تابناک: عصارخانه شاهی در پس حصار پرزرق و برق یک طلا فروشی در بازار امین و بی‌مهری مردمانی که گنج‌های تاریخی خود را پشت زیورآلات ظاهری پنهان می‌کنند نقره داغ شده و کنج عزلت گزیده است.
کد خبر: ۲۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸ 02 February 2015

به گزارش تابناک به نقل از مهر، براساس شواهد توليد روغن از دانه‌های گياهی در ايران از حدود ۷ هزار سال پيش وجود داشته و به صورت ابتدايی و با ابزارهای ساده تهيه مي شده است.

استفاده از روغن توليد شده از عصارخانه‌ها در مساجد، مكتب خانه‌ها و منازل باعث شده بود كه اين بناها نزد مردم محترم و مقدس باشند.

عصارخانه شاهی واقع در بازار مخلص اصفهان، از نمونه‎‎‎های بارز تاریخ صنعت اصفهان است که به نسبت سایر مراکز تاریخی اصفهان بیشتر مورد بیمهری قرار گرفته است، عصارخانه شاهی اصفهان به دلیل قرار گرفتن در پشت بازار طلای امین که هم اکنون نیز بدون استفاده است پنهان شده و جاذبههای دیدنی آن از چشم علاقمندان به تاریخ و گردشگران مخفی مانده است.

عصارخانه شاهی اصفهان که در گذشته به عنوان کارخانه روغن کشی مورد بهره برداری قرار می‌گرفت، از سال ۱۲۹۷ به علت ورود کارخانهجات صنعتی از کار باز ماند

عصارخانه شاهی اصفهان که در گذشته به عنوان کارخانه روغن کشی مورد بهره برداری قرار می‌گرفت، از سال ۱۲۹۷ به علت ورود کارخانه های صنعتی از کار باز ماند. هم اکنون این مرکز به یک مرکز فرهنگی مبدل شده است که البته به علت پنهان شدن در پشت یک بازار طلا فروشی فعالیت‌های خود را در مقایس کوچکتری دنبال می‌کند که به نسبت موقعیت و همچنین رسالت کاری این مرکز بسیار جای تأسف دارد.

عصارخانه شاهی اصفهان اگر چه فاقد منبت کاری، کاشی کاری و سایر جاذبه‌های گردشگری است اما به نوعی نمونه بارز تاریخ صنعت اصفهان است و گوشه گوشه آن بیانگر هویت صنعت پاک و بی آلایش اصفهان است.

هم اکنون مغازه طلا فروشی که ورود و خروج عصارخانه از آن صورت می‌گیرد خالی است و صاحب آن قیمت بین ۴ تا ۵ میلیارد تومانی را برای آن تعیین کرده است که این هزینه تنها از عهده شهرداری بر می‌آید و تنها شهرداری و میراث فرهنگی می‌تواند هزینه احیای این بنای تاریخی را را تأمین کند

مدیر عصارخانه شاهی اصفهان در گفتگو با مهر، اظهار کرد: عصارخانه شاهی اصفهان هم اکنون به عنوان موزه و مرکز مطالعات فرهنگ عامه مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: امکان احیای فعالیت‌های این مرکز مقدور نیست، زیرا در داخل بازار قرار دارد، اما امکان احیای نمادین این مرکز وجود دارد، زیرا این بنای تاریخی و فعالیتی که در گذشته آن صورت می‌گرفته است، به نوعی بیانگر صنعت بومی این منطقه است و نه تنها به محیط زیست صدمه نمی‌زند، بلکه منجر به توسعه پایدار نیز می‌شود.

محمد عیدی ادامه داد: هم اکنون مغازه طلا فروشی که ورود و خروج عصارخانه از آن صورت می‌گیرد خالی است و صاحب آن قیمتی را برای مغازه تعیین کرده است که هزینه تمکلک آن تنها از عهده شهرداری بر می‌آید و تنها شهرداری و میراث فرهنگی می‌تواند هزینه احیای این بنای تاریخی را را تأمین کند.

وی گفت: تاکنون در این خصوص با شهرداری مذاکراتی انجام شده و منتظر پاسخ آنها هستیم.

مدیر عصارخانه شاهی تصریح کرد: عصارخانه شاهی اصفهان دارای قدمتی در حدود ۴۰۰ سال است و در زمان شاه عباس اول بنا شده است عصارخانه شاهی اصفهان، مساحت تقريبی ۵۰۰ مترمربع و زيربنای ۸۵۰ متر مربع دارد و در بازار بزرگ اصفهان، در ابتداي بازار مخلص و در جوار بازار تفنگ سازها بنا شده است.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۴۰ تا سال ۱۳۴۹ براي حركت دادن تير بزرگ و چرخش سنگ آسياب از موتور برق استفاده شده و بعد از آن زمان به دليل صنعتي شدن اين حرفه و وجود تجهيزات مكانيزه، ادامه كار مقرون به صرفه نبوده و عصارخانه بمدت ۳۰ سال تعطيل شده است.

عیدی گفت: در سال ۱۳۷۹ سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان عصارخانه را از مالك آن خريداری و از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ اقدام به مرمت و ساماندهی آن کرده است و زمين عصارخانه شاهی جزو موقوفات و در اختيار سازمان اوقاف و امور خيريه اصفهان است.

احیای عصارخانه شاهی عزم همه نهادها را می‌طلبد

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص مهجوریت عصارخانه شاهی اصفهان، اظهار کرد: عصارخانه شاهی مهمترین عصارخانه در سطح کشور است و با مرمت‌های که در گذشته توسط میراث بر روی آن صورت گرفته است، میان سایر عصارخانه‌ها پابرجاتر است.

منکر این نیستیم که عصارخانه شاهی در مهجوریت قرار دارد ولی برای اینکه درب ورود آن احیا شود باید تمام بازار تا مدتی تعطیل شود که این کار هزینه سنگینی دارد که با همکاری سایر نهادها تأمین شود

وی افزود: عصارخانه شاهی زیر نظر شهرداری است و هئیت امنایی اداره می‌شود، به همین جهت باید تمام نهادها در کنار هم قرار گیرند، تا تصمیم درستی در خصوص این بنا گرفته شود.

فریدون اللهیاری ادامه داد: منکر این نیستیم که عصارخانه شاهی در مهجوریت قرار دارد ولی برای اینکه درب ورود آن احیا شود باید تمام بازار تا مدتی تعطیل شود که این کار هزینه سنگینی دارد و با همکاری سایر نهادها تأمین شود.

وی اضافه کرد: احیای عصارخانه شاهی عزم همه نهادها را می‌طلبد، در نظر داریم در فرصت مناسب همه نهادها مربوطه گرد هم آیند و در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار