یک روز برای تماشای مسابقه فوتبال تیم محبوبتان به استادیوم می‌روید و پس از پایان بازی با کوهی از زباله روبرو می‌شوید، برای تعطیلات آخر هفته به سواحل شمال ایران رفته‌اید و منظره‌ای که می‌بینید شنای زباله‌ها در ساحل است، برای یک مناسبت عده‌ای شیرینی و شربت پخش می‌کنند و پایان آن تجمعی است از باقی مانده لیوان‌های یکبار مصرف و ... ، این مناظر برای هیچ‌یک از ما صحنه غریب و ناآشنایی نیست و اگر نظرمان را درباره‌اش بپرسند حتما آن را نکوهش می‌کنیم، اما چرا همچنان برایمان تکرار می‌شود؟
کد خبر: ۲۴۵۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸ 13 June 2016
دیدن زباله‌ها آنقدر برایمان تکراری شده که دیگر واکنش چندانی هم در برابرش نشان نمی‌دهیم، رفتگر شهرداری انگار پذیرفته که محکوم به جمع کردن زباله‌های رها شده از سوی دیگران است و کمتر کسی به فکر راه چاره رفته‌ است، حالا در این بین یک خبرنگار تصمیم گرفته تا کمپینی به راه بیاندازد برای نه گفتن به زباله، کمپینی که با هشتگ #آشغال_نریزیم کاربران شبکه‌های اجتماعی را به چالشی جدید دعوت کرده و در توییتر با شناسه @na_be_zobale فعالیت می‌کند، الهام عدیمی، فارغ‌التحصیل رشته روزنامه‌نگاری همزمان با روز جهانی محیط‌زیست این کمپین را به راه انداخته و امیدوار است فعالیت آن از فضای مجازی خارج شده و در فضای حقیقی به دغدغه مردم بدل شود، او در این گفت‌وگو از این کمپین و اهدافش می‌گوید.  

 ایده کمپین نه به زباله از کجا شروع شد؟

 ایده‌ام را از جوی آب پیدا کردم. یک روز که به خانه می‌رفتم در جوی آب خیابان ولیعصر با حجم عظیمی از زباله روبرو شدم که توجهم را به خودش جلب کرد، البته دفعه اولی نبود که جوی‌های خیابان ولیعصر را پر از آشغال می‌دیدم، با این حال تصمیم گرفتم این بار درباره آشغال‌هایی که در خیابان می‌ریزیم توییت کنم و هشتگ بزنم. اولین هشتگی هم که زدم این بود که «در خیابان آشغال نریزیم» و وقتی دیدم دیگر کاربران هم واکنش نشان دادند، با مشورت یکی از دوستان، ‌ هشتگ را به «#آشغال_نریزیم» تغییر دادم. پس از آن هم بعضی کاربران همکاری کردند و یک گروه شکل گرفت تا کمپین به صورت جدی راه بیفتد. اما دلم نمی‌خواست یک کمپین دو روزه و زودگذر داشته باشیم و به همین دلیل طرحی را به عنوان لوگو یا نشانه کمپین طراحی کردیم و کاملا به صورت اتفاقی همزمان با روز جهانی محیط زیست جرقه این کار زده شد.  

 به جز هشتگ #آشغال_نریزیم چه کار دیگری می‌کنید؟

 اول این را بگویم که به نظر من همه ناخواسته عضو این کمپین هستند، اما نه در فضای مجازی، بلکه در فضای حقیقی. چرا که اگر از وضعیت فعلی غافل شویم اوضاع محیط زیست به مرحله بحرانی می‌رسد. آسیب‌هایی که از طریق زباله به زندگی و سلامت ما، حیوانات و گیاهان وارد می‌شود، مانند چرخه بسته‌ایست که در نهایت باز گریبان خود ما را می‌گیرد. در حال حاضر ما فقط در توییتر یک حساب کاربری داریم و تصمیمی برای حضور در دیگران فضاها نداریم اما جالب است که هشتگ #آشغال_نریزیم در اینستاگرام و فیسبوک هم استفاده شده و به نظرم این یعنی ما توانسته‌ایم مخاطبانی را با خودمان همراه کنیم. اما تمام فعالیت ما در فضای مجازی خلاصه نخواهد شد، به دنبال این هستیم تا با سازمان محیط‌زیست و شهرداری تهران هم رایزنی کنیم و حمایت آنها را هم جلب کنیم و اگر تعداد اعضای کمپین بیشتر شود، خود افراد می‌توانند لوگوی کمپین را چاپ کنند و در نقاط مختلف مخصوصا در قسمت‌هایی که زباله‌ زیادی در آن ریخته می‌شود نصب کنند. در واقع ما می‌خواهیم حساسیت شهروندان را نسبت به زباله و آسیبی که به محیط زیست می‌زند، افزایش دهیم. البته تاثیر کارمان را باید در دراز مدت ببینیم و این کاری نیست که طی یک یا دو ماه نتیجه بدهد. تمرکز فعالیت ما روی تولید محتوا، تصویرسازی، اینفوگرافی و ساخت پیام های مختلف است.


 الان چند عضو فعال دارید؟

در حال حاضر فقط پنج نفر عضو فعالند و فقط من در تهرانم و مابقی در شهرهای دیگر هستند. البته بسیاری از فعالان فضای مجازی از ما حمایت کرده‌اند و تعدادی از هنرمندان و چهره‌های شناخته شده مانند مهناز افشار و سیامک انصاری هم با انتشار پست‌هایی در توییتر به نوعی به این کمپین پیوسته‌اند. اما برای انجام فعالیت‌های بیشتر مخصوصا در فضای حقیقی و فاز اجرایی به اعضای بیشتری احتیاج داریم.  همین‌طور اشتراک‌گذاری پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام چرا که صفحه هنرمندان در این شبکه بسیار پربیننده‌تر است.

چطور می‌توان عضو این کمپین شد؟

کسانی که علاقه‌مند به همکاری هستند می‌توانند به حساب ما در توییتر پیام دهند، ما در حال حاضر فقط در توییتر صفحه داریم و برای همکاری می‌توانند از این طریق اقدام کنند. اما راه دیگر همکاری با کمپین این است که هر فرد خودش تعدادی از تصاویر را چاپ کرده و در محل کارش، پشت خودرو یا در محل‌هایی که همواره عده‌ای زباله می‌ریزند نصب کند. به نظرم احساس مسئولیت نسبت به محل زندگی و شهر تنها شرط برای پیوستن به این کمپین است.  

من این نقد را به کار شما وارد می‌کنم که چرا برای فعالیت‌تان از یک شعار و اصل بدیهی که نریختن آشغال است، استفاده کرده‌اید؟ فکر نمی کنید شاید برخی آن را توهین به خود بدانند؟

نه اینطور نیست، به نظر ما بسیاری از مردم این موضوع را رعایت می‌کنند، تعداد قابل زیادی از آنها در گروه‌های حامی محیط زیست فعالیت می‌کنند و حتی به جمع آوری زباله می‌روند اما سوال اینجاست که چرا باید زباله‌ای ریخته شود که عده‌ای بروند و آن را از کف خیابان یا دل طبیعت جمع کنند؟ بنابراین شعار ما نه خطاب به همه مردم بلکه خطاب به افرادی است که با خودخواهی خود به طبیعت آسیب می زنند و دیگران را مجبور می کنند که زباله های آنها را جمع کنند.  

امروز با گسترش این کمپین تعداد زیادی از فعالان فضای مجازی با انتشار تصاویر مختلف از هشتگ #آشغال_نریزیم برای اشتراک گذاری آن استفاده می کنند، هشتگی که تصاویر و جملات مختلفی را به نمایش می گذارد و شاید بد نباشد در بولتن های روزانه مسئولان دولتی از این نوشته ها و تصاویر هم استفاده شود تا آنها بیشتر و بدون واسطه از نظرات آن بخش از مردم که در فضای مجازی فعالیت می کنند، با خبر شوند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار