رئيس مركز فوريت هاي اجتماعي سازمان بهزيستي كشور با تاكيد بر اينكه آمارهاي مربوط به خودكشي در كشور دقيق نيست، گفت: آخرين آمار رسمي اعلام شده از مركز پزشكي قانوني مربوط به سال 92 است.
کد خبر: ۲۲۷۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۷ 10 May 2016
به گزارش ايرناف دكتر'حسين اسدبيگي' روز دوشنبه در حاشيه برگزاري كارگاه آموزشي مداخله در بحران خودكشي در ياسوج در جمع خبرنگاران افزود: در آن سال ميزان خودكشي منجر به فوت از سوي مركز پزشكي قانوني چهارهزار و 55 نفر اعلام شد.
وي تصريح كرد: از آن زمان تاكنون هنوز آماردقيق و رسمي از نهادهاي مرتبط از جمله پزشكي قانوني اعلام نشده است.
اسدبيگي با اشاره به بروز اين مشكل اساسي در كشور گفت: بسياري از فوتي ها ناشي از خودكشي است اما در گواهي ثبت آنها دلايل ديگري همچون مسموميت ويا خفگي ذكر مي شود در حالي كه انگيزه اصلي خودكشي بوده است.
وي از طراحي سامانه جديد ثبت اطلاعات آماري و طبقه بندي علل مرگ از سوي وزارت بهداشت خبر داد و گفت: با راه اندازي اين سامانه تا حدود زيادي اين چالش برطرف خواهد شد.
اسدبيگي اظهار كرد: البته نداشتن آمار و اطلاعات دقيق در ساير آسيب هاي اجتماعي نيز از چالش هاي اساسي فراروي سازمان بهزيستي و ديگر نهادهاي تصميم گيرنده در اين زمينه است.
اسدبيگي ميانگين سن خودكشي در ايران را بين 20 تا 45 سال دانست و گفت: در حالي كه ميانگين خودكشي در جهان بيشتر در سالمندان و سنين بالاست.
وي گفت: البته در برخي استان ها و مناطق ميزان خودكشي حتي در سن زير 12 سال نيز رخ داده كه نمونه آن در شهرستان كهگيلويه در همين استان بوده است.
وي ابراز داشت: بر اساس رصد و بررسي هاي انجام شده از سوي مركز فوريت هاي اجتماعي سازمان بهزيستي نيز ميزان آسيب هاي اجتماعي در كشور رو به افزايش است.
وي تصريح كرد: بر اساس اطلاعات مركز فوريت هاي اجتماعي در سه حوزه مداخله دربحران، خط تلفن 123 و مركز خدمات سيار در سال گذشته بيش ازچهار هزار مورد مربوط به خودكشي در اين مراكز ثبت شد.
اسدبيگي با بيان اينكه در سال گذشته بيش از 600 هزار مورد تماس تلفني با خط تلفن 123 مركز فوريت هاي اجتماعي بهزيستي به ثبت رسيد ، گفت: حدود 140 هزار مورد از آنها مربوط به حوزه فعاليت هاي سازمان بهزيستي بود.
وي ياداور شد: حدود 1900 مورد از اين تعداد نيز مربوط به بحران خودكشي بوده است.
وي ميزان مراجعه و پذيرش درحوزه مركز مداخله دربحران سازمان بهزيستي را در سال 94 نيز چهار هزار و مركز خدمات سيار اين سازمان را نيز يكهزار و 680 مورد اعلام كرد.
وي گفت: بر اساس آمارهاي سازمان بهداشت جهاني سالانه بيش از يك ميليون نفر يعني در هر دقيقه دو نفر بر اثر خودكشي فوت مي كنند.
وي تصريح كرد: بر اساس اين امارها ميانگين خودكشي به طور متوسط در جهان حدود 12 تا 16 نفر به ازاي هر 100 هزار نفر و در ايران نيز 6 نفر در هر يكصد هزار نفر است.
اسدبيگي با بيان اينكه همه شهرهاي بزرگ كشور داراي مركز مداخله در بحران هستند، افزود: هم اكنون 190 مركز مداخله بحران در كشور مشغول ارائه خدمات پيشگيرانه از آسيب هاي اجتماعي هستند.
وي بالاترين ميزان خودكشي طي سال هاي گذشته را نيز مربوط به استان هاي ايلام و كرمانشاه دانست.
كارگاه آموزشي منطقه اي مهارت هاي مداخله در بحران خود كشي روز دوشنبه با شركت بيش از 40 نفر از كارشناسان اورژانس اجتماعي از هفت استان با حضور 'حسين اسدبيگي' رئيس فوريت هاي اجتماعي سازمان بهزيستي كشور در ياسوج آغاز شده است.
اين كارگاه دو روزه با حضور كارشناسان بهزيستي استان هاي فارس، اصفهان، چهارمحال و بختياري، بوشهر ، خوزستان ، ايلام و كهگيلويه وبويراحمد در حال برگزاري است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار