رئیس نخستین كنگره ملی آبیاری و زهكشی ایران تاکید کرد: به جای مقابله با خشكسالی و كم‌آبی باید با آن سازگاری كرد.
کد خبر: ۲۳۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰ 16 April 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از ایسنا، دكتر علیزاده در جلسه‌ هم‌اندیشی نخستین كنگره ملی آبیاری و زهكشی ایران كه در دانشكده كشاورزی دانشگاه فردوسی برگزار شد، عنوان كرد: کشور ما در حال حاضر در وضعیت خاص آبی قرار دارد و در این میان بیشتر هجمه‌ها متوجه بخش كشاورزی است؛ این مساله به این دلیل است که این بخش مقدار زیادی آب مصرف می‌كند و برخلاف دیگر كشورها كه فقط 15 درصد محصولاتشان آبی است، در حال حاضر 90 درصد محصولات كشور ما آبی است.

وی ادامه داد: به همین دلیل برآن شدیم تا یك سلسله كنفرانس‌هایی را در سطحی بالاتر كه تمام ابعاد این قضیه را در بر بگیرد، با نام كنگره ملی آبیاری و زهكشی در ایران برگزار كنیم.

علیزاده با بیان اینکه «این كنگره در دانشگاه فردوسی با همكاری انجمن آبیاری و زهكشی ایران و كمیته‌‌ی آبیاری و زهكشی ایران كه دو بخش مستقل هستند برگزار خواهد شد» گفت: در این کنگره قرار است مباحثی همچون موضوع آب و بحران آب و سایر مسائل مانند آب و اقلیم، آب‌های سطحی، آب‌های زیرزمینی، آب، جامعه و فرهنگ، آب، آبیاری و بهره‌وری، آب، ‌زهكشی پایداری، آب و محیط زیست، ‌آب و سازه‌های آبی، آب و فناوری اطلاعات و آب و هواشناسی به بحث و تبیین گذاشته خواهند شد.

مدیر گروه مهندسی آب دانشكده كشاورزی دانشگاه فردوسی اضافه کرد: در كنار این كنگره فعالیت‌های علمی و فرهنگی همچون نمایشگاه‌ها، نشست‌ها و كارگاه‌های علمی نیز برگزار خواهد شد؛ ماحصل این كنگره در واقع روشن شدن مساله برای بسیاری از تصمیم‌گیران كشور همچون نمایندگان مجلس، مسئولین وزارتخانه‌های كشاورزی و نیرو و بخش‌های خصوصی كه امروز بسیار فعال شده‌اند، خواهد بود.

علیزاده ابراز امیدواری کرد، این كنگره بیشتر نتایج كاربردی و علمی داشته باشد كه اگر نگوییم برای خارج شدن از این بحران چه كاری انجام دهیم، بگوییم چطور با این بحران سازگاری كنیم چرا كه نباید فكر كنیم از وضعیتی كه در آن هستیم، به راحتی می‌توانیم بیرون بیاییم.

وی خاطرنشان كرد: خشكسالی و كم‌آبی چیزی نیست كه بتوان با آن مقابله كرد؛ امیدواریم این كنگره در جهت سازگاری ما با این وضعیت مفید قرار بگیرد.

رئیس كنگره‌ی ملی آبیاری و زهكشی ایران با بیان اینكه «وضعیت آبی هر منطقه‌ای براساس مقدار آبی كه وجود دارد و تقسیم آن بر جمعیتی كه آب را مصرف می‌كند سنجیده می‌شود» تاکید کرد: اگر این رقم به حدود هزار متر مكعب در سال برای هر نفر باشد، وضعیت آن منطقه به طور شدید بحرانی است؛ این رقم در استان ما حدود 400 متر مكعب آب برای هر نفر در هر سال است كه نشان دهنده وضعیت فوق بحرانی استان‌ ماست.

وی رقم این شاخص را در كل كشور 1400 مترمكعب در سال برای هر نفر عنوان كرد و گفت: علت اینكه این عدد در كل كشور بالا است به دلیل سطح وسیع كشور نسبت به جمعیت آن است كه وقتی تقسیم صورت می‌گیرد، چون جمعیت نسبت به وسعت كم است، این عدد حدود 1400 می‌شود؛ اما در مشهد چون جمعیت متراكم است این عدد 400 است.

پدر علم آب ایران ادامه داد: آب‌های زیرزمینی استان وضعیت بحرانی پیدا كرده است و در این رابطه 20 درصد كل بحران آب كشور مربوط به خراسان است؛ دشت‌های خراسان در وضعیت مرده قرار گرفته‌اند یعنی اگر باران هم بیاید شاید دیگر نتوانیم آن‌ها را به حالت اولیه بازگردانیم.

وی تاكید كرد: خراسان از بحرانی‌ترین استان‌‌های كشور است كه هیچ‌گونه آب سطحی‌ ندارد و حتی برای آب شرب هم از خارج از حوزه سد دوستی استفاده می‌كند؛ در حالی كه باید از مطلق شرایط طبیعی كه وجود دارد آب مصرف شود.

علیزاده افزود: بیشترین آب سطحی كشور در خوزستان است اما 70 درصد كشاورزی در جایی غیر از خوزستان قرار دارد؛ در بعضی مناطق خراسان ما از عمق 300 متری آب برداشت می‌كنیم كه عملا در مقیاس بین‌المللی و مقیاس پولی نمی‌صرفد كه چنین كشاورزی‌ را انجام دهیم زیرا انرژی زیادی مصرف می‌شود.

مدیر گروه مهندسی آب دانشكده كشاورزی انتقال آب از یك جا به جای دیگر را مردود خواند و اظهار کرد: این مساله و همچنین مساله باروری ابر از نظر علمی مورد تایید نیست.

علیزاده با بیان اینكه «در بسیاری از مناطق دنیا که حتی آب زیادی هم دارند، به اندازه كشور ما آب مصرف نمی‌كنند» عنوان كرد: مصارف آب شهری ما زیاد است و ما هر چیز ارزانی را به آب تشبیه می‌كنیم و برای آب آن ارزشی را كه در شان آن است و به لحاظ اعتقادی، مذهبی توصیه شده قائل نیستیم.

رئیس كنگره ملی آبیاری و زهكشی ایران اعلام كرد: سطح زیر كشت ما زیاد است و نباید این میزان كشاورزی داشته باشیم؛ كشاورزی باید حداقل نصف شود ولی تولید در كشاورزی نصف نشود؛ در این وضعیت نباید بیش از سه یا چهار میلیون هكتار زمین كشت وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: ما باید سراغ تولید گلخانه‌ای، صنعتی و كشاورزی فشرده شده برویم و كمبود محصول را به گردن آب نیاندازیم؛ بخشی از تولید محصول به آب بستگی دارد و بخشی دیگر به بذر خوب، كود مناسب، خاك‌ورزی مناسب، شخم مناسب، كشت به موقع و… كه ما باید به سراغ آن‌ها نیز برویم.

مدیری گروه مهندسی آب دانشكده كشاورزی تك محصولی شدن كشاورزی به دلیل كمبود آب را هم از اشتباهاتی دانست كه در حال حاضر انجام می‌گیرد.

علیزاده گفت: تك محصولی شدن كشاورزی پایدار نیست و طبیعت در تنوع است و كشاورزی هم باید تنوع داشته باشد.

وی با بیان اینكه «صنعت ما هم صنعت وابسته به كشاورزی است» عنوان كرد: در مشهد كارخانه رب كمپوت، چیپس و... است كه همه به كشاورزی وابسته و كشاورزی هم به آب وابسته است؛ ما باید برویم سراغ صنایعی كه آب كم لازم داشته باشد، مثل صنایع الكترونیك.

علیزاده ادامه داد: چینی‌ها از درآمد حاصل از ساختن عروسك‌های پلاستیكی بیش از درآمد نفت ما برداشت می‌كنند آن هم بدون مصرف آب.

مدیر گروه مهندسی آب دانشكده كشاورزی نقش دانشگاه در مساله بحران آب را تربیت نیروی آگاه و هشدار دادن دانست و افزود: دانشگاه فقط اعلام وضعیت و ارائه راهكار می‌كند؛ مثلا سمینار و كنگره برگزار می‌كند، مقاله و كتاب چاپ می‌كند، سخنرانی می‌كند و... اما اجرای كارها در اختیار دولت است؛ در اختیار قوه قضائیه است كه اگر كسی از این مساله تخطی كرد، برخورد کند؛ در اختیار مجلس است كه برای این كار قوانینی وضع كند.

علیزاده خاطرنشان كرد: در زمینه كشاورزی و آب 174 نشریه در كشور ما وجود دارد كه به طور مرتب چاپ می‌شود؛ در همه جای دنیا و در كشورهای مترقی دانشگاه بازوی صنعت است و هیچ طرحی تا زمانی كه روی آن كار علمی نشود، اجرا نمی‌شود؛ در حالی كه در كشور ما این گونه نیست.

رئیس كنگره ملی آبیاری و زهكشی ایران تصریح كرد: دانشگاه در وظیفه‌ای كه به عهده داشته یعنی تربیت نیروی انسانی نقش خود را خوب ایفا كرده است و كشور از خیلی كارها فنی بی‌نیاز شده و ما امروز افتخار می‌كنیم كه صادركننده ساخت تونل، ساخت سد، ساخت آبرسانی و... هستیم.

وی افزود: در هر پروژه‌ای 10 درصد آن باید صرف این شود كه آیا این پروژه صورت بگیرد یا نه؛ آیا به لحاظ ‌زیست‌محیطی لطمه‌زننده نیست؛ در حالی كه این امر در پروژه‌های ما در نظر گرفته نمی‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار