مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ری گفت: با اعتباری افزون بر800 میلیون ریال کار بازسازی دژ رشکان و برج نقاره خانه از آثار تاریخی ری با همکاری شهرداری منطقه 20 تهران انجام شد.
کد خبر: ۲۶۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶ 21 April 2015
امیرمسیب رحیم زاده در گفت وگو با ایرنا افزود: این آثار تاریخی و محوطه های آن طبق تفاهم نامه منعقده اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با شهرداری منطقه 20 بازسازی، ساماندهی و زیبا سازی شده است.

وی گفت: اعتباری افزون بر600 میلیون ریال برای تعویض پلکان چوبی، نصب داربست های پلکان و رنگ آمیزی، ساماندهی و پاکسازی محوطه تاریخی اثر دژ رشکان و برای تعمیر و بازسازی مسیر دسترسی پلکان فلزی نقاره خانه، تعویض سنگ های شکسته و رنگ آمیزی پلکان برج نقاره خانه نیز 200 میلیون ریال اعتبار هزینه شد.

مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ری افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان تهران پیش از این در سال 89 با اعتباری افزون بر یک میلیارد و 200 میلیون ریال اقدام به ایجاد زیرساخت های گردشگری به منظور جلوگیری از آسیب به اثر دژ رشکان از جمله احداث پلکان مسیر دسترسی قابل جمع آوری بصورت داربستی، احداث آلاچیق ، احداث پایگاه یگان حفاظت و نور پردازی انجام داده بود.

دژ رشکان منسوب به اشکانیان در مقابل ضلع جنوبی کارخانه قدیم سیمان ری یکی از قلعه های محافظ و هسته اولیه ری در آن زمان است.

ساختار این سازه از لاشه و سنگ و ساروج بوده که بقایای آن به شیوه شهرسازی ساسانیان شباهت دارد که در طول قرون اسلامی تا حمله مغول با تعمیر و بازسازی همواره مورد استفاده قرار گرفت.

برج نقاره خانه نیز بر بالای کوه نقارخانه درنزدیکی امین آباد کنار شهرک هفت دستگاه بصورت هشت ضلعی مشاهد می شود و آنطور که از منابع تاریخی بر می آید این برج در حدود یکهزار سال پیش به دست شخصی به نام بزرگ امید ( بوزرجمید) به عنوان مدفن ساخته شده است.

به اعتقاد مورخان ، 'بزرگ امید' دین زرتشتی داشت واین مقبره (استودان ) را ساخته و تزئین کرد تا پس از مرگش استخوان های وی را در آنجا دفن کنند.

این بنا دارای سردابه ای در زیر برج است که توسط راهرویی که در بیرون تعبیه شده به زیر برج راه دارد. 

تاریخ نویسان بر این اعتقادند که برج نقارخانه دارای ساختاری متشکل از لاشه سنگ و گچ به همراه تزئینات آجرکاری و قوس های جناغی شکل می باشد و از نظر قدمت متعلق به دوره سلجوقیان است.

شهرستان ری به عنوان مهمترین کانون تحولات تاریخ و فرهنگی فلات مرکزی ایران با پیشینه ای افزون بر شش هزار سال بوده و یکی از قطب های مهم باستان شناسی درتاریخ، فرهنگ و تمدن سرزمین ایران مورد توجه باستان شناسان جهان است و تاکنون 200 آثار تاریخی و مذهبی در این شهرستان شناسایی شده که 37 اثر به ثبت ملی رسیده است.

از بناهای تاریخی ری بیش از 20 اثر نیازمند توجه بیشتر مسوولان است که بایستی برای بهسازی هر یک از این بناهای ارزشمند تلاش شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار