قم با مشکلات عدیده در حوزه فضای سبز روبه‌رو است. از کمبود آب گرفته تا شوری خاک و مشکلات اعتباری. اما در این میان طرح‌هایی در نظر گرفته شده که می‌توان با هزینه کمتر، سرانه فضای سبز تفرجگاهی را ارتقا داد.
کد خبر: ۲۶۲۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳ 19 July 2016
به گزارش تابناک قم، در این‌که شهر قم به دلیل آب و هوای کویری‌اش، معضل ریزگردها و نیازهای جمعیت جوانی که دارد، نیاز به توسعه‌ فضای سبز دارد، هیچ کس شکی ندارد. اما این موضوع وقتی پیچیده‌تر می‌شود که بدانیم انواع و اقسام موانع در مسیر توسعه فضای سبز در قم وجود دارد که البته مهم‌ترین آن کمبود آب است.
 
از موضوع حیاتی آب که بگذریم، مساله کمبود زمین، نبود پراکندگی مناسب زیرساخت‌های توسعه فضای سبز و کمبود بودجه از سرعت‌گیرهای توسعه فضای سبز در شهر قم است. در کنار اینها البته مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم موضوع محدودیت‌های طرح تفصیلی برای توسعه فضای سبز شهر را هم پیش می‌کشد. موضوعی که البته به نظر ساده می‌آید اما خود می‌تواند سنگی پیش پای لنگ سرانه فضای سبز در شهر قم باشد.به گفته وی،سرانه فضای سبز در شهر قم 16 متر مربع به ازای هر نفر است که تقریبا نیمی از سرانه استاندارد لازم برای این شهر است. همچنین سرانه فضای سبز شهری هم 6 متر مربع و سرانه فضای سبز تفرجگاهی 3 متر مربع به ازای هر نفر است که تمام این اعداد نشان‌دهنده نیاز شدید قم در این زمینه هستند.
 
نگاه ضعیف طرح تفصیلی به سرانه فضای سبز
 
«پیام جوادیان» با اشاره به نگاه ضعیف طرح تفصیلی جدید شهر قم به موضوع سرانه فضای سبز اظهار کرد: متأسفانه طرح تفصیلی شهر قم که حدود 3 سال قبل تهیه شده به فضای سبز اولویت نداده و سهم فضای سبز را کم دیده است.
 
وی با اشاره به این‌که این اشکال به مسئولان قبلی شهرداری قم وارد است که چرا این همه موضوع فضای سبز را کم‌اهمیت می‌دانستند گفت: در مورد طرح تفصیلی، شاخص‌ها و موارد مهمی هست که باید در آن لحاظ شود. به عنوان مثال به ازای هر متر مربع فضای مسکونی باید مقدار مشخصی فضای سبز در بافت شهری ببیند. طرح تفصیلی شهر قم اما با محاسبه مکان‌هایی مانند آرامستان وادی السلام در خاکفرج، لکه‌های کافی برای فضای سبز تدارک ندیده است.
 
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم افزود: در طرح تفصیلی جدید باغ‌هایی مانند باغ اشرافی یا هر مکان غیر مرتبطی که چند درخت داشته، جزو فضای سبز شهری است در حالی که فضای سبز اسلوبی دارد. وی تصریح کرد: این موضوع کار ما را بسیار مشکل می‌کند چرا که لکه‌ای به آن صورت در شهر برای فضای سبز دیده نشده است. البته ما اگر به همان لکه‌های دیده شده در طرح تفصیلی هم برسیم محسوس است. اما تا سرانه مطلوب ما یعنی 10 متر مربع بوستان شهری به ازای هر نفر، فاصله زیادی دارد.
 
تبدیل پارک‌های جنگلی به شهری
 
جوادیان می‌گوید که قم با مشکلات عدیده در حوزه فضای سبز روبه‌رو است. از کمبود آب گرفته تا شوری خاک و مشکلات اعتباری. اما در این میان طرح‌هایی در نظر گرفته شده که می‌توان با هزینه کمتر، سرانه فضای سبز تفرجگاهی را ارتقا داد. یکی از این برنامه‌ها تبدیل پارک‌های جنگلی به پارک‌های شهری است.
 
وی با بیان این‌که در قم عرصه‌هایی اطراف شهر داریم که برای ایجاد پارک شهری مستعد هستند افزود: به عنوان مثال بوستان علوی زمانی پارک جنگلی بود اما اكنون جزئی از شهر محسوب شده و همشهریان و زائران از آن استفاده می‌کنند. بوستان غدیر، بوستان فدک، بوستان رضوان در تپه اعلایی، بوستان زائر، بوستان جوان و بوستان معصومیه را هم برای تبدیل کردن به بوستان‌های شهری در نظر گرفتیم.
 
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به فاصله این مکان‌ها تا مرکز شهر اظهار کرد: باید برای این کار زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی را هم ایجاد کنیم.
 
راه اندازی بوستان آبی
 
جوادیان با بیان این‌که بوستان غدیر در حال حاضر با کاربری‌هایی که در آن ایجاد شده، تقریباً به یک بوستان شهری تبدیل شده است افزود: کارتینگ و رستوران در این بوستان راه‌اندازی شده است. پارک آبی به زودی راه‌اندازی خواهد شد که ظرفیت خوبی برای شهر است.
 
جوادیان با اشاره به راه‌اندازی کمپینگ بزرگ شهر قم در بوستان غدیر اوایل مرداد ماه امسال گفت: همچنین در این بوستان 2 3 لکه بزرگ پیش‌بینی شده که در حال جذب سرمایه‌گذار برای یک شهربازی و استخر بزرگ هستیم.
 
وی با اشاره به این‌که آینده بسیار خوبی برای این بوستان 215 هکتاری پیش بینی می كنیم افزود: روشنایی این بوستان تکمیل شده و امنیت در آن برقرار است.
 
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم اظهار کرد: انتهای بوستان غدیر مرکز تحقیقات و تولید گیاهان زینتی که متعلق به سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم است شکل گرفته است.
 
به گفته وی، حدود 3 هزار متر گلخانه در این مرکز احداث می‌شود و تمام درختانی که در قم قرار است خریداری و تولید شود در این مرکز قرار می‌گیرد و یک مرکز بزرگ کشوری خواهد شد. امسال هم یک میلیارد تومان بودجه از سوی سازمان پارک‌ها و فضای سبز و شهرداری مرکز برای این موضوع اختصاص پیدا کرده است.
 
جوادیان با اشاره به اقداماتی که در دیگر بوستان‌ها برای تبدیل کردن بوستان‌های جنگلی به بوستان‌های شهری در قم انجام شده گفت: در این زمینه طراحی فاز یک بوستان جوان تمام شده است. برکه بزرگ 3 هزار متری در این بوستان که بزرگ‌ترین برکه منطقه مرکزی کشور است در حال واگذاری به بخش خصوصی برای ایجاد تفریحگاه آبی است. همچنین محوطه‌سازی فاز یک انجام شده است.
 
وی با اشاره به این‌که کار طراحی بوستان اعلایی هم تمام شده و پیمانکار آنجا مشغول به کار شده است افزود: بوستان فدک بعد از نوروز در حال تجهیز است و پیمانکار تقریباً 3 تا 4 ماه است آنجا کار می‌کند.
 
ساخت باغ بزرگ گیاه‌شناسی
 
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم اضافه کرد: كار بوستان زائر نزدیک به اتمام است که برای بخشی از آن حدود 1/5 میلیارد بودجه در نظر گرفته شده است. باغ بزرگ گیاه‌شناسی شهر قم آنجا ساخته می‌شود و ظرفیت بسیار خوبی است که در مراحل انتهایی طراحی قرار گرفته و 2 میلیارد تومان هم بودجه دارد.
 
وی گفت: در بوستان کوثر هم باغ پرندگان جانمایی و طراحی آن تکمیل شده است. این باغ در بوستان کوثر و نزدیکی کوه خزر در نظر گرفته شده است. این باغ را همان کسی طراحی می‌کند که باغ لویزان تهران را طراحی و اجرا کرده است.
 
جوادیان با اشاره به محدودیت‌های توسعه فضای سبز در شهر قم در کنار الزامات آن افزود: درست است که قم فضای سبز کم دارد اما باید حساب شده در این مسیر پیش رفت. اگر بخواهیم بدون توجه به ظرفیت منابع آبی که در اختیار داریم، فضای سبز جدید ایجاد کنیم، فضای سبز قدیمی را از دست خواهیم داد.
 
منبع: همشهری
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار