مدیرکل محیط زیست استان قم:
مدیرکل محیط زیست استان قم گفت: قم در حوضه آبخیز دریاچه نمک پنج درصد اثرگذاری دارد اما 50 درصد بحران شوری و تعریض اراضی این دریاچه را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۲۶۳۶۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹ 21 July 2016
به گزارش تابناک قم، سید رحمان دانیالی امشب در دومین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم در سال 95 که در تالار امام جواد(ع) استانداری برگزار شد، با بیان اینکه افزایش مصرف آب کشاورزی در استان قم مشکلاتی به دنبال دارد، اظهار کرد: حوضه دریاچه نمک در مقایسه با سایر حوضه‌های آبخیز از شرایط مطلوبی برخوردار نیست به همین علت باید نگاه ویژه به این دریاچه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: سفره‌های منطقه فراشور بر مراتع دارای آب شیرین تاثیرگذار بوده است و اکنون تا شعاع 50 کیلومتری دریاچه نمک سفره‌های آب شیرین وجود ندارد چراکه استان قم پنج درصد از سهم دریاچه نمک را برداشته اما 50 درصد بحران آن را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل محیط زیست استان قم با تاکید بر اینکه پوشش گیاهی مناطق فراشور کاهش یافته است، عنوان کرد:‌ بیش از 32 آبخوان بحرانی در حوضه آبخیز استان قم وجود دارد نزدیک به 50 درصد آب شور دریاچه نمک به آب‌های زیرزمینی استان نفوذ کرده است.

وی به وجود 6 دشت آب‌خوان با کسری بیش از 300 میلیون متر مکعب در استان قم اشاره کرد و ادامه داد: سه دشت قم در گروه 10 دشت نخست کشور قرار دارد و 40 هزار هکتار از کانون‌های تولید ریزگرد مستعد می‌توانند به 400 هزار هکتار افزایش یابند.

دانیالی با بیان اینکه استان قم باید در حراست از منابع آبی و پوشش‌های گیاهی از ظرفیت‌های مختلف استفاده کند، گفت: بیش از 20 درصد توده‌های گرد و غبار کشور در بخش مرکزی وجود دارد و کانون‌های تولید ریزگرد دریاچه نمک در میان 30 حوضه آبخیز جایگاه نخست را به خود اختصاص داده‌اند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار