سی و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی میزبان تعدادی از تجار و بازرگانان بود تا مشکلات خود را مطرح کنند که در این بین عدم پرداخت مشوق‌ها و جوایز صادراتی گلایه مشترک همه صادرکنندگان بود.
کد خبر: ۲۶۳۵۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹ 20 July 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، بعد از ظهر امروز و در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به نمایندگی از صادرکنندگان فعال استان اردبیل پنج صادرکننده نمونه مشکلات و درد و دل‌های خود را با استاندار اردبیل مطرح کردند.

یکی از صادرکنندگان سیب‌زمینی در این جلسه اظهار کرد: از سال 90 یارانه صادرات سیب‌زمینی به مبلغ 10 تومان به حساب تجار پرداخت نشده در حالی که سال 95 به نیمه خود رسیده است که انتظار می‌رود در این زمینه پیگیری‌ها برای پرداخت یارانه صادراتی انجام شود.

قضایی تصریح کرد: با توجه به اینکه ارزش پول کشور آذربایجان و کشورهای هدف صادرات به نصف کاهش یافته ما تجار و بازرگانان به شدت متضرر شدیم و در کنار آن صادرات سیب‌زمینی به جای گمرک بیله‌سوار از آستارا دست فعالان این عرصه را بسته که امیدواریم اجازه این کار داده شود.

دیگر صادرکننده نمونه استان اردبیل با اشاره به متنوع نبودن مقصد صادرات در آن سوی مرزها و هزینه‌بر بودن صادرات به مقصد باکو و بازگشت آن به شهرهای دیگر جمهوری آذربایجان گفت: این امر ضرر و زیانی را متوجه صادرکنندگان کرده است.

حامدی به بازرسی‌ها و تفتیش عجیب در داخل مرز کشورمان از خودروهای ترانزیتی و کالاهای صادراتی سخن به میان آورد و افزود: این‌گونه تفتیش و بازرسی‌ها یک روند غیرمعمولی را دارد.

وی از پرداخت نشدن جوایز صادراتی و تبعیض قائل شدن بین صادرکنندگان سخن به میان آورد و بیان کرد: 75 درصد تجار و صادرکنندگان این استان در سال‌های گذشته از استان مهاجرت کردند که امیدواریم زمینه بازگرداندن آنها فراهم آید.

گله‌مند حاضر نشدن نمایندگان در جلسات بخش خصوصی هستیم

دیگر نماینده تجار و بازرگانان که در عرصه صادرات طیور فعالیت می‌کند، اضافه کرد: ‌حاضر نشدن نمایندگان استان در مجلس در جلسات بخش خصوصی جای ناراحتی و گله‌مندی دارد و ما یقین داریم این نمایندگان نیز سه سال در این جلسات حاضر نمی‌شوند و سال چهارم به نیت سیاسی و حضور در انتخابات در این نشست‌ها حاضر می‌شوند.

نوری از پرداخت نشدن جایزه صادراتی به صادرکنندگان طیور ابراز گلایه کرد و ادامه داد: ما در شرکت آرتا جوجه 300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردیم تا سودی ببریم اما برخی تنش‌آفرینی‌ها در عرصه بین‌المللی مانع از رونق صادرات به کشورهای همسایه می‌شود.

وی ضرورت تأمین زیرساخت‌هایی همچون آب، برق و گاز را به قیمت منصفانه و برندسازی محصولات صادراتی را بسیار ضروری اعلام کرد و گفت: ما در کشتارگاه جدیدی که با 45 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری احداث می‌کنیم، سعی و تلاشمان بر این است تا کشتار استاندارد و با کیفیت بازارهای جهانی را در بیش از 39 نوع متفاوت انجام دهیم تا فضایی فراهم آید که نیاز بازار منطقه‌ای و جهانی را تأمین کنیم.

نوری ضرورت پرداخت تسهیلات با نرخ سود پایین‌تر را به صادرکنندگان یادآور شد و افزود: در این باب امیدواریم مشکلات پیش رو نیز برطرف شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار