کد خبر: ۲۳۵۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۹ 25 May 2016
به گزارش ایرنا ایدز(AIDS) یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی(HIV) ایجاد می شود. 
ایدز یا اچ آی وی به عنوان یک بیماری ویروسی یک دوره بسیار کند دارد که با درمان قابل کنترل است و اگر فرد به موقع به مراکز درمانی مراجعه کند بیماری قابل کنترل خواهد بود. 
این ویروس سبب عفونت سلول های سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد افراد می شود و با پیشرفت عفونت سیستم ایمنی ضعیف تر شده و در نهایت به سندرم نقص ایمنی پیشرفته (AIDS) منجر می شود. 
ویروس اچ ای وی پس از ورود به بدن به داخل گلبولهای سفید خون رفته و تا مدت های مدیدی هیچ علامتی ایجاد نمی کند، بتدریج ویروس شروع به تکثیر کرده و موجب کاهش کارایی گلبول سفید می شود که در این وضعیت سیستم ایمنی بدن تحلیل می رود و توان مقابله در برابر سایر عفونتها و بیماریها را از دست می دهد و نهایتا فرد در تابلوی یک بیماری عفونی یا سرطان و غیره از بین خواهد رفت.
این بیماری از راه تماس جنسی مشکوک، انتقال از مادر به کودک، ترزیق خون و فرآوردهای خونی آلوده، تزریق با سرنگ آلوده و استفاده از وسایل تیز و برنده غیر استریل به دیگران منتقل می شود و هیچ گونه خطر انتقال از طریق نیش حشرات، خوردن و آشامیدن و استفاده از ظروف مشترک، راه تنفس، تماس معمولی با دست دادن و روبوسی کردن، استخر و حمام، استفاده از وسایل عمومی مانند تلفن همراه و اشک و بزاق وجود ندارد.
بر این اساس فرد آلوده بدون آنکه خطری برای سایر افراد ایجاد کند می تواند یک زندگی اجتماعی عادی داشته باشد و هیچ گونه نیازی به جداسازی و قرنطینه کردن وی وجود ندارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون اشاره به شمار مبتلایان به این بیماری در استان اظهار داشت: 87.5 درصد مبتلایان استان را مردان و 12.5 درصد را زنان تشکیل می دهند.
جواد اکبری زاده با بیان اینکه انتقال ویروس ایدز از طریق خون در محدوده این دانشگاه صفر بوده است ادامه داد: 42 درصد مبتلایان به ایدز در استان از طریق اعتیاد ترزیقی، 16 درصد از طریق آمیزش جنسی و مابقی از راههای دیگر مبتلا شدند.
وی بیان کرد: بیشترین موارد ابتلا 46.5 درصد در گروه سنی جوانان 25 سال قرار دارد.
وی افزود: درصورت تشخیص به موقع این بیماری می توان از بسیاری موارد جلوگیری کرد.
معاون فنی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرستانهای زاهدان و چابهار بیشترین آمار مبتلایان به ایدز این دانشگاه را تشکیل می دهند مهدی زنگنه گفت: بیشترین علت ابتلاء به ایدز را به ترتیب اعتیاد ترزیقی و تماس جنسی تشکیل می دهند.
وی بیان کرد: با توجه به فرهنگ رایج در منطقه از جمله تعدد زوجین در بین مردان و به دلیل حاکمیت فرهنگ مرد سالاری که همسران مردان آلوده مجبور به ادامه زندگی با آنان بوده و در مواردی حتی حاضر به استفاده از وسایل پیشگیری نیستند و حاملگی های ناخواسته این زنان باعث شده است شاهد افزایش سریع و تصاعدی آمار ایدز در سیستان و بلوچستان باشیم.
وی گفت: به منظور پیشگیری و کنترل عفونت اچ ای وی و عوارض ناشی از آن اطلاع رسانی عموم جامعه در خصوص بیماری و راههای انتقال و پیشگیری از آن در دستور کار قراردارد تا با اطلاع رسانی درست از وحشت بی مورد از این بیماری کاسته و نحوه برخورد با افراد آلوده اصلاح شود تا خانواده و جامعه پذیرای این افراد باشند.
وی تاکید کرد: افراد و خانواده های آلوده به اچ ای وی نیازمند مراقبت، مشاوره، درمان و حمایت های اجتماعی و اقتصادی به منظور کنترل بیماری در جامعه هستند.
وی خاطر نشان کرد: هم اینک در محدوه این دانشگاه مراکز مشاوره بیمارهای رفتاری در شهرستان های زاهدان، خاش، سراوان، چابهار و کنارک در خدمت مردم استان است و بیمارستان های بوعلی زاهدان، امام خمینی(ره) خاش، رازی سراوان و امام علی(ع) چابهار ارائه دهنده خدمات پیشگیری پس از تماس هستند و یک مرکز مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر در زاهدان فعال است.
رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون اشاره به تعداد مبتلایان این منطقه گفت: مبتلایان به بیماری ایدز در محدوده این دانشگاه از راههای اعتیاد تزریقی، روابط جنسی و غیره به این بیماری مبتلا شده اند.
ایرج ضاربان افزود: در جنوب سیستان و بلوچستان ابتلا به ایدز به دلایل مختلف از جمله ترددهای برخی افراد به خارج از کشور نسبت به جاهای دیگر استان کمی بیشتر است.
وی تصریح کرد: این دانشکده همچون سایر دانشگاههای علوم پزشکی استان با اتخاذ تدابیر مختلف نظیر آموزش، برپایی کارگاههای آموزشی، توزیع بروشور، برپایی همایش های متنوع و غیره همواره در راستای پیشگیری و کنترل این بیماری تلاش می کند.
استان سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستانهای شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستانهای زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستانهای ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار