بیست و پنجم فروردین، روز بزرگداشت عطار نیشابوری است و شایسته است که هر سال در این روز، وضعیت عطارپژوهی در یک سال تحلیل و بررسی شود و چشم‌انداز پژوهش درباره‌ عطار ترسیم شود.
کد خبر: ۲۲۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳ 14 April 2015

علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب، با یادآوری روز عطار و بررسی کارنامه‌ عطارپژوهی گفت که سال ۹۳، سال نسبتا پربرگ و باری برای عطارپژوهی بوده و در این سال، دیوان عطار 10 بار با شمارگان ۱۴۷۰۰ نسخه منتشر شده که بیش‌تر این چاپ‌ها از تصحیح سعید نفیسی و تقی تفضلی بوده که بازچاپ شده است.

همچنین گزیده و شرح و تحلیل آثار عطار رونق خوبی داشته است و 30 عنوان کتاب درباره‌ کرامت، عشق، سلوک عرفانی، تاثیر قرآن بر آثار عطار، تحلیل خواب و رویا در آثار عطار، بررسی سبک‌شناسانه‌ آثار عطار و مقایسه‌ عطار با سنایی، مولوی، بابا افضل و سهروردی منتشر شده که در 30 هزار شمارگان انتشار یافته است.

محمدخانی افزود: در میان آثار عطار، در سال گذشته، منطق‌الطیر و تذکره‌الاولیاء بعد از دیوان بیش‌ترین مخاطب را در میان آثار عطار داشته است و این توجه در کشورهای دیگر هم به همین شکل است و منطق‌الطیر عطار به زبان‌های اسپانیایی، ژاپنی، ایتالیایی و روسی در دست ترجمه و تحقیق است که امیدواریم به زودی منتشر شود.

او درباره جایگاه عطار در ادب فارسی و توجه بیش‌تر به آ‌ثار او گفت: زمانه‌ عطار و قرن ششم هجری از ادوار بسیار ممتاز شعر فارسی است که هم از حیث کیفیت و هم کمیت آثار و تعداد شاعران بزرگ، ویژگی خاصی دارد. در این سده بزرگانی چون نظامی و انوری و سنایی و عطار و خاقانی به شعر فارسی مایه و پایه‌ بلندی بخشیده‌اند و زمینه‌ساز ظهور قله‌های شعر فارسی یعنی سعدی و مولوی و حافظ بوده‌اند که تاثیر عطار بر این نامداران بی‌همتا بر اهل ادب پوشیده نیست. عطار تاثیری کم‌نظیر بر عرفان اسلامی و فرهنگ ایرانی داشته و او نخستین شاعری است که عرفان را به طور مبسوط به زبان شعر بیان کرد و داستان‌های عارفانه را به شعر رواج داد.

معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب گفت: دهه‌ گذشته با انتشار آثار عطار به تصحیح و شرح دکتر محمدرضا شفیعی‌کدکنی و دکتر تقی پورنامداریان و دکتر رضا اشرف‌زاده و دیگر استادان برجسته‌ ادبیات فارسی، نقطه‌ عطفی در تاریخ عطارپژوهی بوده که در شناساندن عطار در ایران و جهان بسیار موثر بوده است.

او اظهار امیدواری کرد که دانشگاه فردوسی مشهد و مرکز عطارشناسی در نیشابور اهتمام بیش‌تری به عطارپژوهی داشته باشند و با انتشار فصل‌نامه یا سال‌نامه‌ عطارپژوهی، در معرفی این عارف و شاعر بزرگ فارسی گام‌های نوینی بردارند و روز بزرگداشت عطار را با همکاری نهادهای ادبی در ایران و مردم و رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور باشکوه‌تر برگزار کنند تا ارزش و اهمیت عطار بیش‌تر شناخته شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار