شرق استان تهران- معاون ساماندهی امورجوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: بیشتر طلاق ها در ۵ سال نخست ازدواج انجام می شود
کد خبر: ۲۶۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱ 22 April 2015
به گزارش مهر، محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در همایش جوانان و ازدواج که در دانشگاه آزاداسلامی واحدورامین- پیشوا برگزار شد، بی رغبتی به ازدواج را یکی از مشکلات ازدواج و تشکیل خانواده دانست و تصریح کرد: ۱۱ میلیون جوان مجرد کشور در سن ازدواج هستند.

وی افزود: برای دختران سن ۱۵ تا ۲۵ و و برای پسران۳۰ سال تا ۳۵ سالگی را سن ازدواج می گویند و از ۳۵ تا ۴۵ سال دوره تأخیر ازدواج و از ۴۵ سال به بعد برای خانم ها و از سن ۵۰ سال به بالا برای آقایان، دوران یأس از ازدواج و تجرد قطعی می شود.

این کارشناس و مشاور مسائل خانواده با بیان این که ۴۰ درصد علل عدم ازدواج در کشور مسائل اقتصادی است خاطرنشان کرد: میانگین سن ازدواج در استان تهران برای آقایان ۳۱ سال و برای خانم ها حدود ۲۷  و ۲۸ سال است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به مسئله بالا رفتن سن ازدواج تصریح کرد: نگرانی در خصوص این مسئله برای دانشجویان دختر و تحصیل کرده نسبت به گروه های غیر تحصیل کرده بیشتر است.

گلزاری عدم دسترسی به فرد مورد نظر برای ازدواج را یکی دیگر از مشکلات ازدواج عنوان کرد و افزود: روش فرهنگی کشور ما برای پیدا کردن فرد مورد نظر برای ازدواج روش سنتی است، یعنی به شکلی است که خانواده پسر می تواند به دنبال دختر برود اما خانواده دختر نمی تواند به دنبال پسر برود. روش سنتی که مادران به خواستگاری بروند، ایرادی ندارد ولی کفاف نمی دهد.

این مشاور با اشاره به وجود سایت های همسریابی در فضای مجازی اظهار داشت: در حال حاضر ۳۵۰ سایت همسریابی وجود دارد که تمام آنها غیر قانونی و بخشی از آنها غیر اخلاقی هستند.

وی افزود: من معتقد هستم که دانشگاه یکی از عرصه های بسیار خوب انتخاب همسر است به شرط این که استادهای مشاور بتوانند به دانشجویان کمک کنند که در دانشگاه انتخاب خوبی داشته باشند.

گلزاری مشاوره قبل از ازدواج را یکی از نکات مهم دانست و تصریح کرد: مشاوره قبل از ازدواج یعنی مثلثی که از سه رأس دختر و پسر، والدین و مشاور تشکیل می شود،مشاوره قبل از ازدواج بسیار لازم است و روان شناس حاذق باید در این حوزه فعالیت کند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان خاطر نشان کرد: شما اگر خواستگار بسیار خوبی هم داشتید بسیار لازم است که برای مشاوره قبل از ازدواج اقدام کنید.

این کارشناس مسائل خانواده نیاز به آموزش زوجین بعد از ازدواج تأکید کرد و اعلام کرد: بیشتر طلاق ها در ۵ سال نخست ازدواج انجام می شود ، ۲۰ درصد ازدواج ها در کشور به طلاق می انجامد و این عدد در تهران ۳۵ درصد است. سالانه ۸۰۰ هزار ازدواج و ۱۶۰ هزار طلاق در کشور اتفاق می افتد و تقریبا سالی چهل هزار دختر زیر ۳۰ سالِ طلاق گرفته به جامعه اضافه می شود.

گلزاری با بیان این که ۱۵ تا ۲۰ درصد طلاق ها در سال اول ازدواج صورت می گیرد اظهار داشت: این چه ازدواجی است که اینقدر سست است وقتی ازدواج صورت می گیرد حداقل باید سه سال این ازدواج را مانند یک نهال کوچک مراقبت کرد.

معاون وزیر ورزش و جوانان به مشکل اشتغال پسران در کشور اشاره کرد و با بیان این که دولت هم در این خصوص مشکل دارد و خیلی طرحی ندارد، افزود: ۴۰ درصد از علل تجرد در کشور به خاطر بیکاری است و اگر دخترها کمی قانع باشند و پسرها در کنار تحصیل، فعالیت کنند شاید این مشکل برطرف شود.

این مسئول بیان داشت: دولت در بودجه امسال حدود ۱۴ هزارمیلیارد تومان اعتبار برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه  اختصاص داده است  و بیشتر همت دولت تدبیر و امید در سال ۹۴ در خصوص اشتغال است.

وی افزود: البته پسران نیز نباید فکر کنند اشتغال یعنی پشت میز نشستن ، بیشتر اشتغال پسران باید در شغل های آزادی که خود آنها فعالیت می کنند مانند مزرعه قارچ و پرورش قارچ باشد. پسران باید راحت طلبی را کنار بگذارند و خدا هم برکت می دهد.

این کارشناس مسائل خانواده با انتقاد از عدم ازدواج دختران به دلیل ادامه تحصیل تصریح کرد: من به دختران می گویم ما می توانیم پروژه ازدواج را جلو بیندازیم، تحصیل اتفاق می افتد یعنی اگر همسر خوبی داشته باشیم، حتی در ۳۵ و ۴۰ سالگی می توانیم برای فوق لیسانس شرکت کنیم.

گلزاری در خصوص ازدواج با افرادی که یکبار ازدواج کردند هم گفت: از نظر علمی، تجربی و اسلامی هیچ منعی برای این موضوع نیست و قرآن کریم می فرماید شما با زنان خوب، با تقوا، پارسا ازدواج کنید چه اینها دوشیزه و چه بیوه باشند.

وی افزود: ولی حتما باید در خصوص ازدواج قبلی بررسی و تحقیق کرد و علت جدایی را متوجه شد و مشاوره برای کسی که جدا شده است و می خواهد دوباره ازدواج کند بیشتر لازم است.

این مشاور خانواده در مورد نسبت سن دختر و پسر در ازدواج تصریح کرد: الگوی جهانی و  دلایل متعدد این است که سن مرد، بیشتر باشد ولی به منزله این نیست که اگر سن دختر دو سال بزرگتر باشد، مشکلی حادی باشد.این به طرفین بر می گردد.

وی بیان داشت : خوب است پسر بین دو تا هشت سال با میانگین پنج سال، از دختر بزرگتر باشند و هرچقدر از این رِنج سنی جدا می شویم باید دقت های بیشتری انجام دهیم و عوامل دیگر را باید بیشتر در نظر بگیریم.

گلزاری با تأکید بر این که سطح تحصیلات پسر نباید بیش از دو مقطع از دختر کمتر باشد خاطرنشان کرد: مرد باید توانایی اداره و مدیریت زندگی را داشته باشد و تواناییش به حدی باشد که زن آن را قبول کند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان سن، فرهنگ، تحصیلات، استقلال، پاکدامنی، راستگویی، سلامت روان، سلامت شخصیت، سلامت خانواده را ملاک هایی برای ازدواج عنوان کرد و تصریح کرد: همه اینها در دوچیز هماهنگ بودن با هم و سالم بودن مهم است.

وی اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما ۲۰ درصد از ازدواج ها به طلاق می انجامد و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آشفتگی دارد و ۳۰ درصد خوب می شود.

گلزاری انتخاب خوب و آموزش خوب را شرط زندگی پایدار دانست و افزود: می توانیم با انتخاب و آموزش خوب انتخاب مناسبی انجام دهیم که بالنده باشد و از طلاق ها باید درس بگیرید که خوب انتخاب کنید و خوب آموزش ببینید.


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار