‌ای است در قالب یک پردیس بزرگ سینما و تئا‌تر در محل این باغ واقع در ایمان شمالی احداث می‌شود.

باغ حلوایی هم میزبان هنرمندان می‌شود

در این رابطه شهردار منطقه ۶ به خبرنگار مهر بیان کرد: کارهای مطالعاتی و نقشه برداری این پردیس سینمایی و تئا‌تر به پایان رسیده و در حال انتخاب پیمانکار برای اجرا هستیم که ردیف اعتباری آن را معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز متقبل شده است.

اسماعیل صالحی گفت: این مجموعه دارای ۱۶هزار و ۶۰۰ متر فضاست که بخشی از آن ورزشی و بخشی نیز مجموعه پردیس سینمایی و نمایش و تئا‌تر است. هیچ محدودیتی از نظر جا نداریم اما به خاطر ردیف اعتبارات و اینکه سال اولی است که در ردیف اعتبارات قرار می‌گیرد فعلا در فاز نخست یک سالن کوچک جهت تئا‌تر و نمایش و مناسبت‌ها به این شیوه دیده شده، اما چشم انداز آن یک پردیس بزرگ نمایش و تئا‌تر آیینی و سینمایی است.

با اینکه هنوز از اقدام شهرداری برای ساخت سالن تئا‌تر در قالب نخستین خانه نمایش آیینی تغییر کاربری باغ حلوایی را در میانه سکوت فعالان محیط زیست اجرایی نکرده و تنها بنری از احداث این مرکز سردر باغ یادشده اشغال کرده از تکمیل پروژه تالار بزرگ مهر شیراز دست کم در سال ۱۳۹۴ خبرهای خوشی به گوش نمی‌رسد.

تالار حافظ همچنان میزبان تئا‌تر، موسیقی و فیلم فجر

از سوی خبرنگارانی که جویای سرنوشت این تالار می‌شوند با جملاتی کوتاه این موضوع را به آینده می‌سپارد و به این بسنده می‌کند که تالار حافظ تنها سالنی است که استانداردهای لازم را دارد و در تئا‌تر، موسیقی و فیلم فجر از آن استفاده می‌شود.

این درحالیست که هرگاه شیراز در جریان برگزاری جشنواره‌های فجر قرار می‌گیرد موضوع تالار بزرگ مهر هم پیش کشیده می‌شود در مجموع تالار حافظ تکیه‌گاه برگزاری چنین برنامه‌های کلانی است که خود نیز نیاز به بازسازی سامانه‌های نمایشی و صوتی دارد تا این مجموعهٔ دیرپا تنها سالن استاندارد فرهنگی شیراز به شمار آید و در نبود سالن ابوریحان ماوای هنرهای نمایشی محسوب شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار