تابناک: با توجه به کمبود نزولات آسمانی و به طبع کمبود آب در اصفهان شاید تنها راه نجات اصفهان از جیره بندی آب در تابستان 94 صرفه جویی 20 درصدی مردم این شهر است.
کد خبر: ۲۴۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰ 18 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، آب به عنوان یکی از حیاتی ترین ماده های مورد نیاز انسان است که نقش موثر و اساسی در ادامه حیات بشری و زنده ماندن انسان دارد.

در سال های اخیر کمبود آب و هم چنین عدم استفاده درست از آن به عنوان یکی از مشکلات کشور مطرح شده و راهکار اساسی که برای رهاشدن از این معضل پیشنهاد شده است، صرفه جویی به معنای استفاده صحیح از منابع می باشد.

صرفه جویی و عدم اسراف به عنوان یکی از فرامین و دستورات اسلام مطرح شده و از همین رو با توجه به اینکه دستورات اسلام در راستای خوشبختی انسان و جامعه بشری است باید آن را جدی گرفت.

متأسفانه صرفه جویی به معنای درست مصرف کردن در خانواده های ما به درستی نهادینه نشده، این نکته سبب این می شود که با وجود همه تأکیدات اسلام بر مسئله صرفه جویی ما در این موضوع لنگ بزنیم و به این فرمان الهی بی توجهی کنیم. از سوی دیگر توجه به امر صرفه جویی یک تفکر آینده نگری بوده و برنامه ریزی صحیح در قالب آن می تواند جامعه را از بحران کم آبی نجات دهد.

حالا با وجود این مسائل شاید تنها راهی که از بروز مشکلات آبی در تابستان جلوگیری می کند، صرفه جویی به معنایی استفاده صحیح در مصرف منابع آبی است، موضوعی که پیش از این نیز حجت الاسلام روحانی به آن اشاره کرده و گفته که اگر مردم 10 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند، مشکلات کمبود آب حل می شود.

وی هم چنین عنوان کرده که با توجه به کاهش 20 درصدی نزولات آسمانی نسبت به بلندمدت و اینکه بارش به طور کل از حد متوسط پائین تر بوده و ما در مسیر خشکسالی قرار داریم.

با توجه به کمبود نزولات آسمانی به عنوان مهم ترین منبع تأمین آب و شرایط کمبود آب اصفهان، قبادیان، معاون بهره‌برداری شرکت آبفا استان اصفهان در گفت وگو با ایسنا تأکید کرد بود که با صرفه جویی20 تا 25 درصدی در مصرف آب شرب می توانیم تابستانی با کمترین مشکل آبی را داشته باشیم.

وی در ادامه این مصاحبه خاطرنشان کرده بود: در تابستان‌ها و زمان‌های پیک مصرف از تصفیه خانه آب باباشیخ علی و چاه‌های فلمن برای تامین آب شرب استفاده می‌شود.

قبادیان اضافه کرد: سال گذشته به دلیل عدم وجود جریان آب در رودخانه زاینده رود و به تبع آن افت آبدهی چاه‌های فلمن، شرایط تامین آب شرب دچار مشکل شد و به میزان نسبی با کمبود آب شرب مواجه شدیم.

معاون بهره‌برداری شرکت آبفا استان اصفهان خاطر نشان کرد: امسال رودخانه زاینده رود در چند نوبت باز شده و وضعیت تغذیه سفره‌های زیرزمینی بهتر از سال گذشته شده است.

قبادیان به وضعیت تامین آب شرب در تابستان سال جاری اشاره و اضافه کرد: مردم استان اصفهان به ویژه منطقه تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ که بیش از 50 شهر و 300 روستا را در بر می‌گیرد، با همکاری‌های لازم، مدیریت مصرف آب را انجام می‌دهند با این وجود امیدواریم بتوانیم تابستان امسال را با حداقل مشکلات در تامین آب شرب بگذرانیم.

وی اضافه کرد: با وجود طبیعی بودن میزان مصرف آب در روزهای پایانی سال گذشته، با فهم بالای مردم و همکاری آنها در راستای مدیریت مصرف، توانستیم این روزها را با حداقل مشکلات به پایان برسانیم و تقریبا می‌توان گفت که هیچ کجای استان با افت فشار جدی و یا قطعی آب روبرو نبود.

معاون بهره‌برداری شرکت آبفا استان اصفهان با بیان اینکه ظرفیت مصرف در روزهای پیک در حدود 14.5 مترمکعب بر ثانیه است، اضافه کرد: عمده تامین آب شرب از طریق تصفیه خانه باباشیخ علی انجام می‌شود و علاوه بر آن ما به تفاوت میزان آب شرب از منابع دیگر مانند چاه‌های فلمن تامین می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :