رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نسبت به کمبود بارش در ۹ استان کشور تا پایان سال زراعی جاری هشدار داد.
کد خبر: ۲۶۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹ 22 April 2015
تابناک بوشهر: شاهرخ فاتح افزود: میزان بارندگی در کل کشور از ابتدای سال زراعی تا پایان فروردین ماه ۱۷۸ میلیمتر بوده که این میزان در مقایسه با بارندگی بلند مدت ۱۱.۷ درصد و نسبت به سال گذشته ۸.۵ درصد کاهش داشته است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: از ابتدای سال زراعی تا پایان فروردین ماه جاری استان هرمزگان با ۵۶ درصد کاهش، بوشهر ۴۹ درصد و فارس ۳۴ درصد کاهش نسبت به میانگین بلندمدت کمترین میزان بارش را داشته اند.

فاتح تصریح کرد:  در این مدت استان گیلان با ۴۵ درصد افزایش، اردبیل ۴۵ و آذربایجان شرقی با ۴۳ درصد افزایش بیشترین میزان بارش نسبت به میانگین بلندمدت را داشته اند.

وی افزود: از ابتدای مهر ۹۳ تا پایان فروردین ۹۴، استان هرمزگان با ۶۸ درصد کاهش، بوشهر ۵۷ درصد و سیستان و بلوچستان ۴۴ درصد کاهش نسبت به سال گذشته در این مدت کمترین میزان بارندگی را داشته اند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی یادآور شد: در این مدت استان اردبیل با ۶۸ درصد افزایش، خراسان شمالی ۵۴ درصد و آذربایجان شرقی ۵۱ درصد افزایش نسبت به سال گذشته بیشترین میزان بارندگی را دریافت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه بارشها علاوه بر توزیع مکانی، توزیع زمانی نیز دارند یادآور شد: در کشور ما توزیع زمانی بارشها در اغلب مناطق در فصل پائیز و زمستان است و بسیاری از نقاط کشور هیچ بارندگی ای در فصل تابستان دریافت نمی کنند.

فاتح گفت: لذا در بررسی جدیدی استان های مختلف به لحاظ میزان بارندگی که انتظار می رود تا پایان سال زراعی یعنی ابتدای مهرماه ۹۴ داشته باشند با میزان بارندگی که تاکنون داشته اند مطالعه شده اند. بر این اساس در کل کشور می بایست از ابتدای سال زراعی تا پایان فروردین ۹۴، ۸۴ درصد کل بارندگی سالانه را دریافت می کردیم اما تا این تاریخ تنها ۷۳ درصد بارندگی مورد انتظار دریافت شده است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسیی با اشاره به اینکه علاوه بر استان هرمزگان زنگ خطر کمبود بارش در ۸ استان دیگر کشور وجود دارد اظهار داشت: تا پایان فروردین استان بوشهر می بایست ۹۸ درصد کل بارندگی سالانه را دریافت می کرد در حالی که تنها ۵۰ درصد را دریافت کرده است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار