تابناک:این اقدام مثبت به شمار میرود اما اینکه پیش از آگاهی دادن به مدیران رسانه ها این دستورالعمل اجرایی شود و به نوعی مخاطبان خود را در برابر عمل انجام شده قراردهد،اجحاف در حق جامعه ای است که باید تحت حمایت وزارت ارشاد باشد نه در برابر!
کد خبر: ۲۳۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲ 16 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، موضوع قطع بیمه خبرنگارانی که از طریق وزارت ارشاد طی این سالها بیمه شده بودند، چند روزی است دغدغه بسیاری از اهالی رسانه شده است.

به دنبال صدور دستور العملی از سوی وزارت ارشاد به ادارات کل ارشاد استان ها از جمله استان اصفهان، بیمه خبرنگارانی که از طریق وزارت ارشاد تحت حمایت بیمه ای بودند اما به عضویت صندوق اعتباری هنر درنیامده بودند قطع شد.

این اقدام وزارت ارشاد که برای الزام مدیران رسانه ها به تحت پوشش قرار دادن خبرنگاران خود است، اما با اجرایی شدن مشکلات بسیاری را برای خبرنگاران فراهم کرده است.

این اقدام فی النفسه مثبت به شمار می رود اما اینکه پیش از آگاهی دادن به مدیران رسانه ها و خبرنگاران این دستورالعمل اجرایی شود و به نوعی مخاطبان خود را در برابر عمل انجام شده قرار دهد، اجحاف در حق جامعه ای است که باید تحت حمایت وزارت ارشاد باشد نه در برابر این قشر!

البته وزارت ارشاد این توجیه را برای این دستور خود بیان کرده است که این اقدام سبب خواهد شد تا خبرنگار در بدو ورود به دفتر خبرگزاری یا روزنامه یا هر مطبوع دیگری، قرار گرفتن تحت پوشش را مانند هر حرفه دیگری را از کارفرمای خود مطالبه نماید.

اینکه خبرنگاران مانند سایر شاغلان بخش های دیگر از مزیت بیمه برخوردار باشند مطلوب است و کمتر خبرنگاری یا به عبارت بهتر هیچ خبرنگاری از این اقدام ناراضی نخواهد بود اما اکنون جای این پرسش مطرح است آیا مدیران رسانه ای استان ها که خود با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم می کنند، زیر بار اجرای این دستورالعمل خواهند رفت؟!.

پاسخ به این پرسش از سوی بسیاری از خبرنگاران و شاغلان در این حرفه منفی خواهد بود چراکه در استان اصفهان، تنها روزنامه ها و هفته نامه ها و ماهنامه ها آنهم در بعد محلی، سهمیه برای بیمه کردن خبرنگاران خود و استفاده از مزیت های موجود را دارند و در این میان دفاتر خبرگزاری ها در استان ها نه توان مالی و نه سهمیه و یارانه ای برای این اقدام دارند.

البته گویی به گفته مدیرخانه مطبوعات استان اصفهان، ارشاد قرار است در این راستا کمک هایی به مدیران دفاتر خبری داشته باشد اما به احتمال بسیار زیاد این کمک ها در هر قالبی که باشد، به دفاتر مرکزی در تهران داده خواهد شد و سرنوشت آن در استان ها مبهم خواهد بود.

منصور گلناری مدیرخانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان، با ابراز تأسف از قطع بیمه خبرنگاران از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: مدیر مسئول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها از جایگاه امن‌تری در مقایسه با خبرنگاران برخوردارند، اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مسئولیت صدور بخش‌نامه‌ها را بر عهده دارد اما در این بین خبرنگاران هستند که آسیب می‌بینند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران روحیه‌ای برای کار ندارند و فشار روانی زیادی بر آنها تحمیل می‌شود، گفت: بهتر بود در ابتدا تکلیف مدیران و بیمه خبرنگاران مشخص و سپس بیمه خبرنگاران قطع می‌شد.

مدیرخانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان از به کارگیری مشاوره حقوقی برای تدوین متن شکوائیه و ارسال به وزارت ارشاد خبر داد و بیان کرد: خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان از این اقدام بسیار ناراضی هستند.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مشکلات خبرنگاران در استان‌ها اطلاع کافی ندارد، اضافه کرد: همه رسانه‌ها از این وضعیت ناراضی هستند و اعتراض به این مسئله حق خبرنگاران است.
با این وجود حجت الاسلام قطبی مدیرکل ارشاد اصفهان در این زمینه گفت: حمایت از جامعه خبری را نمی توان با یک سخنرانی یا اعتراض ابراز کرد بلکه اگر ضعفی در قانون مذکور است، مکتوب مطرح شود.

قطبی البته این دستورالعمل را خوب ارزیابی می کند و تلویحا به جامعه خبری اصفهان می گوید اگر به صورت دسته جمعی برای مدتی از ادامه کار با مدیران رسانه ای که اقدام به بیمه کردم نیروهای خود نمیکنند، بکنید دیگر کارفرمایان ملزم به بیمه کردن خبرنگاران می شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار