نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه در بحث خانواده در دانشگاه‌ها ضعیف عمل کرده‌ایم، گفت: لازم است در زمینه خانواده رشته‌های تخصصی در مقاطع مختلف تعریف کنیم. علاوه بر آن باید دروس عمومی را در این حوزه راه اندازی و یا سطح این دروس را ارتقا دهیم.
کد خبر: ۲۴۸۲۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹ 19 June 2016
زهرا آیت اللهی در نشست خبری که به مناسبت سی‌امین سالگرد تشکیل شورای فرهنگی اجتماعی زنان برگزار شد افزود: می‌توان اخلاق خانواده را جزو گرایش‌های درس اخلاق اسلامی قرار داد. علاوه بر آن باید درس دانش خانواده و جمعیت را راه اندازه کنیم.  

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما معتقد به تساوی جنسیتی نیستیم و تفکیک جنسیتی ارزشمند است.  لطافت و ارزشمندی خانواده به تفاوت‌های زن و مرد است. هم در نص صریح قرآن و هم روایات متواتر به تفاوت‌های زنان و مردان اشاره شده است. وقتی موضوعی از نظر فقهی مسلم است باید در سیاست‌ها نیز به آن توجه شود. در کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان تبعیض به معنای تفاوت تعریف شده است. در این شرایط ما منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان را تدوین کردیم که در آن حقوق مختلف زنان از جمله فردی، اجتماعی، آموزشی و قضائی دیده شده است.

وی با بیان اینکه ایران به جای تساوی جنسیتی به عدالت جنسیتی معتقد است، گفت: طبیعی است که ایران چنین اعتقادی داشته باشد چرا که زنان و مردان تفاوت‌هایی از نظر ویژگی‌های جسمانی و روانی دارند و حکمت اقتضا می‌کند که متناسب با این تفاوت‌ها برنامه‌ریزی و مسئولیتهای زنان و مردان را تعریف کنیم. به عنوان نمونه بر اساس دین اسلام تامین نفقه بر عهده مرد است. بنابراین نمی‌توان معتقد بود که فرصت‌های شغلی برای زنان و مردان یکسان باشد، ولی مردان عهده دار تامین درآمد خانواده باشند. از سوی دیگر زنان و مردان از نظر ارث بردن نیز تفاوت‌هایی دارند.

نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به اقدامات این شورا اظهار کرد: ما سیاست‌های آموزشی مراقبتی هویت و حقوق جنسی را تدوین کردیم. از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ما درگیر مسائل جنسی بوده‌ایم. بنابراین تلاش کرده‌ایم در این سیاست‌ها مسائل جنسی جامعه را در ابعاد مختلف ببینیم مانند شکل گیری هویت جنسی، بلوغ جنسی، حقوق بیماران جنسی و اختلال جنسی. به عنوان نمونه برای بیماران جنسی حق مشاوره و درمان قائل شدیم. از سوی دیگر شرایط در کشور ما به گونه‌ایست که تغییر جنسیت قابل انجام است.

وی با اشاره به تدوین سند ملی حقوق کودک اظهار کرد: اگر ما کودک را با تعریف کودک و نوجوان ببینیم باید حقوقی را برای آن تعریف کنیم بنابراین ما به سندی احتیاج داشتیم که به صورت یکپارچه به مسائل کودکان بپردازد. در این شرایط سند ملی حقوق کودک را تدوین کردیم البته این سند مانند سیاست‌های آموزشی مراقبتی هویت و حقوق جنسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب نشده است.

آیت اللهی اضافه کرد: ایران به کنوانسیون حقوق کودک با حق شرط پیوسته است و قرار است مواردی از این کنوانسیون که بر خلاف شرع و قانون باشد را اجرا نکند. این در حالیست که موارد خلاف شرع و قانون استخراج نشده بود. ما این کار را در قالب سند ملی حقوق کودک انجام دادیم. علاوه بر آن ایران در زمینه حقوق کودک نکاتی دارد که در این کنوانسیون به آن پرداخته نشده است. بنابراین به این موضوع نیز در سند ملی حقوق کودک پرداختیم. از جمله موضوعات این سند می‌توان به حق کرامت انسانی، حق هویت و حق برخورداری از عقیده و تربیت صحیح اشاره کرد.

وی با بیان اینکه نقش خانواده در کنوانسیون حقوق کودک ضعیف انگاشته شده است گفت: در نگرش دینی نقش والدین در تربیت کودکان بسیار مهم است. بنابراین حق کودک بهره‌مندی از خانواده است. در این شرایط به اهمیت خانواده نیز در سند ملی حقوق کودک پرداختیم.

آیت اللهی با اشاره به اقدامات انجام شده در نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در زمینه زنان و خانواده اظهار کرد: در نظام آموزشی دانشگاهی چندان به مباحث خانواده نمی‌پردازیم و رشته مطالعات خانواده هنوز در مقطع کارشناسی ارشد راه اندازی نشده است. این در حالیست که خانواده با بحران‌هایی روبروست.

تغییر سبک زندگی از عوامل افزایش طلاق است

در ادامه این مراسم فرشته روح افزا معاون تدوین، رصد و پایش شورای فرهنگی اجتماعی زنان نیز گفت: تغییر سبک زندگی در پایه‌های اصلی مدرنیته است که ما با آن مواجه هستیم و از عوامل افزایش طلاق و تضعیف و فروپاشی نهاد خانواده محسوب می‌شود. در این شرایط نیازمند آشنایی با الگوهای دینی هستیم.

وی اضافه کرد: نهادینه شدن نقش زنان در خانواده بسیاری از مشکلات را حل می‌کند. در حال حاضر یک پایه ولنگاری فرهنگی در جامعه، به خانواده بر می‌گردد.

معاون تدوین، رصد و پایش شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به عوامل افزایش سن ازدواج اظهار کرد: کمرنگ شدن نقش خانواده در انتخاب همسر، کاهش آداب و رسوم محلی برای این کار، تاثیر پذیری خانواده از فرهنگ غربی، میل به تحصیلات عالیه و مهاجرت از روستاها به شهرها از جمله عوامل سن ازدواج است که در چنین شرایطی لازم است فرهنگ ازدواج آسان ترویج شود.

وی تصریح کرد: بیمه زنان خانه‌دار از جمله مسائلی است که باید به آن توجه کرد. در حال حاضر با مشکلاتی مانند استفاده نکردن از سیاست‌های راهبردی و راهکارهای مناسب در زمینه حل مسائل زنان بی سرپرست، عدم رعایت صحیح عفاف و حجاب مواجه هستیم. این در حالیست که رعایت نکردن صحیح عفاف و حجاب آثار سوئی در زمینه نهاد خانواده دارد. اما در حال حاضر دستگاه‌ها در این زمینه منفعل هستند. از سوی دیگر تهاجم فرهنگی و وضعیت مد و لباس در کشور موجب شده که مشکلاتی در حوزه عفاف و حجاب داشته باشیم.

روح افزا با بیان اینکه جمعیت از مسائل مغفول مانده در حوزه خانواده است، گفت: در حال حاضر انتقاد از سیاست‌های تنظیم خانواده به تابو تبدیل شده است و تنظیم خانواده با بهره‌گیری از روش‌هایی، سیاست‌های این حوزه را هدایت می‌کند.

وی با اشاره به آمارهای مختلف اعلام شده در زمینه سقط جنین اظهار کرد: دستگاه‌های متولی باید در این زمینه پاسخگو باشند. در حال حاضر بر اساس آمار پزشکی قانونی 7000 سقط جنین قانونی در سال داریم. این در حالیست که آمارهای مربوط به سقط جنین غیر قانونی بسیار بیشتر است. از سوی دیگر باید توجه داشت که 90 درصد از زنانی که فرزندانشان را سقط می‌کنند در ایران دچار ناراحتی‌های روحی و روانی می‌شوند.

روح افزا در زمینه طلاق توافقی گفت: در حال حاضر در مواردی طلاق توافقی ظرف نیم روز انجام می‌شود و ما مخالف این کار هستیم.

 افزایش سطح دانش زنان بر کل اعضای خانواده تاثیر می‌گذارد

در ادامه این مراسم محبی مشاور وزیر بهداشت نیز اظهار کرد: ما با افزایش سطح دانش زنان خانواده می‌توانیم موجب ارتقاء وضعیت کل اعضای خانواده شویم. یکی از اقدامات شورای فرهنگی اجتماعی زنان حمایت از تمام دستگاه‌هایی است که در جهت سلامت زنان قدم بر می‌دارند. از دیگر فعالیت‌های این شورا می‌توان به حمایت و مشارکت در کنگره‌ها، حمایت‌های آموزشی دانشگاهی، طراحی و برنامه ریزی بسته‌های تغذیه‌ای، بهداشتی و مکمل‌ها برای زنان در سنین باروری و حمایت از زوجین نابارور اشاره کرد.

وی در خاتمه اطلاع رسانی و افزایش سطح دانش زنان و دختران در زمینه حفظ باروری، بررسی ابعاد حقوقی و قانونی درمان‌های ناباروری، بررسی ابعاد فقهی مسائل زنان، درمان ناباروری، مکاتبه با مراکز قانونی و دفاتر آیات عظام و افزایش سطح اطلاعات زنان و خانواده در زمینه طب پیشگیری و استفاده از آموزه‌های طب ایرانی اسلامی را از دیگر اقدامات شورای فرهنگی اجتماعی زنان ذکر کرد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار