رئیس اداره تجارت خارجی صنعت و معدن خراسان رضوی گفت: زمینه انعقاد ۱۰ میلیون دلار قرارداد صادرات مستقیم کالا از خراسان رضوی به بصره عراق فراهم می‌شود.
کد خبر: ۲۳۵۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶ 26 May 2016

به گزارش تابناك رضوي، ناصر بهزاد اظهار كرد: همزمان با برگزاری نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق با محوریت استان خراسان رضوی از 29 اردیبهشت تا اول خرداد سال جاری، جلسات مذاکره‌ای مختلفی برگزار و طی آن توافقات ارزشمندی در زمینه صنعت, معدن و تجارت صورت پذیرفت.

وی افزود: فراهم شدن مقدمات انعقاد 10 میلیون دلار قرارداد صادرات مستقیم کالا توسط شرکت‌های ایرانی و اعطای 5 نمایندگی مستقیم محصولات ایرانی در بصره عراق، از مهم‌ترین توافقات صورت گرفته در این بخش است.

بهزاد با بیان اینکه در دیدار با رئیس هیئت سرمایه‌گذاری و رئیس اتاق بازرگانی بصره توافقات دیگری نیز به منظور تسهیل صادرات کالا به بصره انجام شد, تصریح کرد: در این دیدار مقرر شد با هدف استفاده از ظرفیت‌های تولیدی استان خراسان رضوی و تحریک تقاضای داخلی برای ورود به بازار بصره، ارسال کالاهای نیمه آماده از استان به ویژه در حوزه مواد غذایی, کاشی و سرامیک, ظروف اپال، سیم و کابل و فرآورده‌های تبدیلی، انجام شده و پیوند و مشارکت تجار ایرانی و عراقی، در این زمینه بررسی و عملیاتی شود.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در این جلسه, در زمینه فرآوری خرما و انتقال تکنولوژی و کیفیت بسته‌بندی و نوآوری‌های مورد نیاز در زنجیره تبدیل این محصول، مقرر شد در 2 مرحله همکاری استان خراسان رضوی و بصره پیگیری شود که شامل تهیه پروپوزال مطالعاتی تحقیقات کاربردی برای انتقال دانش فنی بسته بندی و فرآوری و کیفی‌سازی محصول خرما برای استان بصره در مرحله اول و نیز عقد موافقتنامه همکاری در مرحله دوم است.

بهزاد, گفت: همچنین در جلسه مذکور, اجرای طرح های توسعه اولویت دار سرمایه‌گذاری استان خراسان رضوی در موضوعات دارای مزیت طرفین با تاکید بر فراوری باریت و بنتونیت به ارزش 200 میلیارد ریال مورد مذاکره قرار گرفت و مقرر شد طرف عراقی ضمن بررسی جزئیات، نحوه مشارکت خود را اعلام کند.

وی افزود: به منظور توسعه بیشتر روابط بازرگانی و صنعتی, شناسایی مشکلات فراروی تجارت فیما بین و تلاش برای رفع موانع غیر‌تعرفه‌ای و اتخاذ تدابیر لازم با هدف ایجاد زیرساخت‌های تجاری، موافقت شد که کمیته همکاری مشترکی بین 2 استان با محوریت اتاق بازرگانی مشهد و اتاق تجارت بصره تشکیل و زمینه‌های تقویت روابط, بررسی شود.

بهزاد اظهار كرد: همچنین با توجه به آمادگی استان برای ایجاد مرکز دائمی تجارت خراسان رضوی در بصره، توسط بخش خصوصی و بدون استفاده از اعتبار دولتی, مقرر شد موضوع امکان واگذاری رایگان زمین از سوی مقامات بصره دنبال شده و این پروژه در صورت تخصیص زمین به مساحت 10 هزار متر مربع به ارزش 3 میلیون دلار، عملیاتی شود.

بهزاد تصریح کرد: براساس بازارسنجی انجام شده، بازار بصره به عنوان گلوگاه اقتصادی عراق، مستعد حضور کالاهای ایرانی به ویژه با اولویت مواد غذایی, ابزار و قطعات, مواد شوینده و بهداشتی, دارو و تجهیزات پزشکی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار