تابناک: اگر دولت در بررسی های خود به کاهش تعرفه وارداتی فولاد اقدام کند، قطعا دست اقتصاد کشور چین در بازارهای ما بیش از پیش احساس خواهد شد.
کد خبر: ۲۴۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷ 18 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، استان اصفهان به عنوان استانی که حدود 70 درصد فولاد کشور را تولید می کند با برخی سیاست های اقتصادی دولت ها طی دوره‌های مختلف زمانی با نوساناتی در تولید و عرضه محصولات فولادی روبرو بوده است.

در شرایطی که تولیدکنندگان فولاد استان اصفهان که عمدتا دو کارخانه ذوب آهن و فولادمبارکه اصفهان را شامل میشود، اذعان دارند که تولیدکنندگان داخلی می توانند فولاد مورد نیاز کشور را تولید و عرضه نمایند.

علاوه بر این توان صادراتی شرکت های فولادی داخلی در تامین نیاز کشورهای هدف خارجی نیز بارها به اثبات رسیده است اما با این وجود و در حالی که تولیدکنندگان استعداد تولیدی خود را بر مبنای صادرات عنوان می کنند، دولت به دنبال کاهش تعرفه وارداتی فولاد به کشور است.

تصمیمی که صورت نهایی شدن، می تواند ضربه سختی به صنعت فولاد کشور و از جمله استان اصفهان، وارد نماید.

تولیدکنندگان فولاد استان اصفهان می گویند اگر در بررسی های دولت برای این کاهش تعرفه، تصمیم بر اجرایی شدن این امر باشد، تولیدات فولادی کارخانجات داخلی که هم اکنون در انبارها آنها مانده است، دیگر توان عرضه در بازار را پیدا نخواهد کرد.

در همین رابطه اردشیر سعد محمدی مدیرعامل کارخانه ذوب آهن اصفهان اظهار داشت: هم‌اکنون کارخانجات تولیدی با انباشت کالا مواجه هستند و بر این اساس، تقاضای افزایش مجدد تعرفه واردات فولاد قرار است در دولت بررسی شود.

وی ادامه داد: با توجه به بالا بودن تعرفه شمش و انباشت محصول در کارخانجات به دلیل پایین آمدن ارزش روبل، تمامی کارخانه‌های آسیای میانه حاضر هستند کالاهای خود را در بازارهای جهانی به فروش برسانند و دلار دریافت کنند.

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن اصفهان گفت: علاوه بر این کشور‌هایی همانند چین نیز محصولات خود را با قیمت‌های ارزان ارائه می‌کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به این‌که رکود در فروش احتمالا امسال نیز ادامه خواهد داشت لذا جهشی بزرگ در امر صادرات را مدنظر قرار داده‌ایم.

اگر دولت در بررسی های خود به کاهش تعرفه وارداتی فولاد اقدام کند، قطعا دست اقتصاد کشور چین در بازارهای ما بیش از پیش احساس خواهد شد و با روندی که دولت در اتمام پروژه های نیمه تمام و عدم آغاز به کار طرح های عمرانی تصویب شده دارد، کارخانجات فولادی با رکود احتمالی روبرو خواهند شد.

البته این شرایط در صورت نهایی شدن توافقات هسته ای ایران و بازتر شدن درهای صادراتی کشورهای دنیا به روی ایران، می توان تولیدات محصولات فولادی کارخانجات داخلی را روانه بازارهای خارجی نمود و از این طریق نگرانی های تولیدکنندگان فولاد کشور را کاهش داد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :