کد خبر: ۲۴۶۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰ 19 April 2015
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز بزرگترین چالش این استان را کمبود آب دانست و گفت: به رغم این محدودیت، بخش زیادی از منابع آبی منطقه به استان های تهران و قزوین سرازیر می شود.
به گزارش ایرنا، سید مجید موسوی در آیین گشایش شرکت شهرک های کشاورزی استان البرز که در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز برگزار شد، افزود: این استان با وسعت بیش از پنج هزار کیلومتر مربع یکی از استان های کوچک کشور با 75 هزار هکتار اراضی کشاورزی است.
وی اظهار داشت: 27 هزار هکتار از این اراضی باغی و 48 هزار هکتار اراضی زراعی بوده و طبق آخرین سرشماری بخش کشاورزی ، 28 هزار بهره بردار در بخش های مختلف دام، طیور، زراعی و باغی و شیلات البرز فعال هستند.
موسوی با اشاره به اینکه سالانه 755 میلیون مترمکعب آب از منابع زیر زمینی در البرز استحصال می شود، گفت: این استان دارای دو مخزن تامین آب شامل های طالقان وامیرکبیر است که ظرفیت سد نخست 420 میلیون مترمکعب و ظرفیت سد دوم 205 میلیون مترمکعب است.
وی ادامه داد: حدود 715 میلیون متر مکعب از آب البرز از دسترس استان خارج می شود به طوری که 464 میلیون متر مکعب برای شرب پایتخت نشینان و 250 میلیون مترمکعب برای کشاورزی استان همجوار (قزوین) مورد استفاده قرار می گیرد.
موسوی میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی استان را 750 میلیون متر مکعب درسال دانست و بیان داشت: فقط میزان کمی از آب در استان برای شرب مصرف می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: با وجود مشکل آب سالانه 4/1 میلیون تن تولیدات زراعی و 540 هزار تن محصولات باغی و 560 هزار تن تولیدات دامی این استان است
موسوی در ادامه دومین معضل بزرگ در بخش کشاورزی در استان البرز را تغییر کاربری اراضی عنوان کرد و افزود: همجواری البرز با تهران سبب تغییر کاربری اراضی این استان و سوء استفاده از این اراضی می شود.
وی پیگیری وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از تغییر کاربری را در سال های اخیر بسیار جدی دانست و اظهار داشت: سومین مشکل در بخش کشاورزی استان البرز کمبود منابع مالی است بطوریکه بسیاری از طرح ها به صورت نیمه تمام و یا فقط طرح پیشنهادی باقی می ماند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز بلاتکلیفی شهرک های دامداری و گلخانه ای در این استان را شاهد اصلی این مشکل دانست و گفت: این شهرک ها علیرغم مصوب شدن هنوز بلاتکلیف هستند.
وی کمبود نیروی انسانی، فضای اداری و نیروی کارآمد و مجرب را از دیگر مشکلات در این استان دانست و افزود: محول شدن مدیریت تنظیم بازار استان و ایجاد شرکت شهرک های کشاورزی عواملی برای تغییر و ارتقای ساختار اداری این سازمان است.
موسوی در ادامه با اشاره به راه اندازی شرکت شهرک های کشاورزی برای تغییر در روش و شیوه کشت و استفاده بهینه از آب کشاورزی، اظهار داشت: در این استان فقط دو شهرک کشاورزی در بخش دام به صورت مصوب فعال هستند.
وی یکی از این شهرک ها را یک مجتمع دامداری در شهرستان ساوجبلاغ به مساحت 70 هکتار و یک مجتمع دامی دیگر در کرج به مساحت 220 هکتار عنوان کرد و افزود: 9 مجتمع دیگر به صورت غیر مصوب در مجموع به وسعت 887 هکتار وجود دارند.
وی ادامه داد: هم اکنون قسمتی از این مجتمع ها خالی و برای فعال شدن نیاز به مشارکت بخش خصوصی دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز همچنین به فعالیت یک مجتمع گلخانه ای در این استان اشاره کرد و گفت: این مجتمع در شهرجدید هشتگرد به وسعت 35 هکتار با گنجایش 75 واحد با محصول تولیدی توت فرنگی و گل شاخه بریده فعال است.
وی تولید محصول در فضای گلخانه ای به مراتب بیشتر از فضای باز دانست و افزود: در این حال میزان مصرف آب در گلخانه ها کمتر از فضای باز کشاورزی و زارعی است.
چهارمین شرکت شهرک های کشاورزی کشور در استان البرز به مدیریت رسول سلگی از امروز آغاز به فعالیت کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار