رئیس شورای پاپی واتیکان در امور خانواده، روز سه شنبه 25 خرداد ماه میهمان رئیس و اعضای هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بود.
کد خبر: ۲۴۶۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۰ 16 June 2016

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب سراسقف وینچزو پالیا رئیس شورای پاپی واتیکان در امور خانواده در دانشگاه ادیان و مذاهب حضور یافت و با حجت الاسلام والمسلمین نواب و جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین نواب ضمن خوشامدگویی به سراسقف وینچزو پالیا و معرفی کوتاهی از اهداف تاسیس و زمینه فعالیت های این دانشگاه خانواده را رکن اصلی جامعه بشری خواند.

آقای نواب همچنین با اشاره به اختصاص یکی از دانشکده های دانشگاه ادیان و مذاهب به امر زن و خانواده بر ضرورت تحقیق و پژوهش در این زمینه تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب همچنین خواستار آغاز همکاری های علمی و آموزشی مشترک در زمینه خانواده میان دانشگاه ادیان و مذاهب و شورای پاپی واتیکان در امور خانواده شد.

اسقف وینچزو پالیا نیز در نشست مشترک دانشگاه ادیان و شورای پاپی امور خانواده واتیکان در دانشگاه ادیان با ابراز خرسندی از حضور در قم گفت: این دیدارها کمک می کند که لایه های عمیق معرفتی در بین دو دین اسلام و مسیحیت شناخته شود.

وی افزود: درست است که تفاوت هایی بین ادیان وجود دارد ولی نباید اجازه داد که این تفاوت ما را از هم دور کند در حالی که این اختلاف باید باعث شناخت بیشتر ما از اسرار الهی باشد تا اینکه بخواهیم خود را درگیر اختلافات کنیم.

رئیس شورای پاپی امور خانواده واتیکان بیان کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که در این زمینه مورد تاکید است، تاکید بر دین پژوهشی از مبدا ایمان است که می تواند ما را به تعالی برساند.

وی گفت: قطعا یک مومن حقیقی می تواند، بهتر از دیگران ایمان طرف مقابل را درک کند؛ اگر این روند به خوبی ادامه یابد، به سرمنزل مقصود می رسیم و تازه متوجه می شویم که دلیل این تفاوت ها در نظام خلقت چه بوده است.

رئیس شورای پاپی امور خانواده واتیکان تصریح کرد: مومنان عالم دارای یک میراث دینی هستند و به همین دلیل می توانند این مساله را به خوبی درک کنند؛ به همین شکل می دانیم که مومنان حقیقی ارزش و اهمیت خانواده را به خوبی درک می کنند.

وی گفت: تمام ادیان به شکل عاشقانه و محبت آمیز حافظ ارکان خانواده هستند و به همین دلیل اگر دانشمندان جوامع دینی بتوانند در زمینه مطالعات نظری و عملی با هم ورود کنند می توانند به نقاط روشنی برای تغییر وضع فعلی خانواده در جهان دست یابند.

اسقف وینچزوپالیا با ذکر این مطلب که معتقد هستیم که تفاوت جدی بین تفکرات ما و مسلمانان در زمینه اهمیت خانواده وجود ندارد، اظهارکرد: خوشبختانه روز گذشته بیانیه مشترکی، بین ما و خانم ملاوردی منتشر شد که می تواند زمینه همکاری عمیقی در این زمینه باشد.

وی گفت: همچنین بحث مشابهی در این زمینه با وزیر کار و امور اجتماعی مطرح شد و همین مسایل طرح شد که امیدواریم به نتایج روشنی برسیم.

پالیا با بیان این مطلب که انتقال دین و ایمان از طریق خانواده است اظهاکرد: قطعا اگر خانواده آسیب ببیند و از بین برود این خطر وجود دارد که وسیله انتقال ایمان و دین از بین برود.

رئیس شورای پاپی امور خانواده واتیکان تز پژوهش های گسترده واتیکان در این زمینه خبرداد و گفت: آنچه در این زمینه مورد توجه است، رسالت زن و مرد در انتقال عقاید ایمانی می باشد؛ در این زمینه باید بحث تربیتی انجام داد و نسل های آینده را به ایمان ترغیب کنیم.

اسقف پالیا تصریح کرد: مباحث اعتقادی مهم است ولی اگر به دل جوانان ننشیند چندان تاثیری نخواهد داشت؛ کلیسای کاتولیک در دوسال و نیم  گذشته این دغدغه یعنی مساله اصلی خانواده را بررسی می کند و حدود دو ماه است که رساله ای پیرامون مواعظ خانواده منتشر شده و تصور می کنم که این رساله درشناخت نظر کلیسا در این زمینه برای پژوهشگران مسلمان واجب است.

وی گفت: در این رساله نگاهی خاص به مساله خانواده کاتولیک در جهان انجام شده است؛ در این رساله دو نکته اساسی مورد توجه واقع شده که نخستین آن، عشق و محبت زناشویی و دوم توسعه نسل ها است.

رئیس شورای پاپی امور خانواده خاطرنشان کرد: در همین رساله توجه ویژه ای به ازدواج جوانان شده است و فصل بسیار مهمی به این مساله اختصاص داده شده؛ بخش و فصل دیگر این رساله مرتبط با تربیت جوانان است

 

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین محمد مسجدجامعی سفیر سابق ایران در واتیکان و مشاور عالی ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب در این نشست مشترک اعضای هیئت علمی دانشگاه ادیان و رئیس شورای پاپی خانواده واتیکان گفت: در واتیکان شخصیتی چون وینچزوپالیا که شرایط جهانی را درک کند کمتر کسی وجود دارد، زیرا ایشان یک جامعه شناس بسیار قوی است.

وی افزود: تجربه ای در زمینه اخلاق جنسی در کنفرانس قاهره با واتیکان داشتیم که در سال 1995 برگزار شد؛ ولی شرایط امروز بسیار متفاوت شده؛ یعنی امروزه هم امکان همکاری و هم مشکلات زیادی نیز در این بین وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مساله خانواده امروزه به یک مساله جهانی مبدل شده و مرتبط با تحولاتی است که در ده سال اخیر روی داده؛ البته در هر بخشی از جهان به دلایل خاص خود مسایلی رخ داده است و واقعا خطر بسیار بزرگی است.

مشاورعالی دانشگاه ادیان بیان کرد: نکته دوم این است که پاپ روی مساله خانواده حساسیت بسیاری دارد؛ در ابتدا باید به شناخت مساله و مشکل پرداخت و آن را حل کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مسجد جامعی اظهارکرد: پیشنهاد این است که بیشتر به دنبال شناخت مساله باشیم و باید همکاری واقعی و نه تشریفاتی در خصوص شناخت مساله اصلی خانواده بین دانشگاه ادیان و واتیکان انجام شود.

وی افزود: باید مساله خانواده در واتیکان در قلمروی آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا و اروپا مشخص شود؛ یعنی باید مشکل خانواده در این زمینه مطرح و به آن پاسخ داده شود؛ در این زمینه اطلاعات بسیاری وجود دارد که این اطلاعات به بهبود این روابط کمک می کند.

حجت الاسلام والمسلمین جامعی خاطرنشان کرد: باور بر این است که موقعیت خانواده هیچگاه به سی سال پیش بر نمی گردد، ولی باید مشکلات را کمتر کرد، ولی در ابتدا باید این مشکل شناسایی شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکترسیدحسن اسلامی نیز در نشست مشترک دانشگاه ادیان با رئیس شورای پاپی در امور خانواده واتیکان گفت: یکی از نکات قوت کلیسا، تشکیل شورای پنجگانه پاپی است که یکی از آنها به بحث خانواده می پردازد.

وی افزود: پاپ ژان پل دوم در زمینه مشکلات خانواده در جهان معاصر مباحث بسیار جالبی مطرح کرد که به نحو پیش بینانه ای، جایگاه این خانواده را در آینده  ترسیم کرده است.

دکتر اسلامی بیان کرد: یکی از خطرات جدی که نهادخانواده را تهدید می کند این است که ابعاد اخلاقی آن به ابعاد کم ارزش تر تقلیل پیدا کرده است.

استاد دانشگاه ادیان گفت: خوشبختانه توجه کلیسا به مساله اخلاقی در ازدواج بسیار جالب توجه است که از این نظر اشتراک موضوعی خاصی با اسلام دارد و اسلام نیز به بررسی مباحث اخلاقی در خانواده توجه جدی و دقیقی دارد.

وی اظهارکرد: این مساله می تواند زمینه مشترکی بین تحقیقات علمی بین دانشگاه ادیان و دانشمندان مسلمان و جریان علمی کاتولیکی باشد.

 

دکتر مفتاح نیز در ادامه این دیدار با اشاره به اطلاع خود از فعالیت های دو ساله اخیر درباره مسائل مربوط به خانواده که از سوی شورای پاپی در امور خانوداه واتیکان انجام شده اظهار داشت: این فعالیت ها بیشتر جنبه الهیاتی داشته است تا اینکه از شریعت موسوی یا تجربیات فقهی اسلام در این زمینه استفاده شود لذا معتقدم این موضوع می تواند یکی از زمینه های همکاری علمی دو جانبه در آینده میان دانشگاه و شورای خانواده واتیکان باشد.

 

همچنین دکتر باقر طالبی دارابی در این دیدار خطاب به هیئت واتیکان مقایسه ای جالب را از لحاظ وجود الگوی عملی برای فریضه تشکیل خانواده بین اسلام و مسیحیت انجام داد و اظهار داشت در حالی که در اسلام پیامبر و اهل بیت وی و ائمه همگی در زندگی خود تشکیل خانواده داده و صاحب فرزند شده اند اما در مسیحیت می بینیم که خود حضرت مسیح ازدواجی در زندگی اش صورت نمی گیرد و از سویی راهبان و اصحاب کلیسا نیز تجرد اختیار می کنند و لذا این موضوع می تواند برای نشست های مشترک آینده دو طرف مد نظر باشد.

 

آقای دکتر حدادی رئیس دانشکده زن و خانواده دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در این دیدار ابراز امیدواری کرد این دیدار مقدمه ای برای همکاری های گسترده تر دو جانبه در آینده باشد. وی با اشاره به سابقه فعالیت های دانشگاه گفت که اقدام و عمل را در کنار پژوهش سر لوحه کار خود داشته است.

 

پایان بخش اظهارات اعضای هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در دیدار با سراسقف وینچزو پالیا رئیس شورای پاپی واتیکان در امور خانواده سوالی بود که از سوی خانم دکتر زارعان از اعضای هیئت علمی دانشکده زن و خانواده مطرح شد، مبنی بر اینکه با توجه به خطرات و تهدیداتی که نهاد خانواده در جهان امروز با آن روبروست واتیکان چه اقدام عملی در این باره انجام داده است که سراسقف پالیا در جواب آن به تشکیل و راه اندازی انجمن های فعال در امور مددکاری اجتماعی و خدمات مشاوره ای از سوی واتیکان اشاره کرد که در راه حل و فصل مشاجرات منجر به طلاق زوجین و صلح دادن آنها و نیز سرپرستی از کودکان طلاف و یاری رسانی به زنان مطلقه و خود سرپرست تلاش می کنند.

 

در پایان این دیدار لوح یادبودی از طرف دانشگاه ادیان و مذاهب و به دست حجت الاسلام والمسلمین نواب به سراسقف وینچزو پالیا رئیس شورای پاپی واتیکان در امور خانواده اهدا شد و ایشان نیز با اهدای یادبودی آن را پاسخ داد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار