کد خبر: ۲۴۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹ 18 April 2015

شهرها محل تجمعات انسانی هستند و به دلیل شلوغی ، ارتباطات و کنش ها و واکنش های متعدد و روزمره انسانی همواره با تخلفات و مشکلات محتلفی مواجه اند.

به گزارش تابناک، با توجه به تاثیرات منفی ناشی از تخلفات شهری بر زندگی دیگر ساکنان ، دستگاههای مسئول در نقاط مختلف دنیا تمهیداتی را برای پیشگیری از این تخلفات و در صورت لزوم برخورد با آن اندیشیده اند.

در ایران نیز شورایی با عنوان «پیشگیری از تخلفات شهری» برای هماهنگی دستگاههای دخیل در این مورد ایجاد شده است تا با ایجاد مدیریت واحد از تخلفات شهری پیشگیری و با آنها برخورد کند.

پس از تهران، اردبیل دومین شهر کشور بوده است که مرداد سال 92 با همکاری اداره کل دادگستری استان ، شهرداری و دیگر دستگاههای ذیربط، شورای «مدیریت واحد پیشگیری از تخلفات شهری» در این شهر راه اندازی شده است.

به گفته یوسف خدادادی معاون امور اجتماعی وپیشگیری از جرم دادگستری استان اردبیل، حدود 17 دستگاه اجرایی مرتبط با مدیریت واحد پیشگیری از تخلفات شهری همچون شهرداری ، نیروی انتظامی ، راهنمایی و رانندگی و سایر سازمان ها با امکانات و با جدیت پای کار هستند.

اکنون که مدتی از زمان تاسیس و فعالیت مدیریت واحد پیشگیری از تخلفات شهری در اردبیل می گذرد، مسئولان از موفقیت آمیز بودن فعالیت های مدیریت واحد این شورا در کاهش برخی تخلفات شهری خبر می دهند. با این حال برخی تخلفات و معضلات شهری نیز هستند که مسئولان همچنان موفق به مهار آن نشده اند.

از جمله مهمترین این تخلفات شهری در اردبیل که باعث تضییع حقوق دیگران می شود، سد معبر و دستفروشی است. در بین دستفروشان نیز فعالیت میوه فروشان سیار در خیابانهای سطح شهر اردبیل بیشتر به چشم می آید.

سعید حسنی کارمند در گفتگو با تابناک با انتقاد از افزایش روزافزون تعداد میوه فروشان سیار در خیابانهای سطح شهر اردبیل گفت: به عنوان مثال توقف میوه فروشان سیار و فروش میوه پشت وانت و نیسان در میدان مادر ، خاتم النبی سابق باعث بروز مشکلات ترافیکی فراوانی در این منطقه از شهر شده است. توقف دوبل مشتریان این میوه فروش ها عرصه را برای تردد سایر خودروها تنگ می کند.

سرهنگ حجت فتاحی ، رییس پلیس راهور شهرستان اردبیل با بیان اینکه حل این معضل یکی از دغدغه های مدیریت واحد پیشگیری از تخلفات شهری در اردبیل بوده است به خبرنگار تابناک گفت: ما هم قبول داریم که فعالیت میوه فروشان پشت نیسان و وانت در سطح شهر اردبیل زیاد شده است اما در قالب«مدیریت واحد پیشگیری از تخلفات شهری» ، هماهنگی هایی برای سامادندهی فعالیت این میوه فروش ها بین اجرائیات شهرداری اردبیل و پلیس راهور و دادگستری ایجاد شده است.

وی توضیح داد: در مناطقی مثل اداره کل میراث فرهنگی به سمت میدان توحید یا در کمربندی دوم قسمت هایی برای فعالیت این میوه فروشان مشخص شد تا کمترین مزاحمت را برای تردد خودروهای دیگر ایجاد کنند.

فتاحی تصریح کرد: اگر چه فعالیت میوه فروشان سر و سامان داده شده است اما به دلیل گستردگی تعداد کسانی که در سطح شهر به این کار مشغولند ساماندهی کامل میوه فروشان سیار در اردبیل زمان بر است.

تمهیدات مسئولان اردبیل برای ساماندهی میوه فروشان سیار

از آنجا که شهرداریها متولی اصلی اداره شهرها هستند، بنابراین این نهاد نیز وظیفه مهمی برای پیگیری از این تخلفات بر عهده دارد اگر چه اما از نظر قانونی شهرداری تنها مسئول رسیدگی به این امور نیست و روشن است که شهرداریها بدون کمک نهادهای انتظامی و قضایی نمی توانند در برخورد و پیشگیری از تخلفات شهری موفق عمل کنند.

صدیف بدری شهردار اردبیل با یادآوری تلاشهای شهرداری در امر ساماندهی دستفروشانی و جلوگیری از سد معبر تصریح کرد: شهرداری اردبیل در حال اجرای طرح راه اندازی بازار روز در مناطق آراز علی ، شهرک سینا و بعثت است تا مشکل سد معبر دستفروشان و میوه فروشان سیار در معابر شهری اردبیل را حل کند.

وی همچنین از با یادآوری پیشنهاد طرحی برای احداث 5 مرکز خرید میوه در نقاط مختلف شهر اردبیل در سالهای گذشته گفت: اگر چه بنا بر ملاحظاتی این طرح با اشکالاتی از سوی برخی مسئولان وقت مواجه شد اما هنوز بصورت قطعی از دستور کار شهرداری خارج نشده است و در سال جاری برای اجرایی شدن آن مطالعاتی از سوی شهرداری اردبیل انجام خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار