فوت 42 درصد اصفهانی ها بر اثر بیماری های قلبی-عروقی؛
مدیر کل اداره ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته 21 هزار و 972 نفر در استان فوت کرده اند، به اصفهان زیبا گفت: از این تعداد 9 هزار و 236 نفر بر اثر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در استان جان خود را از دست داده اند.
کد خبر: ۲۵۳۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲ 29 June 2016
تابناك اصفهان: اصفهان زيبا - حسین اسدی: مدیر کل اداره ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته 21 هزار و 972 نفر در استان فوت کرده اند، به اصفهان زیبا گفت: از این تعداد 9 هزار و 236 نفر بر اثر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در استان جان خود را از دست داده اند. وی افزود: بعد از بیماری های قلبی و عروقی، ابتلا به انواع سرطان ها و تومور ها با دو هزار و 486 مورد باعث مرگ اصفهانی ها شده است. حاجی رحیمیان همچنین اظهار داشت: سرطان ها و تومورها، بیماری های دستگاه تنفسی از جمله دلایل فوت در سال گذشته بوده است.

جایگاه سومی اصفهان!

هر چند بر اساس آمارهای جهانی بیماری های قلبی و عروقی یکی از مهم ترین دلایل فوت افراد در جهان گزارش شده است، اما اینکه حدود نیمی از اصفهانی ها در سال گذشته به دلیل بیماری های قلبی و عروقی جان خود را از دست داده اند، آمار نگران کننده ای برای همه اهالی نصف جهان است. بر اساس خبرنامه آماری اداره کل ثبت احوال استان، بیماری های قلبی و عروقی در سال 94 نسبت به سال 93 افزایش داشته است. ضمن اینکه در سال 93 نیز به مانند سال 94 بیماری های قلبی و عروقی در جایگاه نخست قرار داشته است. هشت هزار و 767 نفر، حدود 40 درصد از فوتی ها در سال 93 به این دلیل فوت کرده اند. در سال 93 سرطان و تومورها با دو هزار و 258 و بیماری های تنفسی با هزار و 710 مورد فوتی بیشترین قربانی را از اصفهانی ها گرفته است. البته اصفهان پیش از این نیز در این خصوص رتبه قابل توجهی در میان استان ها داشته است. علی اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه 38.3 درصد از علت های فوت در سال 92 ناشی از بیماری های قلبی و عروقی بوده است، اظهار داشت: 372 هزار و897 رویداد وفات در سال 92 به ثبت رسیده که از این تعداد بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و تومورها، بیماری های دستگاه تنفسی به ترتیب سه عامل نخست فوتی ها در این سال بوده است.

40 درصد مرگ و میرها

وی با بیان اینکه تعداد وفات ثبت شده در سال 92 نسبت به سال پیش از آن 1.5 درصد رشد داشته است، گفت: استان های تهران، اصفهان و فارس رکورددار ثبت فوت به علت بیماری های قلبی عروقی بوده ‌اند.میزان مرگ و میرهای قلبی و عروقی در کشور البته بالاست؛ بر اساس گزارش رسمی وزارت بهداشت نیز بیش از 40 درصد مرگ و میرها در کشور ناشی از این بیماری و بیش از 19 درصد مربوط به سکته‌های قلبی اتفاق افتاده است، که بر این اساس ایران رکورددار بالاترین آمار مرگ قلبی در جهان لقب گرفته است. بر اساس این گزارش روزانه 300 ایرانی بر اثر عوارض قلبی جان خود را از دست می دهند، در حالی که امکان بروز بیماری های قلبی و عروقی پس از سن 40 سالگی در مردان 49 درصد و در زنان 39 نیز درصد است.

سرطان در رتبه دوم

تورج حاجی رحیمیان، مدیر کل اداره ثبت احوال استان با بیان اینکه سال گذشته 9 هزار و 236 نفر بر اثر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در استان فوت کرده اند، افزود: بعد از این عامل دو هزار و 468 نفر به دلیل ابتلا به سرطان و تومور فوت کرده اند. وی در ادامه به فوت هزار و 643 بر اثر بیماری های دستگاه تنفسی و دو هزار و 38 نفر به دلیل علایم و حالات بد تعریف شده و مبهم در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این سال هزار و 512 نفر نیز بر اثر حوادث غیر عمدی فوت کرده اند. حاجی رحیمیان ادامه داد: از مجموع 21 هزار و 972 واقعه فوت در استان، 19 هزار و 468 واقعه در نقاط شهری و دو هزار و 324 واقعه نیز در نقاط روستایی استان ثبت شده است. این مقام مسوول در ادامه اظهار داشت: بیشترین آمار فوتی ها با 10 هزار و 687 واقعه فوت مربوط به بازه سنی بالای 75 سال و کمترین آمار با 68 واقعه فوت نیز در بازه سنی 10 تا 14 سال به ثبت رسیده است. مدیر کل اداره ثبت احوال استان افزود: 12 هزار و 579 واقعه فوت مردان و 9 هزار 393 نیز برای زنان رخ داده است. وی عنوان کرد: بیشترین نرخ فوت نیز در شهرستان فریدن با نرخ 7.9 در هزار نفر و کمترین نرخ نیز برای شهرستان بوئین و میاندشت با نرخ 3.5 در هزار نفر ثبت شده است. حاجی رحیمیان با بیان اینکه نسبت جنسیتی فوت در استان در سال گذشته 131 بوده است، اظهار داشت: این نسبت به این معنی است که به ازای ثبت فوت هر 100 زن، فوت 131 مرد در استان به ثبت رسیده است. مدیر کل اداره ثبت احوال استان افزود: بر این اساس شهرستان سمیرم با 160 و شهرستان دهاقان با نسبت جنسیتی 96 به ترتیب بیشترین و کمترین نسبت جنسیتی را در استان به خود اختصاص دادند. وی به ثبت 85 هزار واقعه ازدواج در سال گذشته نیز اشاره و عنوان کرد: بیش از 78 هزار ولادت در نقاط شهری و مابقی در نقاط روستایی بوده است. حاجی رحیمیان در پایان به نرخ 16.8 ولادت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال 94 به ازای هر هزار نفر، 16.8 واقعه ولادت ثبت شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار