مدیرعامل سازمان همیاری های شهرداری های استان قزوین گفت: با ظرفیت مناسب بخش کشاورزی در استان قزوین سرمایه گذاران روسی می توانند با اجرای طرح های مشترک در توسعه این بخش مشارکت کنند.
کد خبر: ۲۵۹۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶ 13 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار مهر، یک هیئت تجاری و اقتصادی از کشور روسیه مرکب از ۴۴ تن از صاحبان شرکت های تولیدی و صنعتی، در زمینه های غلات، محصولات شیمیایی کشاورزی، صنایع بسته بندی، آهن آلات، روز سه شنبه در سفر به قزوین با مدیرعامل سازمان همیاری های شهرداری های قزوین و تعدادی از تجار و بازرگانان و تولیدکنندگان استان در نشست تخصصی راههای توسعه مناسبات تجاری را بررسی کردند.

رضا طاهری در نشست با تجار روسی که سه شنبه شب در سالن باغستان برگزار شد گفت: استان قزوین با سهم ۱.۶ درصدی از نظر جمعیت در جایگاه بیستم کشور و با سهم ۹ درصدی از مساحت کشور در جایگاه ۲۶ قرار دارد.

وی افزود: در ارزش افزوده افزوده بخش صنعت در رتبه ۱۴ و در محصول ناخالص منطقه ای رتبه ۱۸ و ارزش افزوده بخش کشاورزی در رتبه ۱۸ قرار داریم که این شاخص ها نشانه توانمندی و ظرفیت های استان است.

طاهری گفت: داشتن ۳۲۵۴ واحد صنعتی با اشتغال ۱۳۲ هزار نفر و دو هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ در حال راه اندازی در استان، ۱۰ شهرک و مجتمع صنعتی فعال در نقاط مختلف استان از ظرفیت هایی قابل توجه است که در این واحدها بیش از ۱۲۹۰ نوع محصول تولید می شود.

وی بیان کرد: صنایع شیمیایی و کانی های غیر فلزی، سلولزی، شوینده ها، انواع شیشه، لوازم خانگی، قطعات خودرو، سرامیک، کاشی، انواع دارو و محصولات مهندسی پزشکی از مهمترین تولیدات صنعتی استان است.

طاهری تصریح کرد: استان قزوین در تولید مواد شوینده در رتبه اول است و به عنوان تنها تولیدکننده چرخ خیاطی، تنها تولیدکننده مخازن سی ان جی، دی وی دی و سی دی، دومین تولیدکننده شیشه و صنایع وابسته به سیلیس، سومین تولیدکننده صنعت کاشی و سرامیک و صنایع شیمیایی محسوب می شود.

تولید ۱۶ نوع ماده معدنی در استان قزوین

وی اضافه کرد: در استان قزوین بیش از ۱۶ نوع ماده معدنی با ذخیره های مختلف وجود دارد که در بخشهای فلزی، غیرفلزی و مصالح ساختمانی تقسیم شده و دارای ۸۴ معدن فعال است که در حال حاضر ۸۰ معدن متروکه، راکد، درحال تجهیز و آماده سازی شده و در حال واگذاری با ذخائر خاک های صنعتی، کائولن، بنتونیت، دولومیت، سیلیس، آهک، گرانیت، گچ و باریت، بوکسیت، منگنز، مس، زغال سنگ و زاج وجود دارد.

طاهری اضافه کرد: در حال حاضر در استان ۱۴۵ معدن در حال بهره برداری وجوئد دارد که زمینه اشتغال یک هزار و ۱۰۴ نفر را فراهم کرده است.

بخش کشاورزی با تولید ۴ میلیون تن محصول

وی اظهارداشت: در استان قزوین با داشتن ۲۷۰ هزار هکتار زمین زیر کشت محصولات زراعی سالانه حدود بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصولات زراعی از قبیل گندم، جو، چغندرقند، ذرت، حبوبات و در ۷۳ هزار هکتار باغات استان سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن محصولات باغی مانند زیتون، پسته، انگور و انواع میوه های دیگر تولید می شود.

طاهری اظهارداشت: قزوین از قدیمی ترین حوزه های تمدنی ایران است که با داشتن سابقه سکونت ۱۰ هزار ساله و ۱۰۰ سال پایتختی ایران در دوره صفویه با ثبت بیش از یک هزار اثر تاریخی ۱۲ درصد بناهای تاریخی کشور را در خود جای داده است و این ظرفیت هم میتواند برای سرمایه گذاران خارجی جذاب باشد.

وی گفت: با این همه قابلیت بستر خوبی برای حضور سرمایه گذاران خارجی فراهم شده که با نزدیکی روابط سیاسی و تجاری ایران و روسیه امیدواریم بتوانیم کارهای مشترکی را در حوزه اقتصادی با شما اجرایی کنیم.

طاهری تصریح کرد: سفر هیئت های تجاری به قزوین بهترین فرصت برای آشنایی با ظرفیت های سرمایه گذاری استان است و ما نیز آماده ایجاد ارتباط بیشتر با تجار روسی برای اجرای طرح های مشترک صنعتی و کشاورزی با محور صادرات هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار