به گزارش تابناک و به ابتکار سازمان مردم نهاد 'انجمن طرفداران توسعه انزلی' با همت و همراهی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان ، کارگاه آموزشی 'دست در دست برای تالاب' به مناسبت روز جهانی تالاب برای تعدادی از فرزندان کارکنان این سازمان برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸ 02 February 2015
به گزارش تابناک و به ابتکار سازمان مردم نهاد 'انجمن طرفداران توسعه انزلی' با همت و همراهی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان ، کارگاه آموزشی 'دست در دست برای تالاب' به مناسبت روز جهانی تالاب برای تعدادی از فرزندان کارکنان این سازمان برگزار شد.

مسئول آموزش و دبیرکمیسیون محیط زیست انجمن طرفداران توسعه بندر انزلی گفت : شعار امسال روز جهانی تالاب ، 'تالابها برای آینده' تعیین شده است و می دانیم که آینده متعلق به بچه هاست . 

'لیـلا مسـروری' اظهار کرد : بی تعارف و فارغ از دلایل و توجیهات ما بزرگترها در طبیعتی که ودیعه ای برای آیندگان است ، امانتداران خوبی نبوده ایم لذا یکی از بهترین راههای جبران ، کمک گرفتن از خود فرزندانمان برای احیا و حفاظت داشته های آتی شان است .

وی افزود : تالابها بواسطه ماهیتشان چه به لحاظ زیستگاهی ، چه از نظر مهار سیلاب ، چه از دیدگاه خواص خود پالایی و تلطیف هوا و چه از منظر تفرجی در خور اعتنا هستند ، اما همین کودکان حاضر در کارگاه ، در کنار توصیفشان که در تالاب چه دیده اند ، به انواع زباله و پسماندها اشاره کرده اند.

وی افزود : زبان توصیفشان کودکانه است اما نگاه شان ژرف و دقیق است چرا که سرشت کودکانه شان ، کنجکاو شناخت محیط است ، لذا اگر قرار است تالابی برای آیندگان حفظ شود ، ناجی اش همین کودکانی هستند که به درستی آینده سازان خطاب می شوند.

*آموزش جذاب و غیر رسمی

وی در مورد محتوی کارگاه گفت : بازیهای ساده بر مبنای رفتارهای آشنای روزمره طراحی شده تا بچه ها بدانند از همین لحظه ، در همین سن و سال می توانند 'دستی' در نجات تالاب داشته باشند.

وی گفت : در این بازیها رفتارهای روزمره را مرور کردیم و برایش جایگزینی پیدا کردیم و همه اینها از دل مشاهدات ، گفت و گوها و نتیجه گیری خودشان ، بدست آمد.

وی تصریح کرد : مفاهیمی نظیر' رد پا اکولوژیک' که مبتنی بر ساختارهای نادرست رفتاری است و' رد دست' که گویای اموری است که می تواند به اصلاح آنها بینجامد ، مدتهاست که وارد آموزشهای غیر رسمی محیط زیستی شده و چون توام با راهکارهای آشنا ، ساده و قابل انجام است ، تجربه اش برای بچه ها آسان و در دسترس است لذا این فرایند خود تشویقی خوشایندی را برای بچه ها به همراه دارد.

*کمک کنید به قولمان عمل کنیم

بچه ها با گذر از مراحلی به تالابی پاک و دوست داشتنی رسیدند ماهی هایی را دیدند که امروز در تالاب جمعیتشان اندک شده است .

ماهیانی چون سیم ، کولی و سوف حاجی طرخان معروفترین سوف تالابی که بزرگترهای حاضر در جمع حتی نامش را بخاطر نمی آوردند!

بچه ها اما تصمیم گرفتند : دست در دست هم از همین حالا و لحظه اکنون شرایط را مهیای تحقق تالاب آرمانی به تالاب واقعی کنند.

محصول تلاش پر نشاط کارگاه بچه ها و آموزهایشان یک بیانیه بود اما متفاوت از بیانیه های معمول که مسئولان را هدف می گیرد ، با لبخندهای شیرینشان در مقابل والدینشان ایستادند و گفتند : اگر ما آینده ساز هستیم کمک کنید تا تالابها را برای آینده حفظ کنیم.

آنها در بخشی از بیانیه شان تاکید کردند : ما میهمان داشتن و میهمانی دادن را خیلی دوست داریم ولی لطفا سفره های یکبار مصرف پهن نکنید ، ما کمک می کنیم تا همان سفره های سنتی را پهن و در انتها پاک و جمع کنیم.

بچه ها در بیانیه شان تاکید کردند ، اگرچه برای تولدهایشان ظرفهای شاد و رنگ رنگی پلاستیکی را دوست داشتند اما اکنون می دانند که این ظرفهای به ظاهر جذاب ، خطرناک و پر دردسر هستند، لذا از بزرگترها خواستند تا از این ظرفها استفاده نکنند و به وقت ضرورت هم سراغ ظرفهای قابل بازیافت و با پایه گیاهی بروند.

بچه ها از بزرگترها خواستند در خرید و مصرف ، شاخصه های مصرف کننده دوستدار محیط زیست را رعایت کنند و حرفهای بچه ها را جدی بگیرند.

این مراسم با دریافت کتابهای هدیه به پایان رسید ، کتابهایی که اگرچه موضوعاتشان محیط زیستی نبود اما هرکدام پیامی از روش زیستن دارد و بر گوشه هر کتاب نشانی به شکل یکی از موجودات بود ، تا هربار که می بینندش نشانی از قولی باشد که با قرار دادن دستهای کوچکشان ، به خودشان ، به تالاب و به آینده دادند. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار