تابناک زنجان گزارش می دهد;
یک پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی گفت: اینکه یک نوجوان 16 ساله در یک روز اقدام به جنایات متعدد و هولناکی از جمله ربایش ، تجاوز ، قتل و اسیدپاشی می کند ناشی از یک لحظه غفلت آن نوجوان نیست بلکه نتیجه ماهها بی تدبیری نهادهای مسئول در عرصه ساماندهی فضای مجازی است.
کد خبر: ۲۲۷۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۰ 11 May 2016
مدتی است که انتشار اخبار خودکشی های پی در پی به یکی از موضوعات پربحث فضای مجازی و شبکه های اجتماعی  بدل شده است و فعلاین شبکه های اجتماعی هر یک به نوعی نسبت به این معضل اجتماعی واکنش نشان می دهند .

بطور مثال برخی افراد انجام این خودکشی ها را ناشی از بحران های اقتصادی و بیکاری می دانند و برخی دیگر آن را به عنوان یک بیماری فردی و روانی مطرح می نمایند.

اخیر نیز وزارت بهداشت و درمان با دستور ویژه وزیر و در راستای بررسی علت و ریشه های افزایش خود کشی، اقدام به برگزاری نشستهایی نمود که در آن برخی از مسئولین با تاثیرگذار دانستن وضعیت اقتصادی کشور در افزایش آمار خودکشی ها ، افراد بیکار و مجرد را در صدر جدول آماری خودکشی کنندگان معرفی کردند.

متاسفانه با رصد فضای مجازی  می توان به نکته بغرنجی پی برد و آنهم افزایش نرخ خودکشی توسط دانش آموزان در ماههای اخیر است، و بطور مثال مشاهده می شود که یک دانش آموز فارغ از دغدغه های مالی تنها بدلیل مسائلی از جمله اردو نرفتن و یا کسب نمره پایین اقدام به خودکشی کرده است!

لذا در اینجا این سوال مطرح می گردد که چه عاملی در کشور ما موجب آشنا شدن نوجوانان و جوانان با مفهوم مبتذل خودکشی به مثابه یک راه حل عقلانی در مواجهه با مشکلات روند زندگی می شود؟ 

برای یافتن پاسخ این سوال باید اذعان داشت که امروزه بدلیل رشد تکنولوژی های ارتباطی و دسترسی عموم آحاد جامعه به آن ، از فضای مجازی به عنوان کالبد دوم جامعه بشری یاد می شود اما ارائه تعبیر کالبد دوم جامعه برای فضای مجازی داری مفهومی به مراتب گسترده تر است و به این نکته مهم نیز اشاره دارد که وقایع رخ داده در فضای حقیقی انعکاسی از وقایع رخ داده در فضای مجازی است و بلعکس.

 اما چگونه می توان ارتباطی بین افزایش خودکشی ها در کشور و فضای مجازی پیدا کرد؟

پاسخ این سوال در قابلیتهای موتورهای جستجو نهفته است زیرا بنا بر پژوهش های جهانی صورت گرفته ، کاربران فضای مجازی غالبا با جستجوی دغدغه ها غیر قابل بیان خود در موتورهای جستجویی مانند گوگل از این ابزارها به عنوان راهکاری برای کشف پاسخ در فضای بی انتهای مجازی بهره می برند لذا بررسی جستجوی های صورت گرفته توسط کاربران عضو یک جامعه می تواند به ما در شناخت دغدغه های پنهان و مگوی آن جامعه کمک نماید. 

از این رو بر آن شدیم تا واژه «خودکشی» را در سنجشگرهای گوگل مورد بررسی قرار دهیم که خوشبختانه این موتور جستجو با ارائه یک نمودار آماری  وضعیت جستجوی کلمه «خودکشی» را در سالهای 2004 تا 2016 برای ما مشخص ساخت.

«خودکشی» در ایران از نگاه «گوگل»/ ماهیانه 22 هزار بار واژه خودکشی در ایران جستجو می شود

همانگونه که در این نمودار مشخص است متاسفانه میزان جستجوی واژه خودکشی در کشور در حال رشد می باشد بطوری که بنا بر آمار گوگل ماهیانه بیش از 22 هزار بار واژه «خودکشی» بدون احتساب کلید واژه هایی مرتبطی مانند «آموزش خودکشی» ، «خودکشی بدون درد» و «روش های خودکشی» از سوی کاربران جستجو می شود.
«خودکشی» در ایران از نگاه «گوگل»/ ماهیانه 22 هزار بار واژه خودکشی در ایران جستجو می شود

در ادامه و با محدود کرده بازه زمانی این بررسی به یک سال نیز شاهدیم که روند جستجوی کاربران به شکل محسوسی نسبت به مدت مشابهه سال قبل افزایش یافته و جالب اینکه در بین کلید واژه های مرتبط با خودکشی عبارتهای «آهنگ خودکشی» و «فیلم خودکشی» نیز مورد جستجوی گسترده کاربران قرار گرفته است.
«خودکشی» در ایران از نگاه «گوگل»/ ماهیانه 22 هزار بار واژه خودکشی در ایران جستجو می شود

خوشبختانه گوگل با نمایش مکان کاربران جستجو کننده واژه خودکشی برروی نقشه به ما کمک می کند تا به یک دید جغرافیایی از توزیع علاقمندی به واژه خودکشی در کشور دست یابیم.

«خودکشی» در ایران از نگاه «گوگل»/ ماهیانه 22 هزار بار واژه خودکشی در ایران جستجو می شود

براساس داده های گوگل، کاربران فضای مجازی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته بیش از سایر مناطق به جستجوی کلید واژه خودکشی علاقه نشان داده اند که این خود می تواند ریشه در بحران اقتصادی موجود در کشور داشته باشد که متاسفانه بر اساس داده های گوگل در سه ساله اخیر و بدلیل عدم توجه به سیاستهای اقتصاد مفاومتی بر شدت آن افزوده شده است.
«خودکشی» در ایران از نگاه «گوگل»/ ماهیانه 22 هزار بار واژه خودکشی در ایران جستجو می شود

یک پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار «تابناک زنجان» با اشاره به اهمیت توجه به داده کاوی های صورت گرفته در فضای مجازی گفت: ضریب نفوذ بالای اینترنت در کشور در کنار اقبال خانواده ها به استفاده از تکنولوژی های ارتباطی بدون داشتن حداقل مهارتهای سواد رسانه ای موجب شده است تا کاربران جوان و نوجوان به راحتی تحت تاثیر پیام ها و مطالب فضای مجازی قرا گیرند.

 نوید کمالی افزود: در بیانی ساده سواد رسانه ای مهارتی است که به واسطه آن مخاطب قادر می گردد تا پیامهای رسانه ای را پس از تحلیل و بررسی مورد استفاده قرار دهد.

وی با اشاره به تاثیر محتواهای فضای مجازی بر ادارک سازی در ذهن کاربران گفت: وقتی جوان یا نوجوانی در فضای مجازی واژه ای مانند «خودکشی» را جستجو می کنند یعنی بدلیل برخی فشارها و محدودیتها به این فکر افتاده، اما بدلیل اینکه در مورد این مساله اطلاعاتی ندارد و طبعا از دوستان خود نیز نمی توانسته در مورد آن سوال کند به فضای مجازی مراجعه کرده است و طبعا نوع اطلاعات ارائه شده به وی در فضای مجازی می تواند نقش پررنگی در تبدیل فکر و اندیشه وی به یک عمل و رفتار داشته باشد.

کمالی ادامه داد: بطو مثال در روزهای گذشته مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند که مسمومیت رایج ترین شیوه خودکشی در کشور است که ما هم با بررسی کلید واژه ای مرتبط با خودکشی در گوگل شاهدیم که بخش عمده ای از جستجو ها مرتبط با کلید واژه هایی از جمله «خودکشی بدون درد» و «خودکشی با قرص»  می باشد.

این محقق و پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی با تاکید بر اهمیت محتوا سازی در فضای مجازی گفت: امروز با یک جستجوی ساده در اینترنت می توان مشاهده کرد که صدها و بلکه هزاران وبلاگ و وب سایت با محتواهای ضد اجتماعی از جمله خودکشی فعال هستند و طبعا این حجم بالا از محتوا می تواند بر روی هر نوجوان و جوانی با زمینه های افسردگی تاثیر منفی داشته باشد لذا باید با ایجاد کمپین های مردمی تولید محتوا ، این نوع محتواهای مخرب را کم اثر کرد.

نوید کمالی با انتقاد از سیاست ولنگاری دولت در فضای مجازی گفت: اینکه یک نوجوان 16 ساله در یک روز اقدام به جنایات متعدد و هولناکی از جمله ربایش ، تجاوز ، قتل و اسیدپاشی می کند ناشی از یک لحظه غفلت آن نوجوان نیست بلکه نتیجه ماهها بی تدبیری نهادهای مسئول در عرصه ساماندهی فضای مجازی است.

وی تصریح کرد: اینکه انتظار داشته باشیم خانواده ها در یک فرایند آزمون و خطا به آسیب های فضای مجازی پی ببرند در واقع به این معناست که حاضریم صدها و هزاران نفر قربانی آسیب های فضای مجازی شوند اما رای حزب و جناح ما ریزش پیدا نکند!  

این پژوهشگر با انتقاد از غیر فعال بودن شورای عالی فضای مجازی گفت: اینکه وزیر بهداشت نسبت به بررسی مساله خودکشی ها واکنش نشان دهد قابل تقدیر است اما علاج این معضل را باید قبل از مرگ افراد یافت!

کمالی افزود: مطمئنا پس از اعلام نظر مراجع قضایی در مورد نقش شبکه های اجتماعی در پرونده موسوم به «قتل ستایش» و یا حتی پس از خودکشی های اخیر ، شورای عالی فضای مجازی می بایست رسما به موضوع ورود می کرد اما گویا فضای مجازی کشور هنوز قربانی بازی های سیاستی و انتخاباتی است.  

در پایان این پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی با اشاره به دیدگاههای مقام معظم رهبری (حفظه الله) در مورد فضای مجازی اظهار داشت: فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد زیرا این فضا می تواند نقش مهمی در تقویت و یا تضعیف سرمایه های انسانی انقلاب از جمله جوانان و نوجوانان امروزی داشته باشد لذا مسئولین و بویژه اعضای شورای عالی فضای مجازی باید با دقت نظر و تعهد اجتماعی و انقلابی بیشتری نسبت به ساماندهی این فضا اقدام نمایند. 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جمعي از كار كنان رسمي كار گري بهزيستي استان زنجان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
جناب آقای انوشیروان بند پی رییسر محترم سازمان بهزیستی کشور سلام علیکم

احتراماً به استحضار می رساند تعدادی از نیروهای فعال و کاردان در این اداره کل تحت عنوان رسمی کارگری مشغول به انجام وظیفه هستیم که اغلب دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی بوده که متاسفانه مزایای مندرج در احکام کارگزینی و سایر مزایای جانبی از جمله بدی آب و هوا، محرومیت مناطق جنگی حق تحصیلات دانشگاهی و سختی کار و ………. شامل ما نمی شود.

جالب اینکه چارت خالی سازمانی داریم که با توجه به سوابق و تخصصی که هر کدام از ما در مشاغلی که سالها در آن کار می کنیم و تجربه کافی را کسب نموده ایم. در اداره ای که در آن هستیم حتی اگر چارت خالی نیز نداشته باشد مسئولین محترم سازمان می توانند از مرکز درخواست پست جدید نمایند.

حال این این سوال برای همه ما پیش آمده که ما واقعاً چه نوع استخدامی هستیم نه مثل کارگران مشمول قانون کاریم !و نه مانند همکاران خدمات کشوری! نه مثل همكاران قراردادمعين !موقع پرداخت پاداش پایان سال، عیدی ما باید اندازه مبلغ عیدی کارمندان رسمی باشد چونکه حقوق ما از محل بند (( و )) تبصره ۱۹ قانون بودجه و از طریق خزانه پرداخت می شود. اگر تفاوت ما از نوع بیمه باشد که نیروهای پیمانی و قرادادهای کار معین نیز بیمه تأمین اجتماعی می باشند! مسئولین باید به این امر مهم توجه داشته باشند که ما کارگر شرکتهای خصوصی و یا کارخانجات نیستیم بلکه ما به استخدام سازمانی کاملاً دولتی درآمده ایم. لذا جهت احقاق حقوق و پرهیز از تبعیض و ایجاد عدالت اداری ما کارکنان رسمی کارگری شاغل در اداره دولتی خواهان تبدیل وضعیت در قالب طرح از رسمی کارگری به رسمی کشوری و یا پیمانی می باشیم تا بتوانیم همانند کارکنان رسمی از قانون نظام هماهنگ و خدمات کشوری بهره مند شویم.این مشکل کلیه همکاران رسمی کارگری بهزیستی سراسر کشور می باشد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار