رییس مرکز توسعه نوغانداری:
بحثی که وجود دارد به جهت کاهش تولیدات رغبت در بخش غیردولتی برای خرید توافقی است به همین خاطر در سه سال گذشته به سبب کشش بازار ، خرید پیله به صورت توافقی توسط بخش غیردولتی انجام شد.
کد خبر: ۲۴۷۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲ 19 April 2015
به گزارش تابناک گیلان، علی اصغر داداش پور عصر شنبه در انزلی افزود: هدف ما از تولید نهال توت اصلاح شده و توزیع آن با حداقل هزینه، اصلاح توتستان های بومی به منظور برگ دهی بیشتر و حداکثر بهره وری از حداقل زمین و ایجاد توتستان های جدید است.

وی ادامه داد: در دهه گذشته نوغانداری در کشور با افول همراه بود و همه تلاش و رویکرد ما احیای فرهنگ پرورش کرم ابریشم در ایران و ترغیب نوغانداران برای فعالیت مجدد و تشویق علاقمندان به روی آوردن به این حرفه بعنوان یک شغل مکمل با نگاه به کشاورزی چند کار کردی و اشتغالزایی است .

وی با بیان اینکه در زمان حاضر 18 هزار و 600 خانوار در کشور به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند، یادآور شد: هم اکنون این تعداد خانوار در 16 استان به پرورش کرم ابریشم مشغولند که مهمترین آنها گیلان ، مازندران ، گلستان، خراسان شمالی ، خراسان رضوی ، آذربایجان شرقی و غربی است.

داداش پور افزود: مرکز توسعه نوغانداری کشور از سال 93 در گیلان ایجاد شد و از امکانات شرکت پرورش ابریشم ایران بر اساس مصوبه هیات وزیران بعنوان متولی نوغانداری در کشور برای اعمال وظایف حاکمیتی، نظارتی و توسعه ای بهره می گیرد.

داداش پور خاطرنشان کرد: هدف مرکز توسعه نوغانداری کشور رویکرد مشارکتی با همه دستگاه های اجرایی به ویژه با بخش غیر دولتی برای تولید نهاده های کشاورزی از جمله نهال توت اصلاح شده است .

وی اضافه کرد: نوغانداری یکی از مشاغل باستانی ایران به ویژه در گیلان زمین است به طوری که همیشه 50 درصد فعالیت این صنعت در این استان سرسبز انجام می گرفت.

وی تصریح کرد: بحثی که وجود دارد به جهت کاهش تولیدات رغبت در بخش غیردولتی برای خرید توافقی است به همین خاطر در سه سال گذشته به سبب کشش بازار ، خرید پیله به صورت توافقی توسط بخش غیردولتی انجام شد.

داداش پور خاطرنشان کرد: در نظر داریم در حوزه تحقیقات کارهای جدیدی در زمینه نهال های توت اصلاح شده، شیوه کشت ، متناسب با مزیت های نسبی اقلیم های گوناگون انجام دهیم .

وی اضافه کرد: رویکرد جدید ما تبادل دانش و تجربه بین کشورهای تولید کننده ابریشم با توجه به عضویت 40 ساله ایران در کمیسیون بین المللی نوغانداری و استفاده از فناوری های نوین در زمینه استفاده های دارویی ، بهداشتی و آرایشی از کرم ابریشم است .

** قیمت تضمینی پیله تر ابریشم 15هزار و 100تومان در هر کیلوگرم

داداش پور ادامه داد: همچنین به منظور حمایت از نوغانداران ، هر سال خرید پیله تر ابریشم با قیمت تضمینی را داریم که امسال 15 هزار و 100 تومان در هر کیلوگرم برای آن در نظر گرفته شده است .

داداش پور یاداور شد: پارسال 31 هزار جعبه تخم نوغان بین پرورش دهندگان کرم ابریشم توزیع کردیم که حاصل آن تولید حدود یکهزار تن پیله تر ابریشم بود.

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور اظهار کرد: امسال توزیع 36 هزار جعبه تخم نوغان را در برنامه داریم که اکنون 10 هزار جعبه آماده توزیع شده است.

وی گفت: توزیع تخم نوغان در گیلان از هفته اول اردیبهشت انجام می شود.

مرکز توسعه نوغانداری کشور از سال 93 فعالیت خود را به صورت رسمی با استقرار دفتر مرکزی در شهر رشت مرکز استان گیلان آغاز کرد.

به گفته وی در کشور 18 هزار و 600 خانوار به نوغانداری مشغولند که نیمی از آنها در گیلان هستند.

وی افزود: حدود 12 هزار هکتار توتستان در کشور داریم که حدود 50 درصد از آنها نیز در گیلان است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار