شهید احمد سوداگر، گنج گمنام دفاع مقدس؛
شهید سوداگر از شهدای استثنایی ما نه فقط به لحاظ داشتن مسوولیت های سنگین در دوران دفاع مقدس، بلکه به دلیل تلاش زیاد در انتقال ارزش های دوران دفاع مقدس به نسل های بعد محسوب می شود
کد خبر: ۲۳۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۸ 16 April 2015
نام سردار احمد سوداگر برای خوزستانی ها آشناست و البته برای همه آنهایی که خاطراتی از سال های حماسه و دفاع مقدس دارند.

بهمن ماه91 اگر چه او به آرزوی دیرینه اش یعنی شهادت رسید و به قافله همرزمان شهیدش پیوست اما یادگارانی ماندگار از خود بر جای گذاشت تا نسل های آینده حماسه ها و رشادت ها و مردانگی های جبهه ایثار و شهادت را از یاد نبرند.

آخرین یادگار او بنیانگذاری پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس است که با تلاش و جدیت بسیار و بی​پایان پایه​های نگاه علمی و آکادمیک به این دوران را در دانشگاه​های کشور پیاده​سازی نمود. او مجدانه تلاش می​کرد به همگان بفهماند در این دوران هزاران نفر-ساعت زمان صرف بررسی، تحلیل و شناسایی​های مخاطره انگیز می​شد تا یک عملیات طرح​ریزی شود و «مدیریت جنگ، مدیریت عالمانه و دانش-محور بوده است»

سردار سرلشکر شهید دکتر حاج احمد سوداگر از فرماندهان و طراحان عملیات برجسته دوران دفاع مقدس و پایه​‌گذار بسیاری از مراکز علمی، فرهنگی و پژوهشی پس از این دوران بوده، مسئولیت اطلاعات عملیات قرارگاه‌​های قدس، کربلا، نجف و فرماندهی لشکرهای 7 ولیعصر (عج)، 25 کربلا و 27 محمد رسول الله (ص)، معاون اطلاعات عملیات سپاه پاسداران، تاسیس دانشکده اطلاعات و امنیت سپاه و پایه گذاری کاروان‌های راهیان نور تنها بخشی از مسئولیت​‌های اوست.
نخستین یادواره سرلشکر سوداگر امروز در اهواز برگزار شد. در این مراسم جمعی از مسولان و همرزمان آن شهید به بیان ویژگی ها و نقش آفرینی های وی در دوران دفاع مقدس و پس از آن پرداختند.

سوداگر؛ یکی از گنج های گمنام

سردار حسن شاهوارپور در یادواره سرلشکر شهید سوداگر که با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در تالار آیت‌الله خامنه‌ای مجتمع فجر این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: معرفی چهره شهدای والامقام و فرماندهان جنگ همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است و در این زمینه باید دقترنظر و جدیت بیشتری شود.

وی افزود: شهید سوداگر یکی از گنج‌هایی بود که واقعا گمنام بود و باید به نسل امروز معرفی شود تا جوانان از این شهدای والا مقام الگو بگیرند.

فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان تصریح کرد: فرماندهان ما با تدبیر و مدیریت انقلابی جنگ هشت ساله را مدیریت کردند و به شهادت رسیدند، شهدای ما با دست خالی جنگ را با آن کیفیتی که مردم انتظار داشتند پیش بردند و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی را در حوزه دفاعی و امنیتی به رخ دشمنان کشیدند.

شاهوارپور ادامه داد: برگزاری چنین یادواره‌هایی مطمئنا در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت بین مردم به‌ویژه نسل جوان بسیار تاثیرگذار خواهد بود اما در کم و کیف برگزاری اینگونه برنامه‌ها باید تاکید و توجه مضاعفی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای کشورمان عنوان کرد: امروز 5+1 پای میز مذاکره می‌آیند چون مقاومت ملت ما را در هشت سال دفاع مقدس مشاهده کرده و در واقع عزت امروز به برکت مقاومت و ایثار شهدای کشورمان است.

فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان در پایان بیان کرد: شهدایی که امروز در عرصه مبارزه با استکبار در جبهه‌های عراق و سوریه مجاهدانه جنگیده و به شهادت می‌رسند متاسی از شهید سوداگر و دیگر شهدای دوران دفاع مقدس وارد این عرصه شده‌اند.


نقش مهم در انتقال ارزش های دفاع مقدس
امام جمعه موقت اهواز گفت: سردار سرلشکر شهید دکتر حاج احمد سوداگر نقش مهمی در انتقال ارزش های دفاع مقدس به نسل های بعد ایفا کرده است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید ابوالحسن حسن زاده پنجشنبه در یادواره سردار سرلشکر شهید حاج احمد سوداگر در مجتمع فرهنگی فجر اهواز اظهار کرد: شهید سوداگر از شهدای استثنایی ما نه فقط به لحاظ داشتن مسوولیت های سنگین در دوران دفاع مقدس، بلکه به دلیل تلاش زیاد در انتقال ارزش های دوران دفاع مقدس به نسل های بعد محسوب می شود.

وی افزود: شهید سوداگر از دیگر افتخارات دزفول قهرمان و خوزستان سرافراز و از افتخارات اسلام می باشد.

حجت الاسلام حسن زاده ادامه داد: این شهید بزرگوار از نظریه پردازان دوران دفاع مقدس بود که فرماندهان به نظریات این بزرگوار احتیاج داشته و به خوبی استفاده می کردند.

وی گفت: تواضع، فروتنی، اخلاص، توکل به خدا در فرماندهان دوران دفاع مقدس موج می زد.

وی اضافه کرد: شهید سوادگر و دیگر شهیدان عزیز، مجد و عظمت را برای ما به ارث گذاشته اند و تمام قطرات خون شهدای ما به ثمر نشسته است.

حجت الاسلام حسن زاده اظهار کرد: امروز دو واحد درسی دفاع مقدس در دانشگاه های آزاد تدریس می شود و نگاه دانشجویان یک نگاه ارزشمند به دوران دفاع مقدس است.

یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس نیز در این یادواره اظهار کرد: شهید سوداگر یک شخصیت چند وجهی داشت؛ همانگونه که عاشقانه و داوطلبانه در دوران دفاع مقدس تلاش می کرد، استاد شکار فرصت ها برای جهاد بود.

سردار حبیب سعید فر ادامه داد: این شهید بزرگوار 25 بار زیر تیغ جراحی قرار گرفته بود؛ او حد و مرزی برای شناخت دشمن برای خودش قائل نبود و می خواست ناشناخته ها را برای همه نمایان کند.

زندگینامه
شهید حاج احمد سوداگر در سال 1339 در شهر مذهبی دزفول، پایتخت مقاومت ایران، دیده به جهان گشود، ایام تحصیل وی در مقطع متوسطه با دوران شتاب گرفتن نهضت انقلاب اسلامی ایران، همزمان گردید، ایشان در این دوره با روحیه‌ای پرشور، ایمان به خدا و عشق به امام خمینی(ره) به صف مردم مبارز پیوست.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در کنار همرزمانش نقش مؤثری در تشکیل سپاه ایفا کرد به طوری که در سن 18 سالگی از نیروهای کلیدی سپاه دزفول، به شمار می‌آمد.

در روزهای آغازین تهاجم سراسری دشمن، وی و همرزمانش در کنار نیروهای لشکر 92 زرهی ارتش، در منطقه دشت آزادگان به مقابله با دشمن پرداختند و رشادت‌های زیادی از خود نشان دادند. پس از آن، به کمک مدافعان پل کرخه شتافت و بهمراه سایر مسئولان، به سازماندهی نیروها به‌منظور دفاع مؤثر از منطقه همت گمارد، هوش سرشار، توان فکری بالا و خطرپذیری، او را به سوی فعالیت‌های اطلاعاتی سوق داد، کاری که در آن زمان از ضروری‌ترین اولویت‌های جنگ بود و استعداد و نبوغ او را در این زمینه به منصه ظهور رساند.

هر چند در جریان یکی از شناسایی‌ها در سال 1360، بر اثر برخورد با مین، پای خود را روانه بهشت کرد، اما در این مسیر پرخطر، هرگز از پای ننشست، در عملیات پیروزمندانه فتح المبین، که یکی از بزرگترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس به شمار می‌آید، شناسایی‌های متعدد، دقیق، تخصصی و گزارشات کامل وی و همرزمانش در واحد اطلاعات، منجر به دستیابی سریع رزمندگان به سایت‌های 4 و 5 که از نقاط بسیار مهم منطقه به شمار می‌آمدند، شد.

در آبان ماه سال 1363 مسئولیت معاونت اطلاعات نظامی منطقه جنوب ( قرارگاه کربلا)، به او واگذار شد، شناسایی منطقه عملیاتی والفجر 8 در فاو، تحت مسئولیت وی انجام گرفت و خود شخصاً شرایط اروندرود، معابر و راهکارها را بررسی و در آماده‌سازی منطقه، تلاش بسیار کرد، پیش از عملیات والفجر 8، مسئولیت اطلاعات قرارگاه نجف را به عهده گرفت که نیاز واحد آموزش نظامی ستاد مرکز سپاه به سردار سوداگر منجر به مامور کردن ایشان به سپاه سوم قدس شد و هنگام عملیات والفجر 8، مسئولیت معاونت اطلاعات سپاه قرارگاه قدس را، به عهده گرفت و در تک پشتیبانی ام الرصاص و نیز در ادامه‌­ی تک اصلی، به ایفای نقش پرداخت.

این شهید عزیز بارها و بارها در جبهه های نبرد مجروح و مصدوم شد و بیش از 12 بار در دوران دفاع مقدس تا مرز شهادت گام نهاده بود و تنش با 82 درصد جانبازی از دوران سترگ دفاع مقدس جراحات عمیقی داشت.

با پایان یافتن جنگ تحمیلی، در مهرماه سال 1367، به عنوان جانشین عملیات در جنوب (قرارگاه قدس) انجام وظیفه کرد، در سال 1368، به سمت فرماندهی لشکر 7 ولیعصر عج الله منصوب شد، در خردادماه همان سال دوره دانشکده فرماندهی و ستاد (دافوس) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را، به پایان رساند و نیز موفق شد دوره تکمیلی دافوس نزاجا را، با موفقیت سپری کند، در بهمـن‌ماه سال 1368، درجه دو فتح را از شخص رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی و فرماندهی معظم کل قوا، دریافت کرد، در خردادماه سال 1369، به پاس رشادت‌هایشان، یک قطعه نشان درجه 3 به ایشان اعطا شد، در تیرماه سال 1369، موفق به دریافت درجه سرتیپی از شخص فرمانده معظم کل قوا شد.

در مهرماه سال 1378، وی به سمت فرماندهی لشکر مکانیزه 27 حضرت رسول(ص) تهران منصوب و یک ماه بعد نیز با حفظ سمت فرماندهی قرارگاه عملیاتی حضرت رسول(ص)، استان تهران نیز به وی سپرده شد، در 25 آذرماه سال 1378 به عنوان رئیس هیأت مدیره باشگاه ورزشی فجر سپاه تهران، به مسئولیت‌های ایشان اضافه شد.

علیرغم وجود مشکلات جسمی پس از فرماندهی سپاه محمد رسول الله(ص)، بنا به ضرورت در سال 1380، مسئولیت معاونت اطلاعات نیروی زمینی سپاه را پذیرفته و در سال1381، اقدام به تأسیس دانشکده اطلاعات و امنیت سپاه کرد و خدمت ماندگار دیگری را به ایران اسلامی کلید زد، همچنین مسئولیت مرکز آموزش اداره اطلاعات و مسئولیت مرکز ارتباطات با کشور روسیه را عهده‌دار شد و منجر به گشایش ارتباطات نظامی شد.

از وی آثاری در قالب کتاب، مقاله و طرح​‌های پژوهشی به یادگار مانده است که از جمله آن​ها می‌توان به «جاده‌های سربی»، «جنگ و قطعنامه‌های سازمان ملل»، «بیست یادداشت از بیست فرمانده»، «اندیشه‌های دفاعی»، «قرارگاه سری جلد یک»، «قرارگاه سری جلد دو»، «جنگ از نگاهی دیگر»، «عقیق»، «شبنم عشق»، «یک شهر و یک جهان­آرا»، «اندیشه‌های دفاعی»،«گمشده من»، «سپیده در راه»، «روزهای آتش»، « فتح فاو»، «پای مسافر»، «آئینه‌های خاک » و «مقدمه‌ای بر استراتژی امنیت ملی» می‌توان اشاره کرد.

شهادت سردار سوداگر در اسفندماه سال 1390 توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران، ثبت و ابلاغ؛ همچنین درجه سرلشکری ایشان توسط فرمانده معظم کل قوا، مقام معظم رهبری تأیید و ابلاغ شد، دانشگاه شهید بهشتی دکترای افتخاری به این شهید بزرگوار را به پاس تلاش‌های بی‌نظیرش در هفته پژوهش و در جمع پژوهشگران برجسته کشور و توسط معاون اول رئیس جمهور و رئیس دانشگاه اهدا کرد.

سوداگر عشق

سوداگر عشق


سوداگر عشق

سوداگر عشق

سوداگر عشق

سوداگر عشق

سوداگر عشق

سوداگر عشق

سوداگر عشق
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار