کد خبر: ۲۴۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱ 19 June 2016
اقتصاد مقاومتی و ملزومات 

 به نظر می‌رسد از بعد نظری خیلی از راهکارها روشن باشد. آنچه بیش از هر چیز موردنیاز است ایجاد عزم و اراده همگانی و جمعی برای اجراست. نکاتی که ذیلاً اشاره می‌شود به نظر می‌رسد ما را سریع‌تر به سرمنزل مقصود می‌رساند و البته نیاز به‌نقد، اصلاح و تکمیل دارد. ۱ قبل از هر چیز باید بپذیریم که بهبود شرایط و خروج از رکود و بیکاری یک مسئله ملی است، لذا همه باید به سهم خود بسیج شوند و در حل مشکل صادقانه و صمیمانه مشارکت نمایند.

درست مثل زمان جنگ. هرکس و هر گروه از دولت تا مجلس تا دستگاه قضایی تا بخش خصوصی و تعاونی تا کارآفرینان و صنعتگران تا اقتصاددانان و مشاوران و صاحب‌نظران تا اصحاب رسانه و مطبوعات تا مدیران اجرایی و کارکنان دولت در مرکز، استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاها تا امامان جمعه و جماعت و هرکه دلسوز انقلاب و کشور است باید سهم و نقش خود را بیابند و عمل کنند.

 ۲ برای فراهم شدن جو مشارکت ملی لازم است فضای اعتماد، وحدت، احترام، امید و همکاری به جو حاکم بر کشور تبدیل شود. هرکس که بر اختلافات، تخریب ایجاد یاس، ناامیدی و تهمت و افترا دامن زند محکوم و مطرود شود. نقش رسانه ملی و مطبوعات در این رابطه کلیدی است. 

۳ بپذیریم که مدیریت و محور ساماندهی اقتصاد با دولت و دستگاه‌های تابعه است و سایر امکانات و ظرفیت‌ها در بخش‌های عمومی و نیروهای نظامی تحت این فرماندهی و مدیریت انجام‌وظیفه می‌نمایند و از هرگونه اقدام ناهماهنگ و موازی پرهیز شود. البته در همه مراحل دولت از راهنمایی‌ها و حمایت های مقام معظم رهبری بهره‌مند خواهد شد. 

٤ بدیهی است که برای خروج از رکود نیاز به سرمایه‌گذاری جدی است، منابع مالی یا از نقدینگی مردم و سرمایه‌های کوچک و بزرگ مردم و همکاری بانک‌ها و صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود یا جلب سرمایه‌گذاری خارجی. دولت باید سهم هریک را بامطالعه تعیین و باتدبیر و اقتدار اعمال نماید و البته بانک‌ها نیز لازم است مسئولانه و باسیاست انبساطی همراهی نمایند.
 ۵ روحیه و باور به شرایط خاص باید در همه سطوح دولت و اقشار مختلف مردم جاری و ساری شود، باید با هرگونه سوءاستفاده، تخلف، کم‌کاری و بی‌تدبیری برخورد شود. از هرگونه اسراف، ریخت‌وپاش و کاسه خرجی از منابع دولتی و عمومی جلوگیری شود. فضای کار جمعی، همکاری و فداکاری جایگزین بی‌حالی و تنبلی شود شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی و بانک‌ها از هزینه‌های غیرضروری و پاداش دادن‌های شرایط رفاه و رونق بپرهیزند و هر اقدام مشابه دیگر که به این فضا دامن زند.

 ٦نکته مهم دیگر اینکه برای رشد تولید باید بازار ایجاد شود که راهکار اصلیان دامن زدن به صادرات و حضور در بازارهای جهانی به‌ویژه کشورهای پیرامون و همسایه با استفاده از همه روش‌های اثربخش می‌باشد. در داخل هم به برند سازی، بازاریابی و صنعت بسته‌بندی توجه نمود.

 ۷ رشد بخش خدمات به‌ویژه با توسعه صنعت گردشگری یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌های تحرک اقتصادی و ایجاد اشتغال می‌باشد. با توجه به قابلیت‌های فراوان کشور در این عرصه باید شرایط مساعد و تمهیدات لازم را ایجاد نمود. 

۸ از دیگر اقداماتی که در این شرایط بسیار کارساز و مفید می‌باشد توجه همه‌جانبه به رشد، تقویت و فعال‌سازی واحدهای خرد، کوچک، متوسط با اولویت تعاونی‌هاست، چراکه این نوع واحدها هم اشتغال‌زا هستند هم با منابع مالی کم‌فعال می‌شوند. البته توجه به گسترش وتوان افزایی تعاونی‌های تأمین نیاز اقدامی اثربخش برافزایش بهره‌وری در واحدهای کوچک و متوسط وهم رشد تولیدات صادراتی در آن‌هاست و این امری تجربه‌شده در دنیاست. 

۹ تأکید مجدد می‌شود که رشد سرمایه‌گذاری نیازمند فضای امن باثبات بدون نگاه منفی و رفتارهای سرد و یاس آور به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است و علاوه بران باید با تشویق، احترام و حفظ حقوق سرمایه‌گذاران به استقبال آنان رفت. 

۱۰­ توجه به دو اصل هماهنگی بین سیاست‌ها، برنامه و دستگاه‌ها و پیگیری مستمر همراه با سؤال و بازخواست و البته تشویق و تقدیر عوامل ذی‌ربط رمز پیشرفت برنامه‌هاست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار