طرح تلقیح مصنوعی گوسفندان به روش لاپاراسکوپی برای نخستین‌بار در ملایر به اجرا درآمد.
کد خبر: ۲۴۱۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶ 06 June 2016
مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر گفت: طرح تلقیح مصنوعی گوسفندان به روش لاپاراسکوپی برای نخستین‌بار در ملایر به اجرا درآمد.

به گزارش ایسنا، غلامحسین تقوی، افزود: این طرح با هدف افزایش تولید مثل در دو گله گوسفندان مربوط به رحمت‌اله سلیمانی و بهنام کولیوند هر کدام 100 رأس به اجرا درآمد و بدین ترتیب با این طرح بهره‌برداری گوسفندان به شکل دوقلویی و چندقلویی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: گوسفند نژاد رومانف که نژادی روسی، خالص و بی‌دنبه بوده و دارای خاصیت چندقلوزایی است، این نژاد حس مادری قوی دارد و می‌تواند به چند بره شیر دهد، زادگاه اصلی قوچ و گوسفند نژاد رومانف دره ولگا در شمال غربی مسکو است.

تقوی یادآور شد: از این حیوان، 57 درصد گوشت گرفته می‌شود این درحالیست که از یک گوسفند معمولی حدود 47 درصد گوشت می‌گیرند همچنین این گوسفند دارای دمی کوتاه بوده و حین تولد به رنگ سیاه است اما با افزایش سن به سرعت به رنگ خاکستری درمی‌آید.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر توضیح داد: نژاد رومانف اگر با نژادهای گوشتی سنگین مانند مهربان در منطقه ملایر تلاقی یابد، نتایج بسیار قابل توجهی از نظر مقدار رشد روزانه و راندمان لاشه نشان خواهد داد.

وی عنوان کرد: زمان مناسب برای جفت‌گیری برای بره‌های رومانف در سن ۸ ماهگی است به طوریکه میش‌های رومانف مادران فوق‌العاده‌ای از نظر تغذیه و رسیدگی به بره‌ها هستند و از نظر خصوصیات مادری کمتر نژادی با رومانف قابل مقایسه است.

تقوی ادامه داد: بره‌ها در چندقلوزایی، 4 روز بعد از به دنیا آمدن شروع به خوردن علوفه می‌کنند، دنبه در آنها مشاهده نمی‌شود و پراکندگی چربی در کل لاشه است و تجمیع یافته نیست و در 4 ماهگی به سن بلوغ جنسی می‌رسند، ضریب تبدیل بالایی دارند که 267 گرم است و مادران خوبی برای بره‌های خود هستند.

وی وزن قوچ بالغ را 70 کیلوگرم و وزن میش  را 60 کیلوگرم اعلام کرد و گفت: رومانف یک ‌نژاد خالص بوده و از تلاقی نژاد‌ها به وجود می‌آید و  عملکرد تولید مثلی برتر، بلوغ زودرس، چندقلوزایی و توانایی بسیار بالای مادری کردن برای بره‌ها از عمده عوامل انحصاری بودن این نژاد است.

تقوی افزود: این نژاد در تمامی طول سال، توانایی جفت‌گیری دارد، فاصله بین بره‌زایی‌ها 8 ماه است که در این صورت توانایی زایش سه بار در طول دوسال را داراست و با درنظر گرفتن حداقل 70 درصد بره‌زایی در هر بار زایش انتظار 8 تا 9 رأس بره برای یک میش طی این دو سال امری طبیعی است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت بره‌زایی نژادهای داخلی به طور میانگین حداکثر 3 رأس است.

وی با اشاره به اینکه بره‌ها در زمان تولد وزن بدنی بالایی نداشته اما رشد روزانه مطلوبی دارند و بره‌ها فعال و شاداب بوده و تلفات کمی دارند، افزود: توانایی این نژاد برای تولید مثل خارج از فصل باعث می‌شود در گله‌ها این نژاد به سرعت تکثیر پیدا کند.

تقوی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های اصولی می‌توان بره‌زایی ۸ ماه یک دوره و تعداد ۳ زایش در دوسال را از این نژاد انتظار داشت و یکی از بهترین نژادها برای پایه مادری است.

12 درصد گوشت استان در ملایر تولید می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی ملایر در بخش دیگری از سخنانش گفت: در سطح این شهرستان 5 واحد صنعتی گوسفند داشتی دارای پروانه بهره‌برداری با ظرفیت 2200 رأس و 400 هزار رأس دام سبک که شامل 140 هزار رأس گوسفند،140هزار رأس بره و 120  هزار رأس بز و بزغاله  است که سهم بسزایی در تولید گوشت قرمز و پشم دارد.

تقوی افزود: سالیانه 6500 تن تولید گوشت قرمز در شهرستان داریم که 12درصد از تولیدات کل استان را شامل می‌شود و از نظر رتبه حائز رتبه دوم در استان هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار