کد خبر: ۲۳۲۷۴۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵ 20 May 2016
وطن امروز درباره قیمت خودرو گزارش داده است: میزگرد بررسی چشم‌انداز صنعت خودرو در دانشگاه امیرکبیر، محلی برای نقد قیمت خودرو و شرح بازی‌های قیمتی این بازار از سوی خودروسازان و کارشناسان این صنعت بود.

مشاور انجمن خودروسازان ایران در این میزگرد به سهم دولت از قیمت‌گذاری خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: حدود 24 درصد قیمت هر خودروی تولیدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم مانند پرداخت مالیات ارزش افزوده، هزینه گمرکی، مالیات عملکرد، تامین اجتماعی و... به دولت پرداخت می‌شود.

داوود میرخانی‌رشتی با بیان اینکه دولت با سیاست‌هایی چون تثبیت قیمت‌ها باعث می‌شود تولید‌کنندگان تبدیل به وارد‌کننده شوند و قطعات را از چین وارد کنند، ادامه داد: متاسفانه خودروسازان به صنایع قطعه‌سازی بال و پر نداده‌اند و این صنایع کوچک مانده‌اند. وی خاطرنشان کرد: حدود 2000 قطعه‌ساز کوچک در کشور فعال هستند که توان مالی محدودی داشته و توانایی خرید دانش فنی را ندارند به همین دلیل اقدام به کپی‌کاری می‌کنند، بنابراین کیفیت قطعات تولیدی در کشور دارای نوسان است.  به‌گفته مشاور انجمن خودروسازان ایران، دخالت‌های بیرونی در صنعت خودروسازی از مشکلات اصلی این صنعت است. به‌عنوان نمونه مدیرعامل یکی از شرکت‌های خودروسازی می‌گفت ما حدود 7000 سفارش‌نامه برای استخدام اشخاص در شرکت داشته‌ایم که برخی در این سفارش‌نامه‌ها پست مربوطه برای استخدام را نیز تعیین می‌کنند.  وی افزود: همچنین در گذشته سایت‌های تولید خودرو در خارج از کشور مانند ونزوئلا با سفارش‌ برخی افراد ساخته شد در حالی که فعالیت این سایت‌ها توجیه اقتصادی ندارد.

میرخانی‌رشتی تصریح کرد: در دنیا کشوری وجود ندارد که 30 شرکت خودروسازی در آن فعال باشند اما در ایران 30 شرکت با ظرفیت پایین فعال هستند و به همین دلیل قیمت تمام شده تولید خودرو بالاست.

در ادامه این میزگرد علی حسن‌زاده، پژوهشگر مرکز مطالعات دانشگاه امیرکبیر اظهار داشت: خودروسازان و دولت در یک بازی برد- برد با یکدیگر شریک شده‌اند.  حسن‌زاده درباره سهم دولت از شرکت‌های خودروسازی‌ گفت: هم‌اکنون تنها 17 درصد سهم سایپا و 30 درصد سهام ایران خودرو در اختیار دولت است، با این حال 3 عضو هیات مدیره این شرکت‌ها از سوی دولت تعیین می‌شوند.  وی با بیان اینکه تقریبا 25 درصد سهام ایران‌خودرو در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت است، خاطرنشان کرد: به‌عنوان نمونه شرکت سرمایه‌گذاری سمند مالک 10 درصد سهام ایران‌خودرو است و این شرکت‌ها به دولت وکالت داده‌اند تا اعضای هیات مدیره را منصوب کنند.

وی ادامه داد: در واقع خودروسازان و دولت در یک بازی برد- برد با یکدیگر شریک شده‌اند و اتحاد استراتژیک با هم دارند به گونه‌ای که دولت تعرفه خودرو را بالا نگه داشته و از سوی دیگر بیشتر مدیران صنعت خودرو از سوی دولت تعیین می‌شوند. وی افزود: تعدد برند و مدل‌های خودروهای تولیدی از دیگر مشکلات صنعت خودرو است که باعث شده تیراژ تولید خودروها پایین آمده و قیمت تمام شده بالا باشد. حسن‌زاده ادامه داد: رویکرد غالب صنعت خودروی ایران مونتاژ برندهای خارجی است، بنابراین باید مدیران این صنعت یکبار شجاعانه اعلام کنند که ما می‌خواهیم مانند ترکیه مونتاژ‌کننده باشیم نه اینکه مانند کره‌جنوبی تبدیل به خودروساز شویم. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار