خشكسالي و كمبود آب در حوضه آبريز زاينده رود يك شبه ايجاد نشده كه بتوان با برگزاري يك همايش آن هم در دو روز آن را مرتفع كرد و احیا زاینده رود، حداقل به 10 سال زمان نیاز دارد، براي حل اين معضل نيازمند عزم ملي هستيم.
کد خبر: ۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸ 18 January 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، حميدرضا صفوي رييس پژوهشكده آب و فاضلاب دانشگاه صنعتي اصفهان در حاشيه همايش پايداري آب در زاينده‌رود از زردكوه تا باتلاق گاوخوني در گفتگو با ايمنا با بيان اينكه حوضه آبريز زاينده‌رود حوضه بسته اي است كه از سد زاينده‌رود نشات گرفته و شامل ۱۶ شاخه مي‌شود، افزود: بخش عمده اين حوضه ها از زاينده رود تغذيه مي‌شوند و به عبارتي زاينده رود مسوول آب رساني به اين بخش‌ها و آبياري تمام مناطق تحت سلطه خود را برعهده دارد.
وي با بيان اينكه مشكل زاينده رود يك شبه ايجاد نشده كه بتوان آن را در اين دو روز برگزاري همايش مرتفع كرد، خاطرنشان كرد: براي درمان معضل كنوني زاينده رود نيازمند پروسه ۱۰ ساله و شايد بيشتر هم داريم تا بتوانيم با همكاري كارشناسان و صاحبان فن به بررسي مسائل پرداخته و براي حل بهتر مشكلات زاينده‌رود راه‌حل نهايي اتخاذ كنيم.
رييس پژوهشكده آب و فاضلاب دانشگاه صنعتي اصفهان بيان داشت: علاوه بر بخش جاري در آب زاينده‌رود نيازمند شناسايي منابع ذخيره آب‌هاي زيرزميني كه در تامين آب در اين حوضه نقش اساسي دارند بوده تا بتوانيم با برخورداري از اين دست آب ها و بررسي كيفيت آب‌هاي زيرزميني براي تامين هر چه بهتر آب در اين حوضه آبريز تلاش كنيم.
وي با اشاره به اينكه حوضه زاينده رود تنها منحصر به اصفهان نيز بلكه مبحث ملي است كه بايد به صورت جدي مورد بررسي قرار گيرد، اظهارداشت: باید مساله زاینده رود در سطح ملی و بین المللی مطرح شود تا توجه کشور و جهان به نقطه مرکزی فلات مرکزی ایران جلب شده و از وقوع بحران در اين بخش جلوگيري شود.
صفوي با بيان اينكه آب مسئله‌اي يك بعدي نيست كه به مباحثي مانند كشاورزي، امنيت غذايي، تامين آب شرب، اقتصاد آب و مسائل اجتماعي ارتباط دارد، اظهارداشت: مثلا ۶۰ درصد آب اين حوضه در بخش صنعت به ويژه فولاد اصفهان مصرف مي‌شود بنابراين بحث تامين آب براي اين صنايع كه در بخش ملي نيز مطرح هستند بسيار مهم است.
وي با اشاره به اينكه اگر با همين روند به مصرف آب ادامه دهيم در آينده نزديك شاهد تغيير اقليم در اين ناحيه و خشكسالي خواهيم بود، تصريح كرد: برای پیگیری پایداری آب در رودخانه زاینده رود باید تمام دستگاه‌های اجرایی درگیر و متمرکز شوند که برگزاری نشست پایداری آب زاینده رود از زرد کوه تا تالاب گاو خونی این هدف را محقق کرد.
رييس پژوهشكده آب و فاضلاب دانشگاه صنعتي اصفهان با بيان اينكه مدیریت آب های سطحی، مدیریت آب زیرزمینی و اکوسیستم، امنیت غذایی و مدیریت یکپارچه منابع آب از محورهای ۵ گانه این نشست بود، افزود: اين نشست كه با حضور كارشناسان و متخصصان آب از كشورهاي سوئد، آمريكا، آلمان، و ... برگزار شده است نقطه آغازی بر جریان دائمی آب در زاینده رود است و اميدوارم خروجی آن منجر به پایداری آب در رودخانه زاینده رود شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار