تابناک: رئیس حوزه هنری اصفهان گفت: اصفهان بار دیگر باید مرکز اندیشه و هنر اسلامی کشور شود و مسئولان باید در این زمینه اقدامات اساسی را در دستور کار خود قرار دهند.
کد خبر: ۲۳۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹ 16 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از تسنیم، سید مهدی سیدین‌نیا شامگاه چهارشنبه در مراسم گرامیداشت شهادت شهید مرتضی آوینی و هفته هنر انقلاب اسلامی اظهار داشت: پشت هر کاری مانند نظام سرمایه‌داری یک تئوری و نظریه نهفته است، اگر به نظرهای هنر در اندیشه اسلامی توجه ویژه شود، این مهم اثر خود را در آثار می‌گذارد.

وی افزود: خلأ این دوران را با تلاش در حوزه‌های نظری تبادل اندیشه و کرسی‌های آزاد اندیشی می‌توان برطرف کرد.

رئیس حوزه هنری اصفهان با بیان اینکه نظریه‌پردازان، رهبران جامعه هستند، تصریح کرد: اندیشه‌های نظریه پردازان در جامعه بسیار موثر بوده و باید در حوزه نظری تبادل اندیشه تلاش بیشتری انجام داده تا موضوعات خوبی ارائه شود، گفتن، شنیدن و تحمل کردن کافی نیست و باید از اندیشه‌های هنرمندان استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان در مقطعی، مرکز نظریه پردازی حوزه‌های اندیشه‌ای بوده، باید تلاش کرده تا دوباره اصفهان مرکز اندیشه و هنر اسلامی بشود تا به مبانی نظری کمک شود.

برخلاف تصور برخی نظریه پردازان، اسلام مدافع هنر است

یک محقق و نویسنده انقلاب اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه برخلاف تصور برخی نظریه پردازان، اسلام مدافع هنر است، گفت: متاسفانه در ذهن نسل جوان این باور غلط به وجود آمده که اسلام به هنر روی خوش نشان نداده است.

علی تاج الدینی اظهار داشت: باید به مشکلات جامعه هنری و فکری در حوزه هنر رسیدگی شود، نخستین نکته‌ای که در ذهن نسل جوان مطرح شده این بوده که اسلام به هنر روی خوش نشان نداده و باید به این باور غلط پاسخ داد.

وی با بیان اینکه شریعتی به صورت عمیق از هنر دفاع نکرده است، افزود: وی معتقد بر این بوده که انسان در دنیا در یک زندان و غربت به سر برده و میل به خارج شدن از غربت و بازگشت به وطنش دارد، تنها راه نجات، مذهب بوده و هنر همانند پنجره‌ای از دیوار زندان می‌ماند که انسان را تسکین و به تعبیری زندگی در دنیا را برای انسان ساده‌تر کرده است.

محقق و نویسنده انقلاب اسلامی با اشاره به دیدگاه مشترک امام خمینی (ره)، شهید مطهری، علامه طباطبایی و مقام معظم رهبری در مورد هنر تصریح کرد: تمام این افراد علاوه بر فقه سنتی به فقه پویا نیز معتقد هستند و جماعت هنرمند ما نیاز به یک پشتوانه تئوریک مربوط به اسلام دارند.

وی با بیان اینکه برخلاف تصور برخی نظریه پردازان، اسلام به صورت کامل مدافع هنر است، خاطرنشان کرد: شهید مطهری گرایش به حقیقت‌جویی، میل به اخلاق، عشق و پرستش و هنر و زیبایی را از جمله 4 گرایش انسانی دانسته که سبب شده، ملاک انسان بودن انسان شود و این مهم به هنر برمی‌گردد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار