آیت‌الله حیدری:
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: موضوع انتقال آب از سرچشمه‌های کارون رفته رفته منجر به تعطیلی کشاورزی و زندگی روستاییان و دامداران استان خوزستان شده است.
کد خبر: ۲۴۶۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹ 16 June 2016

آیت‌الله محسن حیدری ظهر امروز در نشست خبری با محوریت «امربه معروف و نهی از منکر» با اصحاب رسانه که در محل سالن اجتماعات ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد با بیان  اینکه امر به معروف یکی از واجبات دین است اظهار کرد: هر مسلمانی باید پس از به جا اوردن نماز،حج و جهاد به مسئله امر به معروف و نهی از منکر بعنوان  یکی از پایه‌های اصول و فروع دین معتقد باشد.

وی با اشاره به تاکیدات قرآن به مساله امر به معروف و نهی از منکر در حوزه‌های مختلف تصریح کرد: در حوزه عمومی آیات و روایات متعددی در باب مساله امر به معروف و نهی از منکر ذکر شده است و در این چهار چوب و از منظر قرآن بهترین امت، امتی است که در زمین امر به معروف و نهی از منکر را آغاز کرده‌اند.

نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: و زمانیکه انسان‌ها از مقام و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر ساقط شود در واقع به کل اجتماع ضرر رسانده است.

آیت‌الله حیدری با بیان اینکه تمام جامعه باید به مساله امر به معروف حساسیت داشته باشند تاکید کرد: این مساله باید در تمام زوایای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه مورد نظر افراد و مسؤولان قرار بگیرد.

وی مسئولیت امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حاکمیتی را متوجه مسؤولان و نیروهای دولت اسلامی عنوان کرد و افزود: در واقع از آغاز حکومت جمهوری اسلامی اما در بیانات صریحی بر مساله امر به معروف تاکید داشتند و حتی دستور تشکیل وزارتخانه‌ای در این زمینه را کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: پس از دستور موکد امام راحل(رض) به تشکل وزارتخانه، ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر تشکیل و قوانین مربوط به آن تدوین شد تا قوانین ستاد احیاء از مجاری قانونی اجرایی شود.

وی با بیان اینکه تمام نهادهای اجرایی ملزم با اجرای قوانین ستاد احیاء شدند خاطر نشان کرد: در این راستا طرح‌هایی ارائه شد که به دنبال ان منشور قانونی ستاد مور قبول ستاد مرکزی واقع شد و به مجلس پیشنهاد و مجلس پس از فراز و نشیب‌های فراوان در فروردین 94 طرح را مصوب کرد.

آیت‌الله حیدری تاکید کرد: تمام نهادها و دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرایی کردن مصوبات ستاد احیاء هستند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف مورد پیگرد قانونی دستگاه قضایی قرار خواهند گرفت.

وی افزود: در حوزه  عمومی امر به معروف و نهی از منکر تذکرات لسانی (زبانی) وظیفه عامه مردم است اما نهاد حاکمیتی و به طور کل متولیان امر به معروف و نهی از منکر موظف به برخورد قانونی با افراد خاطی هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: در ماه مبارک رمضان افراد شرعاً و قانوناً ملزم به رعایت حرمت ماه مبارک رمضان هستند و تظاهر به روزه خواری ولو فرد معذور باشد باید بصورت مخفیانه صورت بگیرد.

آیت‌الله حیدری با بیان اینکه تظاهر علنی به روزه‌خواری از گناهان کبیره است بیان کرد: حرمت ماه رمضان از لحاظ شرعی بر همه افراد واجب است.

وی در خصوص چگونگی اعطای مجوز اجرای کنسرت‌های موسیقی توضیح داد: چنانچه این کنسرت‌ها با مجوز اداره ارشاد باشد و اداره ارشاد تشخیص بدهد اجرای کنسرت در چهارچوب قانون و مختلط نبوده هیچ منعی ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: قانون منع اجرای کنسرت موسیقی طبق تبصره 2 در حال اجرا است و برگزارکنندگان کنسرت‌ها حق ندارند خارج از چهارچوب و خلاف قانون اقدام به برگزاری بکنند.

وی تأکید کرد: ما مخالف فضای شاد و با نشاط در جامعه نیستیم اما مخالف برنامه‌هایی هستیم که منجر به تخلفات غیر شرعی و قانونی بشود.

رئیس ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی  تصریح کرد: مسائلی که از جانب مقام معظم رهبری مطرح می‌شود باید مهم‌ترین راهبرد ما در راستای حل مسائل و مشکلات جامعه قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه مردم نیز باید در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کنند بیان کرد: به منظور رسیدن به نتایج و اهداف مورد نظر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در کشور تشکیل شده است تا راهبرد مقام معظم رهبری به هدف برسد.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به یکی از راهبردهای مقام معظم رهبری مبنی افزایش جمعیت گفت: باید قدم‌های مثبت و راهبردی به منظور افزایش جمعیت برداشته شود تا بتوان از پیری جمعیت و تبعات آن جلوگیری کنیم.

وی در خصوص چگونگی حل مشکل ممنوعیت کشت کشاورزان استان در حوزه‌های مختلف گفت: مشکلات و مطالبات کشاورزان یکی از مشکلات جدی ما است که طی سال‌های اخیر موقعیت اقتصادی این صنف عمداً به دلیل انتقال آب و خشکسالی با خطر جدی مواجه شده است.

آیت‌الله حیدری با انتقاد از وضعیت موجود کشاورزان که با وجود باران‌های اخیر و سیل مجوز کشت تابستانه را ندارد تاکید کرد: این معضل جدی است و نمایندگان استان در مجلس خبرگان رهبری در اجلاسیه اخیر این مجلس، نسبت به موضوع انتقال آب از سرچشمه‌های کارون که رفته رفته منجر به تعطیلی کشاورزی و زندگی روستاییان و دامداران استان خوزستان شده است به شدت هشدار دادند و طی نامه‌ای با امضاء 6 نماینده استان در مجلس خبرگان اعتراض خود را به صورت رسمی به رئیس جمهور دادیم.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی آب مبنی بر برداشت غیر قانونی از رودخانه‌ها خاطرنشان کرد: متاسفانه در این مورد قوانین نقض شد و آب استان علاوه بر آب شرب به منظور مصارف کشاورزی، صنعتی و حتی پرورش ماهی منتقل شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اعلام نرخ11درصدی بیکاری از جانب رئیس جمهور یادآور شد: متاسفانه میزان این نرخ در استان با وجود برخورداری از منابع مهم ملی بسیار بالاست.

آیت‌الله حیدری با ذکر عوامل بیکاری در استان خاطر نشان کرد: با وجود گذشت چندین سال از جنگ تحمیلی اما بازسازی در بسیاری از مناطق استان اصولی صورت نگرفته و حتی سبب توسعه حاشیه نشینی و فقر در این مناطق شد.

وی ادامه داد: برخی طرح‌های ملی که به منظور مصالح ملی در استان اجرایی شد به ناحق افرادی از استان‌های دیگر در این طرح به کار گرفته شدند و این عامل بیش از پیش به بیکاری خوزستانی‌ها شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اجرای طرح توسعه نیشکر و شرکت نفت در جفیر، گفت: در این طرح‌ها به ترتیب زمین‌های کشاورزی مردم بومی منطقه و تالاب‌ها تسخیر شد اما بر خلاف قاعده عدل و انصاف مدیریت و کار این شرکت‌ها به غیر بومی‌ها سپرده شد.

وی در پایان با اشاره به اختلاف نظرهایی که در مورد انتصاب استاندار بومی و یا غیر بومی بوجود آمده اظهار داشت: یکی از محسنات استاندار غیر بومی نگاه فراقومیتی است تا متهم به حمایت از طیف یا قوم خاصی نشود اما مخالفت با غیربومی بودن استاندار به این دلیل است که استاندار غیر بومی از منابع و پتانسیل‌های استان آنطور که انتظار می‌رود شناخت ندارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار