در نشست خبری مدیر بهبود روشها، تشکیلات و آموزش شهرداری، مطرح شد؛
علیرغم رتبه خوب شهرداری مشهد درمیان شهرداری های کشور در خصوص فرآیندسازی برای فعالیتهای مختلف، تنها 35 درصد کل فرآیندهای شهرداری در بخش منابع و مصارف، دستورالعمل دارد.
کد خبر: ۲۳۹۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲ 02 June 2016
به گزارش تابناک رضوی، مدیر بهبود روشها، تشکیلات و آموزش معاونت برنامه ریزی شهرداری با بیان اینکه موضوع فرآیندها یکی از کلیدی ترین مباحث هر سازمان است، گفت: ارزیابی مقدار فرآیندها و دستورالعمل‌ها در حوزه‌های مختلف شهرداری با توجه به بودجه و مصارف موجود از وظایف معاونت برنامه ریزی است.  
 
اصفهانی افزود: براساس ارزیابی معاونت برنامه ریزی، تنها برای 35 درصد کل فرآیندهای شهرداری در بخش منابع و مصارف، دستورالعمل وجود دارد و عملا 65 درصد از فعالیتهای شهرداری،  دارای شیوه نامه اجرایی مستند و مصوب نیست و امکان تغییر این فعالیت‌ها، با سلایق مدیران در طی ادوار مختلف وجود دارد.  
 
 
60 درصد بودجه شهرداری مشهد، بدون فرآیند است
 
وی در ادامه اظهار کرد: شهرداری مشهد در مجموع، 175 فرآیند و 401 دستورالعمل دارد و تنها 40 درصد بودجه شهرداری، دارای فرآیند بوده و از این مقدار 40درصد ، تنها 35 درصد آن دارای دستورالعمل یا روش اجرایی مشخص است.  
 
اصفهانی با توضیح اینکه فرآیند، مشخص کننده گردش کار و دستورالعمل‌، تبیین کننده موارد اجرای فرآیند است، گفت: البته این بدان معنا نیست که 60درصد باقیمانده بودجه شهرداری، رها شده باشد بلکه در قالب بخشنامه ها، مصوبات کوتاه و یا نامه های اداری بین مدیران و معاونان شهرداری، تعیین وضعیت می گردد.  
 
 
 
فعالیت های دارای فرآیند و دستورالعمل، دچار تغییرات سلیقه ای و فساد نمی شود
 
 
مدیر بهبود روشها، تشکیلات و آموزش معاونت برنامه‌ریزی شهرداری، افزود: هرچند نسبت به شهرداری های کشور، رتبه مشهد در فرآیندسازی، رتبه خوبی است ولی برای رسیدن به یک سازمان مطلوب و جلوگیری از تغییرات سلیقه ای و فساد در فعالیتها، باید تمام فعالیتها، فرآیندسازی و دارای دستورالعمل شود و با توجه به شرایط در معرض دید و قضاوت پرسنل شهرداری و شهروندان قرارگیرد چون معتقدیم قضاوت عمومی، خودکنترلی را به دنبال خواهد داشت.  
 
اصفهانی با اشاره به اینکه فرآیندهای کاری مستند، قابل بررسی و اعتراض و قضاوت است، اظهار داشت: ما به تمام حوزه های شهرداری، دستور تنظیم جدول زمان بندی فرآیندها را ابلاغ کردیم که پس از کامل شدن، به تصویب شورای عالی برنامه ریزی خواهد رسید و سپس منتشر خواهد شد.  
 
 
نظام پیشنهادات، مدیریت مشارکتی با پرسنل و مردم را به دنبال دارد

 
 
وی همچنین، یکی دیگر از فعالیتهای این معاونت را تنظیم نظام پیشنهادات خواند که مدیریت مشارکتی با پرسنل و مردم را در برخواهد داشت و گفت: تنظیم این نظام، 6ماه به طول انجامید و پس از ملاحظه توسط شهردار، دستور اجرایی شدن آن تا آخر سال جاری، صادر شد که بر اساس آن باید رقم 40 درصدی فرآیند فعالیتها به 70 درصد، افزایش یابد.  
 
مدیر بهبود روشها، تشکیلات و آموزش ادامه داد: جهت تضمین اجرای کل مراحل نظام پیشنهادات، با سازمان فاوا هماهنگ شد که ازین پس، هیچ فرآیندی بدون نظام پیشنهادات و دستورالعمل‌ها، الکترونیکی نشود و مسئله اولویت بندی در الکترونیکی شدن فرآیندها نیز مدنظر باشد.  
 
تحول و بهره وری پویاست و نقطه توقف ندارد
 
 
وی همچنین اصلاح فرآیند صدور پروانه را یکی از اولویت‌های اول برای الکترونیکی کردن نظام نامه و فرآیند دانست و افزود: موضوع بهره وری پویاست و نقطه توقفی ندارد. عمر فرآیندهای ثابت در دنیا، 3 سال است و چنین فرآیندهایی، بازنگری هم نمی شود پس طبیعتاً فرآیندهای متغیری چون صدور پروانه، که 2 سال پیش اصلاح شد، با توجه به تغییر قوانین، تکنولوژی و افزایش توانایی نیروی انسانی، نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.
 
اصفهانی نظام آراستگی شهرداری را نیز یکی از پایا ترین نظام های دنیا معرفی کرد و گفت: این نظام بر نظم، زیبایی بصری و تمیزی، تأکید می کند چون اگر نظم وجود نداشته باشد، هیچ نظامی تصویب نمی شود و تنها در این نظام است که مسائل و مشکلات یک سازمان به صورت فرد به فرد، شنیده می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار