تابناک: بیش از یکصد تن کتیرا به ارزش شش میلیون دلار در سال 93 از استان اصفهان به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر شد .
کد خبر: ۲۴۶۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷ 19 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، رضا شهبازی کارشناس اداره بهره برداری منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت : کتیرا مهمترین فرآورده گیاهی صادراتی این استان است و تاکنون به کشورهای اروپایی ازجمله آلمان و انگلستان و کشورهای دیگر همچون هند و امارات متحده عربی صادر شده است.

کتیرا از گیاه گون گرفته می شود و به عنوان نرم کننده، سوسپانسیون وچسباننده در صنایع دارویی و همچنین به عنوان یک قوام دهنده در صنایع غذایی، آرایشی وبهداشتی استفاده می شود.

این ماده صمغی است بی بو ، به رنگ سفید تا کرم که از ایجاد شکاف در ساقه گیاه خود روی گون بدست می آید، در ایران 700 گونه گیاه گون وجود دارد که تنها از 12 نوع آن کتیرا گرفته می شود.

برخی آمارها از کاهش تولید و صادرات این فراورده گیاهی در سال گذشته خبر می دهند ، بر اساس این آمارها میزان تولید کتیرا در استان اصفهان در سال 92 بیش از 150 تن و صادرات آن 140 تن بوده که این رقم در سال 93 ، بترتیب به 120 و 100 تن کاهش یافته است.

مسئولان امر علت این کاهش را خشکسالهای پی در پی و نوسانات قیمت بازار می دانند و معتقدند تولید این محصول یکی از راهکارهای بهروری مناسب از منابع طبیعی است و ترویج آن به حفظ پوشش گیاهی و درامدزایی ساکنان مناطق کوهستانی کمک خواهد کرد .

در استان اصفهان حدود یک میلیون هکتار رویشگاه گون وجود دارد .

رویشگاه این گیاه کوهستان ها و کوهپایه ها است اما متاسفانه ساکنان این مناطق بویژه عشایر از این گیاه با ارزش به عنوان سوخت استفاده می کنند به همین جهت گونه های مختلف آن در معرض تهدید قرار دارد .
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :